Slänger sig vid uppbindning! Vad göra?

Sv: Slänger sig vid uppbindning! Vad göra?

Tänke med säga Halsring! Det är jättebra, och sen rejäla rep/grimskaft.. Den måsta lära sig att man inte kommer loss, annars kommer du har problemet kvar... Lycka till!

Tänk på att hästen kan knäcka nacken också!!!

det finns uppbindnings-resår som man brukar ha till unghäst el transporten...hade nog hellre provat det först.

Hejsan!

Jag hade liknande problem med min madam (nsv bruks), helt ok och trevligt att stå uppbunden med två snören, men uscha så farligt att stå ute uppbunden med ett snöre vid stolpe... Det rök 3 grimskaft och en grimma på tja 3 dagar. Sen gjorde jag så att hon fick gå på stallplanen och äta gräs (med grimma och grimskaftet hängande). Fick behandla sig själv med andra ord:angel:

Resultatet på min kuse var att första gångerna hon trampade på grimskaftet så kastade hon upp huvudet och kastade sig bakåt. Efter max 5 ggr med lugnare reaktion efter varje gång så kunde jag verkligen se hur hon tänkte till "hrm...nu är huvudet fast igen...äta eller få panik?! mmmm äta är gott så jag väljer gräs!!) funkar numera finfint att ha henne uppbunden vid stolpe med ett snöre (grimskaft).

Gjorde nästan samma variant med nya hästen, grimma grimskaft och longerlina. Jag höll i linan medans hon gick o betade, funkade sådär hon var mer smart än hungrig och undvek skickligt att trampa på grimskaftet...

N (som provar mycket och ofta)

Du har fått väldigt många bra förslag.

Men hur kort/långt binder du hästen?
Min häst tycker också om att kasta sig, om hon blir rädd för något och känner trycker i nacken så sliter hon tills hon kommer loss.
Kommer hon inte loss blir det värre.

Jag har löst det så att jag har alltid har grimskaftet ganska långt, och alltid binder i balsnöre. OM hon sliter sig så går jag fram och tar tag i henne och går bestämt tillbaka till platsen och binder henne igen. Hon har aldrig slitit sig mer än 1 gång/gång, och det senaste året har det nog bara hänt en gång. (Vattenslangen är ju SÅ farlig :smirk: )

Det 'knepet' fungerar nog dock bara på vissa hästar. Hon är så pass känslig och ändå snäll så hon sticker aldrig iväg om hon sliter sig, utan man får lätt tag på henne igen.
Sen MÅSTE hon stå still när jag sköter henne, för om hon börjar backa är det kört.

undrar vad "hästkarlarna" gjorde med hästarna förr i tiden då man inte hade gummirep... Det tycks ju kunna gå ändå och jag har då aldrig hört talas om en häst som knäckt nacken!!?

Hästar kan knäcka nacken av att kasta sig om inte grimman/halsremmen går sönder. Det är iofs mycket lättare att de skadar nacken om de kastar sig i grimma (repgrimma ska vi inte tala om, man får bara inte binda upp i en sån)..

undrar vad "hästkarlarna" gjorde med hästarna förr i tiden då man inte hade gummirep... Det tycks ju kunna gå ändå och jag har då aldrig hört talas om en häst som knäckt nacken!!?

Jo det finns fall som knäckt nacken på de viset.
det säger väll sig själv om hästen får panik el slänger sig med en rem runt nacken... el?
det e väll bättre att grimman el grimskaftet går sönder...el?
du tycker kanske det får bära el brista?
jag har alltid själv haft gummi vid uppbindning av oroliga hästar el unghästar, vadför riskera något när vi lever på 2000talet?
jag e kanske känslig!?!

Enligt svar här hände det tydligen förr.
Annars är förmodligen svaret att man hade bättre koll på sina hästar och "utbildade" dem bättre och kunnigare än vad som sker idag.
En uppbunden häst skulle stå still, något annat var inte att tänka på. Likadant med hästar som kördes, dom skulle stå still när man så begärde.
Allt var inte trevligt eller rätt på den tiden och ofta tog man till medel vi idag inte gillar, men jag tror det är svaret på din fråga.

Idag ersätter vi ofta hästkunskap med prylar. I st f att lära hästen att stå stilla och vänta när den är uppbunden, använder vi balsnören (av säkerhetsskäl! :eek: ) som tillåter hästen att komma loss redan vid en liten rörelse. Vilken signal ger vi då? Jo, "jag behöver inte stå här, bara att dra sig lös". Så är spiralen igång ...

En uppbunden häst ska inte kunna ta sig loss för egen maskin. (Det är därför vi alltid har kniv med oss, eller hur? ;) )
Eller hellre, hästen är rätt lärd och står kvar även med bara ett balsnöre runt halsen. :bump:

LIA

tack tack tack för alla svar är verkligen tacksam:bow:
Jag ska testa några av sakerna som ni har föreslagit. Men det är så att han ger inte efter för trycket i nacken, så när han känner att det tar stopp så blir han bara ännu värre:( att lära honom och stå still är ju ett knep men det är inte det jag är ute efter utan jag vill att han ska acceptera och ge efter för trycket i nacken. Men jag lovar att testa alla era knep och återkommer sedan och berättar hur det har gått. Men åter igen tack så mycket alla!

... att lära honom och stå still är ju ett knep men det är inte det jag är ute efter utan jag vill att han ska acceptera och ge efter för trycket i nacken.
Inte det :eek: vad du än gör.

Vad vill du ha, egentligen? En häst som står lugnt och stilla uppbunden? Eller en som rycker skallen av sig?

Jag har gett dig beskrivning på hur du kan lära hästen att acceptera att vara fastbunden. På ett ofarligt sätt. Vad mer begär du? :confused:

LIA

Men nu gällde frågan hur man lär hästen stå uppbunden. Ska man hålla på med hästen utomhus så tror jag nog att även du vill ha den uppbunden, för säkerhets skull

Näe jag brukar inte ha den uppbunden ute heller, inte ofta iaf. för om jag litar på hästen att han står still så står han still! javisst man kan inte bara ta en häst som inte kan/lärt sig stå still utan att sitta fast man måste ju lära han det så han förstår. :smirk:

Men jag förstår att det kan vara jobbigt att d slänger sig bakåt när d sitter fast och javisst det är viktigt att träna dem stå vast det håller jag med om, men för mig personligen så tycker jag det är verkligen smidigt att hästen kan stå still helt utan att sitta fast!

Jag har haft precis samma problem. Det var många grimmor och grimskaft som gick sönder.

Den metoden som jag använder är ett rep som löper lite om hästen drar hårt (dvs vid ryck/stret). Först provade jag med att ha ett rep/grimskaft virat några varv runt en pårle så att det löpte ut men väldigt trögt. Det funkade bra tills dess att det snodde sig och låste sig självt (en kraftig grimma gick sönder).

Jag har gjort en egen uppfinning som består av ett wirelås, som jag fäster en spännrem och ett ca 3 meter långtrep (av den halare varianten). Spännremmen fäster jag i vilken uppbindningsanordning jag nu är vid (t.o.m. i transporten), repet löper också genom wirelåset och fäster sedan i grimman (ev med en hake). Jag sätter wirelåset så hårt att jag precis kan dra repet när det sitter fastklämt.

Påller är uppbunden med detta på min avatarbild, större bild finns HÄR, den går att zooma mer. (låset sitter precis vid munnen)

Min häst slänger sig nu bara då hon blir rädd, men inget går längre sönder. Det är bara att mata in repet igen (det är ytterst sällan som hela repet åker igenom, dvs hon sliter sig inte lös).

Senast ändrad:

Av den erfarenhet jag har haft av hästar som inte står bra uppbundna har jag oftast använt mig av spilta.
Då har jag bint upp hästen i ordentliga grejer som inte går sönder, och bundit rep bakom hästen, så det tar i om hästen slänger sig. Genom det så kan den inte komma loss och den "knäcker" inte nakcen.

Jag anser att risken att den skulle knäcka nacken är mindre än att hästen ger sig när den upptäcker att den inte kommer loss. Hästar ger upp lätt, exempelvis en häst som rullar fast i boxen. Den ger upp efter ett par försök. Lite samma grej när det gäller uppbindning. Men visst. Då är väl mitt hetare tips att binda med rep bakom (dock ska linan inte vara så att hästen kan kliva på den!! i höjd med hästens bak-knä är lagom.. Lycka till!

Det finns så många bra förslag här. Ska träna med Tommy Arvidsson inom en snar framtid och det ska bli intressant att se hur han hanterar detta. Tror iof att han binder upp o låter honom stå där o dra, men då är det inte jag som gör det och inte heller då mig min häst tappar lite förtroende för. Känns nämligen som att han ska göra det om jag tvingar honom till detta som han tycker så illa om. Vilket han säkert inte gör men jag känner det så.
Men något måste ju göras och det är därför Tommy ska få en chans att råda bot på detta. Fungerar det ändå inte så måste jag ju ta till med hårdhanskar och binda honom så är de ju bara. Men hör av mig sen o berättar jur det gick!:bump:

ska bli intressant att läsa vidare!

Kan ingen stå med dig när du gör vid din häst ute, till en början?
Låt någon hålla hästen till en böjan. Bind sedan fast hästen, men låt fortfarande någon finnas där framme som kan lugna hästen. Till sist fungerar det förhoppningsvis :angel:

gummi funkar utmärkt och är billigt.

Hästen upptäcker lugnt att det inte är statiskt utan att han kan röra sig men kommer inte loss.

Varför försöka med våldsammare metoder när det finns lugna?

Oj, jag blir helt stum över en del förslag du har fått här. Det är så jag får ståpäls, fast inte av välbehag!

Ett par saker jag skulle vilja veta är: Du säger att han fortfarande är unghäst, närmare bestämt, hur gammal är han?

Du har haft hästen hemma ca två månader. Vad begär du? Varför skulle han lita på dej, när du hittar på saker som kanske är helt nytt för honom? Eller det kanske har hänt något otrevligt om han har stått bunden ute förr?

Vore jag dej så skulle jag nog försöka ta reda på genom förra ägaren om det har hänt honom något speciellt. Alternativt att du försöker lista ut det på egen hand. För mej låter det som du försöker stressa fram något som hästen kanske inte kan förlika sig med.

Och som sagt, en del av förslagen skulle jag i min vildaste fantasi aldrig drömma om att ens våga prova. Ingen lär sig något bra genom tvång. Det är min erfarenhet och åsikt i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 528
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II