Slänger sej ur transporten!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jempa77

Hej Alla!

Jag har väntat på att jag ska få hem en häst på prov i en månad snart...

Problemet är att han går in i transporten, men sen när man satt fast honom, slänger han sej ut och sliter av grimskaftet, han hade av fyra st och sista gången låg han och kravlade på luckan och då gav vi upp så att han inte skulle skada sej.

Han går på och sliter sej ur och när han kommer ur så är han lugn som en filbunke, verkar nästan lite nöjd:confused:

Transporten vi hade har ingen bom bak utan rep, skulle det underlätta med bom?

Finns det nån vänlig själ som har nåt tips??

Tack på förhand

Sv: Slänger sej ur transporten!

Du ska inte binda hästen när det är öppet bakåt!

ägaren påstår att man absolut inte ska stänga igen bakom hästen innan han sitter fast för slänger han sej då så kan nån av dom som stänger luckan få både luckan och hästen över sej, lr???

Ja inte vet ja, nån annan?

Senast ändrad av en moderator:

1. Gå in med hästen
2. Sätt fast bommen/kedjan bakom hästen
3. Sätt fast hästen
4. Stäng luckan

Inte kanske alltid så enkelt som det låter, jag vet:p , men det enda säkra sättet.

Sätter aldrig fast hästen innan jag stängt i bak. Man står ju aldrig bakom luckan utan på sidan. Lindar grmiskaftet ett varv runt bommen och sen står han där. Går han bakåt så har han inte sönder ngt varken grimskaft eller sig själv.

Säg åt dem som stänger luckan att stå på sidan, kommer han farande så är dom ju beredda? Prata lugnt med honom, och klappa hela tiden:) Jag har en jättebra transport, med en lång BOM bakom hästen, som är enkel och smidig att stänga, och gör det nästan omöjligt att kasta sig ut.. Det fungerar jättebra, för den bommen är gjord till hästarna som hon som ägde transporten innan hade, båda kastade sig ut, men med denna bom, lärde dom sig att inte var någon idé:) Hoppas det gå bra å lycka till!

Stå ALDRIG bakom luckan. Min häst slängde sig ut på det sättet och jag var överlycklig att jag hade lärt mig stå på sidan. Fick därmed bara en knyck i armen.

Sätt inte fast honom,som tidigare sagts. Det ger honom bara mer panik när han känner motståndet i nacken.

Träna på att lära honom att ge efter för tryck på nacken, det är en bra början. Sedan lasttränar du. Låt honom backa om han vill (du orkar ändå inte hålla emot honom med din kroppstyngd) men be honom genast att gå in igen om han backar ut. Håll på och träna, träna ,träna till han står lugnt inne i transporten och inte försöker kasta sig ut. (Det behöver givetvis inte vara perfekt innan du slutar vid första tillfället, men se till att du slutar efter framsteg och inte när det går dåligt eller han har "vunnit".) Beröm när han är lugn! :)

Sedan är det väldigt bra att ha en bom, det är betydligt säkrare! Då kan han inte kasta sig ut och du behöver inte sätta fast honom innan luckan stängs.

Lycka till :)

säger som de andra i tråden: bind aldrig fast hästen innan luckan är stängd. och de som stänger transporten står på sidan och inte bakom. det är det första jag lär (orutinerat) folk när de hjäper mig att lasta. detä r livsfarligt att stå bakom!

ägaren påstår att man absolut inte ska stänga igen bakom hästen innan han sitter fast för slänger han sej då så kan nån av dom som stänger luckan få både luckan och hästen över sej, lr???

förstår inte resonemanget. hästen kommer ju uppenbarligen loss även när han är fastbunden, eftersom han har slitit sönder en massa grimskaft redan? :confused:

i övrigt: ett rep håller inte för en häst som slänger sig. skaffa en bom till transporten. behövs det en lång bom går det att köpa till vissa transporter, eller be någon händig att svetsa en.

att sätta för kedjan funkade ej, det va då han på nåt vis hamnade på luckan och låg och sprattlade....

vet fan inte om man hinner få för bommen, ja va den som ledde in honom, så ja vet inte så noga va dom höll på med därbak.

säger som de andra i tråden: bind aldrig fast hästen innan luckan är stängd. och de som stänger transporten står på sidan och inte bakom. det är det första jag lär (orutinerat) folk när de hjäper mig att lasta. detä r livsfarligt att stå bakom!

förstår inte resonemanget. hästen kommer ju uppenbarligen loss även när han är fastbunden, eftersom han har slitit sönder en massa grimskaft redan? :confused:

i övrigt: ett rep håller inte för en häst som slänger sig. skaffa en bom till transporten. behövs det en lång bom går det att köpa till vissa transporter, eller be någon händig att svetsa en.

Ja vad säger man...sån jävla humor med detta forum, alltid dessa spydiga och nervärderande svar!!!

Du hade säkert satt dej upp mot en person som du ska köpa häst av lr?

Och vadå köp en bom, har lånat transporten, men det kanske inte finns på kartan för vissa ( alla har visst egen)

Tack alla som kommit med GODA RÅD utan att va spydiga!!

du skojar va?
du får gärna markera exakt VAR jag varit spydig. det enda jag gjort är att svara rakt uppochner på hur jag skulle gjort och gett dig ett tips.

men FÖRLÅT att man vill hjälpa. du kanske skulle ta ett "sluta-vara-så-överkänslig"-piller?

/Fjädern - jäkligt trött på människor som övertolkar saker.

du får gärna markera exakt VAR jag varit spydig. det enda jag gjort är att svara rakt uppochner på hur jag skulle gjort och gett dig ett tips.

men FÖRLÅT att man vill hjälpa. du kanske skulle ta ett "sluta-vara-så-överkänslig"-piller?

/Fjädern - jäkligt trött på människor som övertolkar saker.

Vadå tar du piller???? Och förstår du inte så tycker ja att du ska läsa ditt svar igen!!!!!

Ja vad säger man...sån jävla humor med detta forum, alltid dessa spydiga och nervärderande svar!!!

Du hade säkert satt dej upp mot en person som du ska köpa häst av lr?

Och vadå köp en bom, har lånat transporten, men det kanske inte finns på kartan för vissa ( alla har visst egen)

Tack alla som kommit med GODA RÅD utan att va spydiga!!

:confused: :cool:

Om det är ngn som är spydig så är det du i detta inlägg!

FC var Inte alls spydig,vart har du fått det ifrån!?:eek:
Aja,jag tänker inte ens börja utveckla det hära då jag redan nu känner att det är meningslöst!
Man slutar Aldrig att förvånas...

är du på riktigt?
jaja, vad hade du velat ha för svar då?
"ja GUD du gör helt rätt eftersoom hästen slänger sig"
eller nej, jag sa faktiskt inte ens att du gjorde fel, utan jag tipsade dig om saker som kan förenkla.
vad skiljer mitt svar från någon annans?

du känns nästan som ett troll, men jag går nu och orkar inte bry mig.

Nikkis: tack!:)

Låna/hyr en bättre transport med dörrar eller bommar då.

Dörrar brukar vara bäst för hästar som slänger sig.

Hej Alla!
Transporten vi hade har ingen bom bak utan rep, skulle det underlätta med bom?

Jag har haft kedjor bak på min transport och föredrar alla gånger bom, det sviktar inte utan tar helt stopp om hästen går emot. Märker stor skillnad, kedjan kan de försöka att trycka emot, men med bom bak lär de sig fort att det är stopp. Lasttränade min ena häst för ett tag sen och första gånen gick han bak och tryckte mot bommen, men resterande gånger han gick på transporten gick han inte bakåt utan stod snällt kvar inne i transporten:)

Håller med FeatherClouds tips, bra saker att tänka på!

Tycker inte heller att du var spydig.
Du kom med bra tips däremot. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har ett litet problem med min häst som ni kanske kan hjälpa mig med. Hon är jätte snäll att lasta, hon går direkt in och ställer...
2
Svar
21
· Visningar
2 600
Senast: Nasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar