slappa ben

petrusans

Trådstartare
När jag ska rida dressyr har jag ofta för korta läder, för jag tycker det är obehagligt med "för långa" läder. och när jag har det känner jag inget stöd i stigbyglarna, bra iof. men jag blir slapp i skänlarna, spänner med knäna och trampar inte ner hälarna. Hur ska jag göra för att få detta att sluta, jag vill gärna satsa och börja tävla L.B dressyr, och då kan jag ju inte ha korta läder bara för att jag rider bättre med det.

behöver hjälp :confused::confused::confused:
 
Sv: slappa ben

Du kanske ska prova att rida lite barbacka? Du har blivit så focuserad av detta med stigbyglar men rider du utan ett tag så märker du att det går bra.
Prova kan du ju alltid. Hoppas att det kan hjälpa dej.
 
Sv: slappa ben

Jag hade samma problem innan, red på vääldigt korta läder, nästan hoppläder. Sen började jag rida med en tjej, och hon tyckte inte alls att det var nödvändigt med så korta, så då fick jag länga flera hål. Det är som du säger, väldigt obehagligt. Men man vänjer sig. Rid utan stigbyglar ett tag, kanske när du skrittar fram eller så, eller lägg upp dem efter uppvärmningen. Då kommer du komma ner mer i sadeln och få "Längre skänklar". Eller rid barbacka, som Popcorn föreslår.

Lycka till. (::
 
Sv: slappa ben

Som de andra säger, rid utan stigbyglar i början av passet, eller efter du ridit fram hästen. Även barbackaridning är bra.

Men det har även mycket med vilken sadel du har. Med "dressyrläder" i en hopp-eller allroundsadel så får man också väldigt svårt med stadiga skänklar. Man får inte rätt stöd, för de sadlarna är byggda i sitsen för korta och väldigt böjda ben. Det går ju att "lära" sig att ha stadiga skänklar ändå, men det blir svårare och man tvingas nog ändå ha lite kortare än vad man "bör" ha i dressyr :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp