Släpande bakben - muskulärt?

MonteRose

Trådstartare
Jag fick avbryta dressyrträningen i går då hästen kändes allt annat än fräsch. Vi tog ut honom och longerade på asfalt och då släpade han ena (inner) bakhovens tå i marken.
Kan man utifrån detta säga om det är muskulär- eller ledskada?

Sv: Släpande bakben - muskulärt?

skulle säga,muskler ,mycket klättring.
har varit med om det själv.
men om det inte släpper på nån dag,så ring vet i alla fall och rådgör.

Korsförlamning har jag inte tänkt på. Hrm...

Planen är att skritta/promenera över helgen och sen känna på honom på måndag igen och om jag inte märkt nån förbättring, ringa klinik.

Om det är korsförlamning så är det ju en lindrig variant, eller?

Ska klämma ordentligt på honom idag o se om jag hittar nån hård muskel och nån form av reaktion.

Hej!

Min tjej har haft det symtpmet både vid ledskada(knäledsinflammation) och muskelproblem (ryggont med låsningar mellan länd och kors).

Avvakta du några dagar och kolla om det går över, om det är kvaskulle jag åka till klinik och kolla upp det.

Lycka till!

/Lavinia

Aj då, det lät inge vidare.

Jag som nästan hoppades att det skulle va lindrig korsförlamning.

Equiterapeuten kan inte komma förrns den 7 så det är bara klinik kvar om inte veterinären kan tänka sig att komma ut först o kolla om det behövs röntgas.

det kan vara mkt.

Vi hade en häst som hade inflamation i haslederna som gjorde exakt så som du beskriver.

Mtt halvblod jag hade får många år sen släpade JÄMT sitt ena bakben. UTOM den dag då vi åkte till klinik för röntgen mm. hade oxå en fläck precis över knäleden på det bakbenet som svettades, droppade, men det försvann det. En vet. jag rådfrågade trodde det kunde vara nervskada. Hon var min andra egna häst, hade jag haft henne idag hade jag gjort med för att ta reda på vad som egentligen spökade. Själv tror jag nog musklerna spelade in en del..

Min valack hade samma symtom vid samma skada som din, varierade mellan släpande tå och dubbelnedsättning.

Släpa bakben beror ofta på ryggproblem. Kan självklart vara annat också, men om det kommit nu så känn igenom ryggen, använd ev BoT-täcke och liniment. Det kan vara överansträngning, låsning, eller en sträckning i en muskel.
Även bakknäproblem kan nog ge samma symtom.

Så om det inte är något uppenbart kanske du ska kolla hästen.

Jag kände igenom honom i går och till o börja med kändes han stenhård på flera ställen men efter en del borstande och knådande så kändes han mjuk o fin. Märkte ingen smärta och inga gäspningar, ev så tuggade han till vid nåt tillfälle.
Tidigare när jag borstat honom på hans högra sida så har han piskat med svansen (han är i vanliga fall väldigt känslig i pälsen) samt lyft bakbenet och "hotat". I går piskade han bara med svansen.

Hittade inget specifikt ställe att linimenta och har inget back-on-track.

Jag promenerade med honom i en timme i skogen och det var så där kul. Värsta turisten är han, ska kolla på allting.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Hund som slickar maniskt på en tass