Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

B

beautifularabians

Hej!

Jag har en jätte snäll och social tre årig arab hingst som tidigare gått tillsammans med annan hingst fram till för 4 månader sedan då jag köpte honom och han fick gå ensam i hage, med andra hästar i hagen intill så klart.
Nu har jag köpt en 9 månader hingst av samma ras och så fort stallet mitt är färdig byggt (ca 1-2 veckor) är tanken att ta hem dom båda och helst vill jag att dom ska gå i en och samma hage.
I mitt huvud så borde det gå bra, främst av den anledningen att båda är väldigt snälla och sociala, den lilla är så pass ung och utgör inget "hot" eller dyl, dessutom så har båda haft häst kompis tidigare (den lilla går med andra hästar även nu efter att jag flyttat honom från uppfödaren) och vi har inga ston i närheten här hemma.

Så vad tror ni? Kommer det gå bra? Hur ska jag gå till väga vid själva "samman föringen"? Ska dom få hälsa först i stallet, eller utomhus, i grimma och longeringslina eller helt lösa i hagen?

Tack på förhand
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Ofta är det så att treåriga hingstar leker mycket mer hårdhänt än årsfölen, här vill inte stallägaren släppa in sina
hingstföl till unghinstarna på 2 år på lösdriften i år, just på grund att det kan gå ganska vilt till.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Håller med föregående. Skulle inte släppa in en så liten till en treåring. Risken är att leken blir för hårhänt för den lille.

Jag har en sex årig valack (kastrerad som 4-åring) och en 3-årig hingst här hemma, och när dom leker så är det väldigt hårt, dom brottas och står på bakbenen för att nästa sekund ligga på knä och bitas. Jag hade inte släppt in en åring till dom.

Ska du ha kvar 3-åringen som hingst? och så fall varför?

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Den lille behöver mycket mer lugn o ro än den store. Jag skulle inte ha dom ihop. Även om leken bara är lek så är dom på olika nivåer i tillväxt osv.
Jag skulle satsa på att hitta jämnårig kompis till den store att ha hemma hos dig och hyra in den lille bland jämnåriga så han får sin sociala fostran tillgodosedd.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Jag som föder upp hästar och får hingstföl i stort sätt varje år. Släpper aldrig så unga hingstar ihop med två och treåringar. När mina hingstföl är avvanda får de istället gå med en äldre snäll hingst/valack. Som de sedan får gå på bete med under sommaren också. Två och treåringar kan möjligen få gå ihop på bete på sommaren. Men de har alltid någon vuxen häst som håller ordning på dem.

Så nej jag hade inte heller släppt ihop de här två om bägge är hingstar. Möjligen om den store kastreras och blir väldigt lugn efter det. Annars inte förrän den lille är minst två år gammal.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Våra 2- och 3-åriga hingstar har alltid varit snälla. Kanske blir annorlunda om de bara har varandra, men hos oss har de aldrig lekt särskilt våldsamt. Tycker däremot att de är så supergoa mot de som är yngre, de äldre står utanför lösdriften när småttingarna ligger inne o sover om det är dåligt väder...:)

Men annars kan jag iofs tänka som någon ovanstående, kastrera! Varför spara som hingst? Är det något superbra hingstämne du har?
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Släppte i våras en då 9 mån gammal hingst i min valack-flock där den mest ranhöge var 4 år. Inga problem eftersom 4-åringen höll ordning på alla andra pojkar och såg till att åringen blev fredad. Flocken innehöll totalt sex hästar, den lille inräknad.
Men jag har en väldigt bra flockledare!:love:
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Tack för era svar. Som sagt. 3 åringen är jätte snäll och lugn i psyket dessutom. Och han sparas som hingst då han skall visas nu som 3 åring, fina papper och ser väldigt lovande ut. Dessutom är han så pass lugn och snäll att jag inte tror han blir bra ridhäst som vallack. Lillen skall också sparas då han har samma förutsättningar, men där är det ett bra tag kvar innan det är dags och innan vi ser hur han blir.

Funkar det så funkar det, vore ju bäst för dom båda. Men funkar det inte får dom gå i varsin hage helt enkelt.
Men att stalla upp lillen (?) är absolut inte ett alternativ då vi byggt eget stall precis....
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Om hästen blir en bra ridhäst eller inte beror helt på ryttaren och inte på om det är en hingst eller valack. Och tänker man på utstrålning och framåtanda och stolthet allt det där så kommer även den mer eller mindre med en bra ryttare.

Annars skulle jag nog om dom inte kan gå ihop hyra in den lille nånstans, en sån liten ska inte behöva gå ensam och behöver en flock. Sen skulle jag skaffa annat sällskap till den store så den heller inte behöver gå ensam och kan leka och utvecklas på rätt sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Det kan faktiskt gå riktigt bra också, beror nog helt på dina individer! Kan ju vara bra att hålla lite extra koll på dem, men det blir ju enklare när man har de hemma antar jag.

Min nu 5-åriga hingst har gått med andra hästar i princip hela sitt liv, han har fungerat hur bra som helst vid hopsläpp, speciellt det senaste året då han har fått rollen som ledare (går nu med flock av valack och hingstar på 2 år, 1 år och 8 mån. )
Han var dpck lite klättrig när han var i slyngelfasen som 3 åring och då fungerade han bäst med en äldre, ranghög valack, där han fick tillsägelse när han försökte klättra, dock var det ändå han som bestämde. Han har betäckt dessutom och är ändå problemlös (än så länge) i flock med andra.

Numera är det han som ser till att det är tyst i stugan och han och 8 mån hingsten är bästa kompisar som ingen av de andra får röra. Så det MÅSTE inte vara körd, men man ska ju tänka på att det kan gå dumt.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Det viktiga i det här "ändå problemlös (än så länge) i flock med andra" för du vet aldrig när det blir problem och då kan det bli fruktansvärt våldsamt när en hingst är inblandad...

Och om en äldre hingst får spel när den går med en så liten som 9 månader kan det sluta i katastrof...

Hade min hingst tillsammans med en äldre valack som han gått med sedan han va 6 månader. En dag då han fyra år slog det runt och han försökte döda valacken (dom hade varit bästa kompisar innan) och det vara tur att vi va hemma och kunde rädda valacken. Och då handlade det om en vuxen häst med väldigt bra kondition som orkade hålla undan från hingsten.

Jag kastrerade och dom är nu bästa kompisar igen:)

Så visst kan det gå bra att ha en 3-årig hingst med en 9 månaders, men om det går fel....

MVH Russin8 som ändrat uppfattning om hingstar efter att sett vad dom kan göra...
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Tänkte jag också på, det vänder snabbt för hingstar men o andra sidan så händer väl oftast det om det är ston i sikte? En liten 3 åring min häst gick med blev över natten som en helt annan häst, från snäll och fungerande med alla hästar till rena monstret. Jag tror denna vändning för denna hästen iallafall kom av att han blev "riktig" hingst helt enkelt och även om stona var utom synhåll så kände han väl lukter och sånt (?) antar jag iallafall.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Det beror ju på hur individerna är. När min kille var föl lånade jag hem ett sto med föl i samma ålder. Hingstar bägge två...det gick inte alls. Min unge var attan så irriterad på den andra hingsten och började ta till fulheter som jag inte alls ville ha i hans beteenderegister. Sände tillbaka dom och så hämtade jag en 4-årig shettishingst. Shettisen visade sig vara den perfekta uppfostraren för min hingstunge. Jäsiken vad dom lekte och for omkring samtidigt som shettisen också satte gränser. Min unge blev lyhörd och respektfull. Dom gick tillsammans i drygt 9 månader. Jag kastrererade min kille (paintkorsning) när han var 1,5 år gammal och två veckor efter det fick shettisen åka hem igen...och för sakens skull ska jag också nämna att jag hade mitt sto hemma hela tiden. Hon gick i en hage bredvid. Det var aldrig några problem. Dom stod i samma stall...och många var oerhört snopna när jag berättade att det var 2 hingstar och ett sto i stallet. Det var alltid tyst och god ordning.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

kl

Jag skulle inte ens komma på tanken att försöka med något dylikt..:crazy:

För hur det än är, så är fölungar inte nog skapta för att vara försöksobjekt, utan går förr sönder av själva " testet"

Funkar det så funkar det, vore ju bäst för dom båda. Men funkar det inte får dom gå i varsin hage helt enkelt.

Väldigt tråkigt om den lille ska gå ensam..och det är att be om framtida problem.
Varför inte leta rätt på ett ställe där han får social träning av andra mer passande individer? Och givetvis kompisar i samma ålder..


AM
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

kl

Jag skulle inte ens komma på tanken att försöka med något dylikt..:crazy:

För hur det än är, så är fölungar inte nog skapta för att vara försöksobjekt, utan går förr sönder av själva " testet"



Väldigt tråkigt om den lille ska gå ensam..och det är att be om framtida problem.
Varför inte leta rätt på ett ställe där han får social träning av andra mer passande individer? Och givetvis kompisar i samma ålder..


AM

Håller med, och gör ett tillägg:
Testar du, och det inte funkar, är det inte säkert att du ens har två hästar längre, utan bara en.
De gånger jag sett äldre hingst tända till så har det varit ett ögonblicksverk. Inget man kunde ana en timme innan.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Funkar det så funkar det, vore ju bäst för dom båda. Men funkar det inte får dom gå i varsin hage helt enkelt.
Men att stalla upp lillen (?) är absolut inte ett alternativ då vi byggt eget stall precis....

Det är inte ens lagligt att den lilla går själv i hagen, unghästar upp till 24 mån är det väl får inte enligt djurskyddslagen ens gå ensamma i hagen, så se till att antingen hitta en jämnårig kompis (de behöver jämnåriga att leka med i den åldern) för den att gå med antingen som du lånar hem eller skicka iväg din lilla till. Hade aldrig i livet släppt ihop den med en 3 års hingst. Är det ditt enda alternativ då får du skära 3 åringen först.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Nej det är inte olagligt att ha dom i varsin hage, inte så länge dom ser varandra och har kontakt på det sättet. Och att snitta tre åringen är inte ett alternativ. Tror att de flesta här hakar upp sig på att de är okastrerade.. Jag menar, hur många är det inte som släpper ihop 1 åringar och 3 åringar egentligen? Endast i Sverige är det så hysh hysh och "farligt" med hingstar.
Kolla på hur dom gör i exempevis Spanien. Inte fan kastrerar dom hingstarna där för att dom ska gå i samma hage?

Som sagt tidigare, båda killarna är väldigt lugna och snälla. Båda har gått tillsammans med hingstar tidigare. Det finns inga ston i närheten och altså ingenting att bråka om. Sedan är den lilla liten och tyr sig väldigt till andra hästar och människor. Inga bråkstakar med andra ord. Tror det kommer fungera fint. Men som sagt, i värsta fall får vi dela av hagen och dom får gå var för sig om dagarna. Kommer inte kastrera dom och inte heller stalla upp den lilla då jag har köpt honom utav en anledning.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Av vilken anledning la du ut frågan ?

Du är helt övertygad om att det går bra och ser inga problem alls..ju.

AM
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Av vilken anledning la du ut frågan ?

Du är helt övertygad om att det går bra och ser inga problem alls..ju.

AM

Jag hör också till de optimistiska som inte tror att det behöver vara problem. Jag tror att treåringen kommer att inse att ungen är ett föl och inget hot. Ungen lär knappast lukta hingst ännu.

Jag tror att det är klokt att låta dem hälsa på varandra under lugna former. Om du har galler mellan boxarna, så varför inte släppa in dem i var sin box och lukta och hälsa genom gallren.

Om du inte har galler, betydligt starkare uppsikt.

När jag släppt ihop i min pojkflock, har jag utan oro släppt in unghästar i flocken. När jag släppt in lite äldre individer (en treåring i höstas), har jag sett till att flockledaren varit själv med den nye en stund och när de två hälsat och kommit fram till att chefen är chef, har jag släppt in övriga.

Däremot har jag inte vågat släppa in en valack i flocken. Den valacken var vid köp 6 år och sägs vara en hårdin "som slår ihjäl andra hästar" ´(vilket jag då inte tror på). Jag vill då inte släppa ihop två hårdingar med tanke på skaderisken.
Däremot som sagt, släppa in föl brukar gå bättre då det inte finns någon större rang-strid.

Till TS: hur har det gått??
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Utgången är väl typ 50/50

Jag hör till dom som har alldeles för värdefulla föl för att "gambla" med sådana urusla odds..

Därav mina inlägg.

AM
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp