Släp utan ramp

Sv: Släp utan ramp

Hej!!

Har ett släp av märket Ceval Liberté och detta har "step-up" samt ramp. Vi är helnöjda med detta prisvärda släp.

Mvh Dextrosol:)

Jag vill bara säga att min häst som har väääldigt bråttom ut
ur transporten, botades ganska snabbt när det inte fanns nån ramp
att backa ut på, det är ju som sagt lite nivåskillnad med transporter utan ramp:D

precis som en annan sa att hästarna tycker det är mindre läskigt att bara kliva rakt upp:) oftast kan det ju vara rampen som skrämmer dem:) och en kompis till mig provade och det gick jättebra!

Jag förstod det som att det skulle bli standard nu, har varit tillval förut.
Jag har köpt min av generalagenten:
http://www.bengtsbilmaskiner.nu/

Btw så är det i stor sett bestämt att vi åker till Uppsala sista helgen i oktober :)

:banana: Kanon! Jag PM:ar dig senare under oktober om jag har hittat något tidigare eller inte. Helschysst om vi kan få testa.:)

Är det något skojigt du ska åka på när du åker hitåt mot Uppsala?

:banana: Kanon! Jag PM:ar dig senare under oktober om jag har hittat något tidigare eller inte. Helschysst om vi kan få testa.:)

Är det något skojigt du ska åka på när du åker hitåt mot Uppsala?

Njaa... sådär, ska lämna av unghästen jag sålt :( fast kul att jag hittat en så superbra ny matte åt honom :love: Så det är lite blandade känslor... :smirk:
Du har inte några halm-kontakter där nere förresten? Tänkte vi kunde tagit med oss en transport full när vi ändå åker tomma upp...

en i stallet har en ifor wiliams transport,där kan man välja om man vill ha ramp eller dörrar,hon lastar russet på ramp,och hlvbodet med dörrar,eftersom han blir lite rädd när han kliver på rampen..

Njaa... sådär, ska lämna av unghästen jag sålt :( fast kul att jag hittat en så superbra ny matte åt honom :love: Så det är lite blandade känslor... :smirk:
Du har inte några halm-kontakter där nere förresten? Tänkte vi kunde tagit med oss en transport full när vi ändå åker tomma upp...

Ok, skönt att du hittat ett bra hem till din häst iallafall! :)

Stora rundbalar har jag ett gäng som jag gärna vill bli av med.. kan det vara något..?

/Lewina

Ett GÄNG rundbalar med halm?? Som du vill bli av med?? Allvarligt?

PAX! För en iaf! Nu blir det nog folkstorm i din PM-låda :p

Hur många får man in i en transport då tro? En bara väl? Hur mycket väger de?

Hmm... Du kanske kan svara på PM... blev lite off-topic tror jag :o :crazy:

Ett GÄNG rundbalar med halm?? Som du vill bli av med?? Allvarligt?

PAX! För en iaf! Nu blir det nog folkstorm i din PM-låda :p

Hur många får man in i en transport då tro? En bara väl? Hur mycket väger de?

Hmm... Du kanske kan svara på PM... blev lite off-topic tror jag :o :crazy:

Jag Pm:ar dig!;)

Ifor wiliams är verkligen enbra transport enligt min mening. Den har vanliga dörra och så kan man sätta ihop den så att det blir en ramp. Man får lätt plats med sadelskåp och där finns framlast (det kanske det finns i alla nyare transporter?):bump:

Jag älskar släpen med dörrar. kommer inte ens ihåg när jag lastade med ramp sist. På våran transport kan man välja om man vill ha ramp eller step up.
När man ska välja märke på ett sådant släp så skulle jag absolut rekomendera Ifor Williams släpet, jag tycker helt klart att dom är bäst. Dom går som en klocka efter vägarna, hästarna står hur stadigt som hälst, den enda nackdelen jag kan se med det släpet är att dom är rätt tung att dra, men jag fick lära mig att ett släp som är tungt att dra har kvalité i sig. ;)

Jag har också en häst som gör så, så jag köpte ett Cheval-släp. Det har en kombiramp så man kan välja hur man vill lasta. Skitsmart tyckte jag. :idea:
Men han vill inte kliva på utan ramp ändå :crazy: visserligen har vi bara testat en gång ännu, kanske blir bättre om han får träna mer. Nu kan jag tycka att detta släpet är ganska högt för att vara stepup, och hästen är en liten islänning, så det blir liksom ett ganska stort steg för honom :p

Jag kommer nog förmodligen köra ner till Uppsala månadskiftet okt/nov, har du inte hittat något att prova då får du gärna höra av dig så kan du få prova mitt :idea:

Hur stabilt är det där släpet?
Har tyvärr lite hört mindre positiva saker om det, men det kan man ju få göra från många märken iof. :D
Har bara testat Boj och Ume och Värmland.
Kan ju säga att Värmland har vi uteslutit :angel:
Är lite intresserad av det där med kombiramp,
men att hitta det på ett lätt begat Boj eller Ume verkar inte så lätt och nya är väl inte helt aktuella.
Ifor var karln lite skeptiskt till för luftmotståndet i det utanpåliggande störtbågarna.
Nån dag hittar vi väl nått bättre än vårt gamla slitna (men renoverade) Boj :D

Hur stabilt är det där släpet?
Har tyvärr lite hört mindre positiva saker om det, men det kan man ju få göra från många märken iof. :D
Har bara testat Boj och Ume och Värmland.
Kan ju säga att Värmland har vi uteslutit :angel:
Är lite intresserad av det där med kombiramp,
men att hitta det på ett lätt begat Boj eller Ume verkar inte så lätt och nya är väl inte helt aktuella.
Ifor var karln lite skeptiskt till för luftmotståndet i det utanpåliggande störtbågarna.
Nån dag hittar vi väl nått bättre än vårt gamla slitna (men renoverade) Boj :D

Jaaa... Nu är det här mitt första släp, och jag har väl inte slitit så mycket i andra släp tidigare sådär :crazy:
Att köra med är det grymt stabilt, ligger fint och har riktigt lite luftmotstånd om jag ska tro bensinmätaren :love:
Resten är nog prisvärt skulle jag tro. Det är nog klenare än de där dyra släpen, annars vore det konstigt... :crazy:
Men det är ju också lättare än någon annan boggi = mycket lastvikt :idea:
Det och dörrarna var mina stora krav. Jag vill kunna åka med båda på B-kort, och det kan jag nu :idea: Det är typat på 1360 kg vilket ger en lastvikt på 680 kg.
Du får gärna höra av dig om du ska neröver, så kan du få kika på det :idea:

En fråga (andra med erfarenhet får gärna oxås svara) hur gör man om man har en häst som har brådis ut, tänker på att det är ju en steg ner?

Någon som har bild?

Haft en Ifor Williams i 5 år. Ligger superstadigt på vägen, vilket gör att hästarna stor stilla och lugnt.

Bäst av allt, jag öppnar dörrarna när vi lastar på, reglar om till ramp när vi lastar ut. Alltså inget obehag av att kliva ut i ingenstans.

Har inte upplevt krångel med lastning en enda gång på fem år :bow: :bow: :bow: :bow:

Har en ny och vi alla (människor och hästar) gillar den skarpt.
det går ju att stänga dörren bakom den ena hästen när den är lastad, superbra.
sen är inte rampen så brant som på andra transporten faktiskt.
Sen är den ju så bra att köra grejor i :D

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 299
Senast: MiniLi
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 458
Senast: Smurfoff
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Anläggning Utöver ladugårdslås med lös nyckel, finns det någon annan typ av handtag som inte har några utstickande delar när det inte används? I...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama