Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Syrrans varmblodssto har gått på fri tillgång med bra hö och lösdrift hela vintern och fick fång nu för 1 månad sen.
så för att dina hästar klarat sig så finns inte problemet och man kan ignorera de höga risker som trots allt vetenskapligt faktiskt påvisas och teoretiseras runt? Konstigt resonemang.
dina spekulationer strider fortfarande helt mot de rön och de fynd som pekar på anledningar till att fång utlöses hos häst. så att säga att man inte har en susning om vad som utlöser fång är faktiskt felaktigt. Det som gör det diffust är att fång kan utlösas av MÅNGA faktorer, men det är inte samma sak som att säga att man inte har en aning om vad som utlöser det - stor skillnad.
var och en får ju göra som den vill, vill man ta risken trots att den bedöms vara högre under vissa förhållanden, som nu utsläpp på gräs i samband med frostnätter och varma soliga dagar, så får man väl göra det om man vill. Själv skulle jag aldrig tänka tanken, och det står för mig, medans du som sagt gör precis som du själv vill.
Finns inget vetenskapligt som säger att de är 100% säkra på vad det är som gör fång.. Bara vetenskapliga teorier men inget som verkligen säger att så är det.. bara teorier i miljoner... Det är det som är det jobbiga med det hela..
Men att det finns 100 olika faktorer som utlöser fång ex
Sommarbete
försommarbete
hög energi på våren
frost i gräs
hög protein i höt
tjocka hästar
smala hästar
äter för mycket
mm mm
det finns 100 saker och amn kan inte följa allt för då blir man knäpp. Detta är teorier jag sett i oilka hästtidningar som är som du säger vetenskapliga teorier
MEN SE ATT MÅNGA SÄGER I MOT SEJ SJÄLVA.. Så det ä'r omöjligt att säga att dessaoch dessa teorier är det.
-Vad är värdena på höet?
-Hur grovt är det?
-Hur presenteras det, pressat, i nät eller löst?
-Hur många hästar är det som går tillsammans?
-Hur är sammansättningen (sto, valacker eller hingstar, ålder)?
-Hur aktiva är de i hagen?
-Hur stora hagar?
-Hur ser hagarna ut?
-Vilket klimat har ni?
-Är vattnet lång ifrån utfodringstället?
-Hur mycket arbete utför hästen?
Bara för att nämna några av de parametrar som styr det hela
Sedan rent allmänt i tråden så anser jag det vara större risk för att hästen lider om de inte har ett mörkt lästall att gå in i på sommaren, när insekterna blir för
Rolle
IpL
På vad sätt då?Det är knopparna, och de små skira första bladen, som är värst.
antagligen just därför hästen fick fång..för mycket energi och för lite protein. = obalans. Sådan blir ofta en ogösdlad vall. låg kvot.Min kompis hade fri tillgång på hö från ett ställe där det i stort sätt var ängs hö utan gödsling mm. En av hennes hästar fick fång. Värdet på det höt låg under rekommenderat för häst.
Det skiljer sig mycket från år till år en höst kan vara väldigt mild medans en annas fryser det på fortare och det samma på våren vilket gör att växtligheten påverkas på olika sätt från år till år..Halterna i gräser skiftar oxå pga återväxt tex ett stressat gräs tex (hårt betat) kan i bland innehålla högre halter socker tex.att gräset gör så är för att det försvarar sig..det innehåller alltså mer socker i rent försvar..både mot betning och mot väder.Sen spelar oxå ljuset in..vilket gör det hela knivigare..frost är inte den enda orsaken att gräset "stressar"Vet hästar som fått fång på hösten innan frosten och blivit utsläppta tidigt på våren utan problem. Listan kan göras lång så alla teorier om allt försvinner.
höge värden i säg ger inte fång. Obalans i tarmen gör det därimot. det är extra viktigt att en fång häst tex får högkvalitet på grovfodret näringsmässigt och rätt balans ..det är viktigt för alla hästar för att slippa störningar i tarmen.Jag vet hästar som fått fång men nästa år haft högre värden på hö mm som inte fått fång av det. samma fodergiva.