Slänga ut hästarna redan nu ?

Sv: Slänga ut hästarna redan nu ?

Nu vet jag inte var du bor men här finns det inte bete än. Jag räknar med att börja vänja in hästarna på gräs (vinterhagen är uppgrusad) om ca två veckor och hoppas kunna släppa dem dygnet runt i mitten-slutet på maj beroende på väder och tillväxt.
Jag ser ingen andledning till att släppa dem för tidigt på bete men om det blir varmt på nätterna snart så får de gå ute dygnet runt även om de då inte går på gräs utan får gå i vinterhagen och få hö nattetid och får gå i gräshage på dagen.
Än så står de och vill in framåt tio på kvällarna och då får de gå in, de får styra lite själva hur de vill ha det och man märker på dem om de vill vara ute eller inne på nätterna.
Jag gör likadant på sommaren, är det kallt och regnigt så får de stå inne på nätterna och är det varmt så får de vara ute. Vädret får styra, inte almanackan.

Hm. Våra har gått ute en vecka redan... Vi har kallstall, precis som flera övriga i tråden, så det är egentligen inte varmare inomhus. De har fri tillgång på ett fint hösilage också, och hänger alltid tillsammans i skogsbrynet när jag kommer.

Självklart så får dem ha ute sina hästar om de vill det och jag har accepterat att mina får stå i varsin ände av stallet eftersom att jag vill ha inne dem. Jag tycker inte att det finns tillräckligt med mat ute i hagen för att min redan svårfödda unghäst ska klara sig, han är inte den mest ranghöga heller så han skulle ju inte få i sig all sitt hö ute. Har spånat lite på ifall jag kanske ska ha han inne ett par timmar på eftermiddagen, men jag vet inte om han får i sig allt ändå. Det hade ju varit en annan sak om dem fick fri tillgång till hö/hösilage ute.
Vi har varmstall måste jag tillägga.

Vi hade faktiskt 8 minus i natt! Våra får vänta ett tag till tills det har stabiliserat sig lite, bor i västra götaland.

Varför ska de behöva lära sig det? De är ju flockdjur. Ska de lära sig stänga av?

Jag har min ena häst ute dygnet runt nu i 18 dagar, sen ska han få gå inne på nätterna i sommar och gå på bete från juli nån gång. Vill helst inte ha honom ute nu såhär tidigt, men ekonomin har fått styra i detta fall. Är nu på kurs och valde hagplats framför dyr boxplats. Men annars hade jag valt boxen alla gånger.

tycker det är alldeles för tidigt...nu står iförsej de flesta av våra hästar inne på box på natten året runt, de enda som ska på bete är hingstarna och det blir tidigast i slutet på maj innan dess finns det inget bete att tala om.

Ja, du känner såklart dina hästar bäst! :)

Lite tramsigt att de inte kunde få stå ihop, det håller jag absolut med om.

ja jag kan förstå att du är orolig för unghästen.
jga släppte aldrig mina förrän i slutet på maj, tumregeln var att det skulle vara 1dm högt gräs ca. Den enda som fick tjuvstarta var gammeln för han slutade äta sitt hö redan i början på april och ville bara ha gräs så han fick gå i beteshagen lite tidigare för han var som ett spjälstaket

Mina hästar går ute till 21, men sen är det raka vägen in i stallet som gäller. Och de går in vid 22-tiden även på sommaren, eftersom jag vill att de ska komma bort från myggen och kunna äta sitt kraftfoder i lugn och ro.

Eftersom mitt halvblod inte klarar att gå själv i hagen hade jag aldrig kunnat släppa ut hästarna på bete, jag måste ha tillgång till en box för att alls kunna rida ponnyn. Alternativt hitta någon som kan rida ponnyn just precis när jag vill, och det är rätt så omöjligt.

Jag tycker det är alldeles för tidigt för att släppa hästarna dygnet runt nu. Vill de verkligen inte låta dig få en box att ställa in din häst i hade jag bytt stall.

KL

En sådan här tråd är fullständigt meningslös, ifall man inte skriver ungefär var i landet man bor. Sverige är avlångt och vår/sommar har inte samma tidsschema överallt.

Jag bor i Stockholmsområdet och för mig får vädret styra. Jag förstår inte riktigt hysterin med att släppa ett visst, bestämt datum eller så tidigt som möjligt.
Vi har fortfarande nattfrost och frostnupet gräs är inte det bästa för hästarna att knapra i sig.
Detsamma gäller på hösten, vädret styr. Ett år gick de ute in i november, för att det var en riktigt varm höst.

På sommaren talar de själva om ifall de vill gå in, ibland kan det vara ett par timmar mitt på dagen, speciellt om det är mycket broms.

kl

våra hästar står ute vid bra väder (sen 1.5 vecka), de har halm att ligga på, inget vindskydd "uppåt" men sidor. De har fri tillgång till hö. Är det dåligt väder med nederbörd kommer de in till natten.
Det är väl ändå inte on eller off? att dom är antingen ute eller inne fram till hösten, utan undantag? :)

dock väldigt patetiskt detdär med boxbytandet som inte går... Orka vara så barnslig :p

Jag måste säga att de låter bra korkade i ditt stall.
Iom att du så gärna vill ha dina inne, så kan det väl inte vara så svårt att byta box (permanent om det nu är för smittorisken..)? :confused:
Hästarna dör knappast av att byta box.

Ang utevistelsen skulle jag absolut inte släppa ut hästarna nu, om det inte gick att ordna med täckesavtagning på morgonen.
Nu vet jag ju inte hur det är där du bor, men nätterna här är fortfarande väldigt kalla.

nej när det är riktigt varmt och mycket broms o annat står mina inne på dan på sommaren. det roliga är att den dan de får kvällshavren ute i hagen då vet de att de får vara ute och det är inte lönt att försöka ta in dem sen:)

men jag skulle inte släppa ut mina nu, vi har ff blött och kallt på nätterna i norra götaland

I min sommarhage är gräset 5-10 cm just nu, men lite för kallt fortfarande.

Jag brukar släppa ut mina runt 1 maj och jag tror jag kommer göra det i år också. De får ha täcke på nätterna de första två veckorna.

Jag vill slänga ut min redan nu men tänker ju inte låta henne gå ensam... De andra i stallet vill inte riktigt än (då har vi ligghall i hagen). Man har olika syn och det är bara att inse det. Det jag reagerar på är att ingen kan vara smidig och låna ut sin box sålänge. Det är ju inte för evigt heller menar jag... Förstår att du letar ny stallplats.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar