Slänga ut hästarna redan nu ?

Sv: Slänga ut hästarna redan nu ?

Syrrans varmblodssto har gått på fri tillgång med bra hö och lösdrift hela vintern och fick fång nu för 1 månad sen.

så för att dina hästar klarat sig så finns inte problemet och man kan ignorera de höga risker som trots allt vetenskapligt faktiskt påvisas och teoretiseras runt? Konstigt resonemang.

dina spekulationer strider fortfarande helt mot de rön och de fynd som pekar på anledningar till att fång utlöses hos häst. så att säga att man inte har en susning om vad som utlöser fång är faktiskt felaktigt. Det som gör det diffust är att fång kan utlösas av MÅNGA faktorer, men det är inte samma sak som att säga att man inte har en aning om vad som utlöser det - stor skillnad.

var och en får ju göra som den vill, vill man ta risken trots att den bedöms vara högre under vissa förhållanden, som nu utsläpp på gräs i samband med frostnätter och varma soliga dagar, så får man väl göra det om man vill. Själv skulle jag aldrig tänka tanken, och det står för mig, medans du som sagt gör precis som du själv vill.

Syrrans varmblodssto har gått på fri tillgång med bra hö och lösdrift hela vintern och fick fång nu för 1 månad sen.

Men då fanns det ju inget gräs.. Den första jag hört, men som sagt allt är bara teorier och inget vet vad det igentligen ligger bakom det.

Jag tror man får ha det så normalt för hästarna som vanligt och får de det så får de det, men det går inte att undvika något som man inte vet, det är omöjligt.

Min kompsi häst som fick fång i vintras utan foderbyten mm, kommer släppas på bete som vanligt. Hon köpte även en häst som hade fång förra vintern och den gick på bete i sommras utan problem..
Den hade haft rätt mycket hovbens rotation.

Vi är i alla fall ense med att de ska få leva naturligt, går inte det och man tar i från deras riktiga liv då tar vi bort våra hästar.

Finns det någon som hört om ex islandhästar på island fått fång eller vildhästar? Finns ens fång hos vildhästar och hästarna på island?

så för att dina hästar klarat sig så finns inte problemet och man kan ignorera de höga risker som trots allt vetenskapligt faktiskt påvisas och teoretiseras runt? Konstigt resonemang.

dina spekulationer strider fortfarande helt mot de rön och de fynd som pekar på anledningar till att fång utlöses hos häst. så att säga att man inte har en susning om vad som utlöser fång är faktiskt felaktigt. Det som gör det diffust är att fång kan utlösas av MÅNGA faktorer, men det är inte samma sak som att säga att man inte har en aning om vad som utlöser det - stor skillnad.

var och en får ju göra som den vill, vill man ta risken trots att den bedöms vara högre under vissa förhållanden, som nu utsläpp på gräs i samband med frostnätter och varma soliga dagar, så får man väl göra det om man vill. Själv skulle jag aldrig tänka tanken, och det står för mig, medans du som sagt gör precis som du själv vill.

Finns inget vetenskapligt som säger att de är 100% säkra på vad det är som gör fång.. Bara vetenskapliga teorier men inget som verkligen säger att så är det.. bara teorier i miljoner... Det är det som är det jobbiga med det hela..

Men att det finns 100 olika faktorer som utlöser fång ex

Sommarbete
försommarbete
hög energi på våren
frost i gräs
hög protein i höt
tjocka hästar
smala hästar
äter för mycket
mm mm

det finns 100 saker och amn kan inte följa allt för då blir man knäpp. Detta är teorier jag sett i oilka hästtidningar som är som du säger vetenskapliga teorier

MEN SE ATT MÅNGA SÄGER I MOT SEJ SJÄLVA.. Så det ä'r omöjligt att säga att dessaoch dessa teorier är det.

Senast ändrad:

-Vad är värdena på höet?
-Hur grovt är det?
-Hur presenteras det, pressat, i nät eller löst?
-Hur många hästar är det som går tillsammans?
-Hur är sammansättningen (sto, valacker eller hingstar, ålder)?
-Hur aktiva är de i hagen?
-Hur stora hagar?
-Hur ser hagarna ut?
-Vilket klimat har ni?
-Är vattnet lång ifrån utfodringstället?
-Hur mycket arbete utför hästen?

Bara för att nämna några av de parametrar som styr det hela ;)

Sedan rent allmänt i tråden så anser jag det vara större risk för att hästen lider om de inte har ett mörkt lästall att gå in i på sommaren, när insekterna blir för :devil:

Rolle
IpL

Enligt veterinären var hon INTE den första utan att det blivit rätt vanligt.

Finns inget vetenskapligt som säger att de är 100% säkra på vad det är som gör fång.. Bara vetenskapliga teorier men inget som verkligen säger att så är det.. bara teorier i miljoner... Det är det som är det jobbiga med det hela..

Men att det finns 100 olika faktorer som utlöser fång ex

Sommarbete
försommarbete
hög energi på våren
frost i gräs
hög protein i höt
tjocka hästar
smala hästar
äter för mycket
mm mm

det finns 100 saker och amn kan inte följa allt för då blir man knäpp. Detta är teorier jag sett i oilka hästtidningar som är som du säger vetenskapliga teorier

MEN SE ATT MÅNGA SÄGER I MOT SEJ SJÄLVA.. Så det ä'r omöjligt att säga att dessaoch dessa teorier är det.

jag anser inte att häst tidningar är vetenskapliga källor. Läs lite uppdaterad forskning så ser du de faktorer som anses spela in och kan orsaka och öka risken för fång. och 100 olika saker anser jag inte att det finns. Återigen: foderfång orsakas av en rubbning i tarmen. Dra dina slutsatser utifrån det, vilka tänkbara faktorer som då spelar störst roll.

smala hästar har jag aldrig ngnsin hört talas om skulle vara i risksonen för fång för att de är smala.

-Vad är värdena på höet?
-Hur grovt är det?
-Hur presenteras det, pressat, i nät eller löst?
-Hur många hästar är det som går tillsammans?
-Hur är sammansättningen (sto, valacker eller hingstar, ålder)?
-Hur aktiva är de i hagen?
-Hur stora hagar?
-Hur ser hagarna ut?
-Vilket klimat har ni?
-Är vattnet lång ifrån utfodringstället?
-Hur mycket arbete utför hästen?

Bara för att nämna några av de parametrar som styr det hela ;)

Sedan rent allmänt i tråden så anser jag det vara större risk för att hästen lider om de inte har ett mörkt lästall att gå in i på sommaren, när insekterna blir för :devil:

Rolle
IpL

Höt är rätt fint, mycket gammal vall och inte gödslad. Det är relativt torrt silage (har inte exakt TS).
Det rivs upp och läggs i hölådor på olika platser i hagen.
Det drabbade varmblodsstoet går tillsammans med en unghäst-07, kallblodstravare, sto.
Snön denna vinter har begränsat deras rörelser en hel del. Södra delen av landet.
Vatten inne i ladan.
Stoet har stått på vila under vintern p.g.a. underlaget.

När jag fick höra att hon fått fång blev jag duktigt nojjig här i norr då även mitt sto (som går med en 07:a valack) stått på vila p.g.a. snödjupet m.m. Hon är extremt lättfödd och lägger på sig snabbt men skillnaden oss emellan är att jag portionerat ut silage under dagen, ej fri tillgång. Ej lösdrift, box på natten. Men, mitt silage har varit mycket kraftigare, köpt av en mjölkbonde. Har inte haft minsta tendens till fång här och båda är nu igångsatta.

Håller med dig vad det gäller skydd under sommartid för övrigt ;)

Så här brukar det vara. Hästen får fång säg att den går på bete då börjar ägaren fundera på av vad? Slutsattsen blir betet.

Mne vi har ingen provtagning eller annat som bevisar att det var gräset, det är bara teorier som börjat gro hos männsikor för att vi ska ha svar på det.

Häner det på vintern och inga foderbyten har gjorts utan samma hö från samma fält hela vintern. Då börjar teorierna igen. Är det höt eller är det snö eller vad kan det vara.

Men fortfarande kan inget prov eller annat visa att det är vad vi tror.

Så många hästar som fått fång och det finns lika många teorier bakom det. Behöver inte ens vara betet som hästen går på som gör att den får fång, folk bara anntar det.

Skulle man göra en statestik vilket verkligen skulle behövas så blir den väll igentligen fel aktig då det bara är våra teorier som vi går på och inget vi kan testa.

De kanske är kännsliga för en viss ört i gräset eller en viss växt som vi är allergiska, det finns tusen tals saker.

Där i mot är det lika hög risk för en häst som haft fång och de som aldrig haft fång att få det.

Till och med hästar på magert skogsbete kan få fång...

Det som är mest spännand eär att det hela tiden ökar med fång och brer ut sej över allt.

Vard et lika vanligt på arbetshästarna förr? Fick de fång för 70 år sedan på sina hästar. Sånt är spännande tycker jag..

Hästarna fick fång för 70 år sen också!

Uppdatera dig lite om den forskning som skett på SLU via främst Owe Wattle som doktorerat på fång. Det är knappast så att hästägarna själva ställt sina diagnoser på sina fånghästar.

Dtet kan gå 100 hästar på samma hö och 1 får fång vilket betyder att alla teorier vi skapar leder ingen vart... Ingen kan säga att de är kännsliga för det och det..

För nästa vinter kanske samma 100 hästar går på samma hö och en annan får fång.

Har man fri tillgång så äter hästen lite då och då. Mitt Haflinger sto åt i plusgrader ca 8 kg om dygnet på fri tillgång. De äter när de blir hungriga, men de äter inte 20 kg utan bara det de behöver och de hets äter inte utan det blir naturligt.
Sen var det min teori för alla har vi teorier om fång, men som jag sa att den behöver inte vara rätt. För det är en teori..

Ingen kan svara på varför just deras hästar eller andras får fång och det är det vi får leva med.. Hemskt är det, men att analysera allt hästarna äter och vi gör för att undvika det blir bara ett instängt liv för oss och hästen. Man får bara ha det på uppsikt så amn märker det snabbt och sen ta det lugnt. Vi kan inte göra något åt det...

Jag har när jag köpt hästar gjort krafiga foder byten och allt, men aldrig haft fång mm. Så det finns inget som säger att det här och det här ökar risken. dte är vad vi tror, men kanske när man byter stall och foder kanske det är lika mycket stress relaterat och kanske inte alls har med mat att göra.

Ex att flocken ändrar sej eller de blir stresade av olika annledningar, kanske det är det som gör fång? Sånt som vi inte ser eller vet om.
På männsikor är mycket sjukdommar stressrelaterat så varför inte på hästar?
En teori till, men det kan förklara varför det är så olika hästar som tålt samma men inte sen mm. Samma bete i alla år, samma hö mm. Kan vara annledningar som vi inte kan se..

en sak är säker är vi nu hysteriska på fång och vi verkligen får ett svar om 5 år säg ex då stressrelaterat och inget med proetein, energi eller annat. Då får man dåligt sammvete att man kanske hindrat hästen och analyserat för mycket..

Om ni förstår hur jag tänker? Allas skräck är fången, även min, men man ska aldrig låta det styra ens liv med hästen vare sej för oss eller hästen. Så länge vi verkligen inte vet.

Senast ändrad:

envis som en röd gris?

Jag förstår fortfarande inte varför du drar ett likhetstecken mellan att du inte råkat ut för det trots att du gjort en del typiska risktaganden. Det är ju inte samma sak som att risken därmed skall betraktas som icke existerande eller felaktig att den finns. Självklart får inte alla fång för att ett foderbyte sker, det tror jag alla normalbegåvade människor fattar.

det vi pratar om är ju - varför utsätta sig för det man VET enligt forskning, anses vara högrisk situationer när det inte behövs?

Har en fångponny i stallet (hon fick fång nästan varje år enligt tidigare ägare...) och vet har rekommenderat att noga hålla henne borta från den spirande grönskan. Det är knopparna, och de små skira första bladen, som är värst.

för att det är det betet som innehåller mest näring på hela året. de små gröna bladen..

tillägg: och många hästar blir som tokiga när det börjar växa igen och är inte vana vid detta näringsvärde i "gräset". om det innehåller mest på hela året vet jag inte, hade för mig att jag läste det men kan inte styrka det. ursäkta

Senast ändrad:

Jag vet hästar som fått fång men nästa år haft högre värden på hö mm som inte fått fång av det. samma fodergiva.

Vet hästar som fått fång på hösten innan frosten och blivit utsläppta tidigt på våren utan problem. Listan kan göras lång så alla teorier om allt försvinner.

Min kompis hade fri tillgång på hö från ett ställe där det i stort sätt var ängs hö utan gödsling mm. En av hennes hästar fick fång. Värdet på det höt låg under rekommenderat för häst.

Det är du som är envis då det fortfarande inte finns något vetenskaplikt bevisat. De har aldrig gjort något vetenskapligt med ett gäng hästar och testat mm. Finns inte, bara teorier. Men varsågod att ta fram en vetenskapligt bevisad artikell som verkligen är godkänd.

Jag har aldrig satt mina hästar i risker, då de inte finns några och om man nu då ska tro på alla risker så kan man knappt göra något med sina hästar..

Jag har alla möjliga djurslag som jag föder upp bla kaniner som är mycket kännsligare än hästar men är väldigt lik hästen i matsmältningen.
Jag har 130 kaniner, man ska aldrig göra snabba foder byten mm på de heller.
Men många gör de, när man köper en kanin på utsällning så får man inte med foder till kaniner.
Ingen kanin jag gjort ett foder byte med kraftfoder och grovfoder har magen ballat ur på.
Jag har haft kaniner jag köpt ett halv år och helt plötsligt så ballar magen ur.
Även kaniner som alltid gått på mitt foder som magen ballar ut på.

Skillnaden är att alla med kaniner vet att de är kännsliga för stress just matsmältningen mm. Men du ser inte på kaninen att de är stressade att det ändras i flocken mm. (jag har mina kaniner i flockar också)
Men det händer och om nu häst och kanin är så lika just i matsmältning mm. Så varför inte? Hästen kan bli stressad av någon annledning och då blir det en hovbensrotion.

Jag har även i bland kaniner som av vitaminbrist blir förlammade och kan knappt äta. Genom att ge de vitaminer kan de bli bra inom 1 dygn och stå och hoppa, i bland tra det några timmar. Det handlar om en brist av kalcium och d-vitamin eller en mineral. som desutom för två år sedan sknades mycket i kraftfoder och hö just det året. Då var det många som blev förlamade..

Så en mer teori som skulle stämma är brist på något ämne som gör en hovbensrotion.

Kan en kanin bli helt förlamad av brist så kan väll hästar få problem pga av brist på något..

Kanske en teori som borde kollas upp...

Min kompis hade fri tillgång på hö från ett ställe där det i stort sätt var ängs hö utan gödsling mm. En av hennes hästar fick fång. Värdet på det höt låg under rekommenderat för häst.
antagligen just därför hästen fick fång..för mycket energi och för lite protein. = obalans. Sådan blir ofta en ogösdlad vall. låg kvot.
Vet hästar som fått fång på hösten innan frosten och blivit utsläppta tidigt på våren utan problem. Listan kan göras lång så alla teorier om allt försvinner.
Det skiljer sig mycket från år till år en höst kan vara väldigt mild medans en annas fryser det på fortare och det samma på våren vilket gör att växtligheten påverkas på olika sätt från år till år..Halterna i gräser skiftar oxå pga återväxt tex ett stressat gräs tex (hårt betat) kan i bland innehålla högre halter socker tex.att gräset gör så är för att det försvarar sig..det innehåller alltså mer socker i rent försvar..både mot betning och mot väder.Sen spelar oxå ljuset in..vilket gör det hela knivigare..frost är inte den enda orsaken att gräset "stressar"
Jag vet hästar som fått fång men nästa år haft högre värden på hö mm som inte fått fång av det. samma fodergiva.
höge värden i säg ger inte fång. Obalans i tarmen gör det därimot. det är extra viktigt att en fång häst tex får högkvalitet på grovfodret näringsmässigt och rätt balans ..det är viktigt för alla hästar för att slippa störningar i tarmen.

Nej värdena för energi och protein låg på normalt endast lite under, men de var jämt mellan sej. alltså inget i det värdet var så som de säger fångrisk på..

Men det du skriver är bara teorier som folk tror det beror på, finns fortfarande inget prov som man tar på hästen så det blir bevisat att det är så..

Bara att folk har teorier.

Ett gräs i september även om det är hårt nerbetat när tempraturen ligger över 10 grader har lägre värde än samma betes hage direkt på våren. Det var till och med lite högre på våren än på hösten. Men så pass lågt gräs att det var stor risk. Jag vet att högre gräs har lägre värde.. Hästen gick i samma hage.

Ge mej en artikell som verkligen är helt bevisad på vetenskapliga grunder...

Jag har stött på så pass många hästar som haft fång mm som helt har gått om alla dessa teorier.

förra året fick jag hem en fång ponny som hos mej gick på bättre gräs än hos sin förra ägare. Den fick aldrig fång...

Om det nu är så som du säger så är det lika stor riska att ha ute hästen på bete alltid och att ge den hö.. Jag vet hästar som fått fång på perfekta värden också... På uträknad foderstat. Så då är det väll bättre att ni tar bort alla era hästar, avlivar de så slipper de få fång..

Jag har gått foderkurser för häst, även grovfoders kurser, kurser om kemin i en ensilage bal mm mm. Nu var detta ett tag sen, men då kunnde de inte svara på vad som orsaka fång bara teorier och vad jeg vet har de inte ändrat sej..
Även kurs om att räkna foder stat mm mm.
Allt om gödsel mm. Jag har gått naturbruksprogramet häst... Vilket inefattar alla dessa kurser och den senaste vetenskapen inom häst när jag gick där.
Även djursjuksvårds kursen 200p med inriktning på häst..

Senast ändrad:

han har tidigare nämts ove wattle (stavar han så?) :o Fång kan som bekant bero på flera saker.. fång!

Mer

Forskarblogg
(bör tilläggas att dessa tog jag på första sidan rakt av från google på sökning ove+ fång)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar