Slänga ut hästarna redan nu ?

Sv: Slänga ut hästarna redan nu ?

Slänger ni ut era hästar? :eek: Våra går själva dit dom ska.

Dom har f ö gått ute 24/365 i flera år nu och vill absolut inte stå inne i box över natt.
Dom har en ligghall som dom aldrig använder den kalla perioden, trots att dom inte har täcke. Konstiga hästar?

LIA

Slänger ni ut era hästar? :eek: Våra går själva dit dom ska.

Dom har f ö gått ute 24/365 i flera år nu och vill absolut inte stå inne i box över natt.
Dom har en ligghall som dom aldrig använder den kalla perioden, trots att dom inte har täcke. Konstiga hästar?

LIA

24 tim dyngn? Rider du aldrig?

Har bara erfarenhet av 2lösdrifter.

En min egna och man hittar alltid hästarna sovandes i halmen när man kommer ut tidigt på morgonen.

Det andra stället hade jag min ena häst i när han var ung och där hittade man dem oxå sovandes i halmen när det var frukost, även om ägaren till dem andra hästarna inte trode på det för enlig henne var dem aldrig där inne.

Kram.

Ja mina går nu ute i gräs hagen under natten och har gjort det sedan i början av föra veckan.

Det är Cilla ett av mina ston som bästemer när det är dags för det.
Varje vår under dem 10år jag har haft henne har hon bästemt sig för att inte komma i hagen eller snarare har ett avstånd på 5m till allt folk under några dagar och är mer eller minder svår att få tag på hela sommaren tills hösten har kommit då det betendet är helt borta enda fram till nästa vår.

Kram

Om anledningen att hästarna ska ut nu, är för att de ska slippa mocka, så kan de ju återkomma när hästarna fått fång, så kan de jämföra hur mycket jobb det blir då, att försöka rehabilitera och sköta en fånghäst.

skulle aldrig komma på tanken att släppa ut hästar på uppstallning dygnet runt den här tiden på året, känns som att be om problem just gällande fång.

Ska erkänna att mina hästar inte varit inne på hela vintern............
Att det är kallt ute spela ingen roll för hästens skull, den fryser inte för att det är minusgrader om natten, det är när det är blött och blåsigt som det kan bli kallt för en häst som inte är van.
det största problemet med att släppa hästana på bete nu, är ju att det inte finns nån mat i hagen, gräset har börjat växa, i alla fall här i skåne, men inte tillräckligt för att räcka som foder hela dygnet, men stödfodrar man så går det ju bra.

*kl*

Vi bor norrut, och har hästarna ute på nätterna nu. Tyvärr har vi ingen ligghall, utan bara stall, så vädret styr. Stallet är ett kallstall, dvs några varmare inne i det än ute.

Är det skönt väder är de ute. Om det är blåsigt och/eller nederbörd så tar vi in dom över natten. Om det är lite kallt lägger vi på lämpligt täcke (de är spårklippta). Funkar utmärkt.

Vi har haft ute hästarna över natten vid fint väder hela vintern, och det är inga problem. De trivs bäst ute. De har fritillgång på både grovfoder och vatten, såklart.

Det funkar bara bra att hålla lite koll på väderprognosen, ett tips kan vara att gå in på yr.no och se vilket väder närmsta timmarna ska bjuda på. Den prognosen brukar vara rätt adekvat.

Norrland

Jag har släppt ut mina i Söndags i en hage som ingen gått i sen i höstas. De har inte rört sitt hö. De kan gå till sin ligg hall. Men där är de aldrig..

Så jag tror att det är vi som är kännsliga. Jag bor i Varberg vid kusten och här blåser det från havet jämt. Har man hö ute så vet man ju att de inte är hungriga..

Min är inte ens i ligghallen när det är minus ute på nätterna...
Mer om det regnar kan de stå där inne någon gång. Så det är nog lugnt att släppa ut de.
Hästar mår inte bra av att stå i stall. De vill vara ute och röra sej och inte stå i små fyrantiga lådor, där de knappt kan gå runt och blir stående.

Om anledningen att hästarna ska ut nu, är för att de ska slippa mocka, så kan de ju återkomma när hästarna fått fång, så kan de jämföra hur mycket jobb det blir då, att försöka rehabilitera och sköta en fånghäst.

skulle aldrig komma på tanken att släppa ut hästar på uppstallning dygnet runt den här tiden på året, känns som att be om problem just gällande fång.

Då borde mina få fång nu.. Men det har de inte. Det är ju bättre att släppa de nu då de kan beta av det som kommer upp och bara få i sej lite hela tiden. Då vänjer de sej långsamt och de får inte i sej för mycket.
Värre att släppa ut de om en månad när de växt en del och det finns mycket och längre strån att få tag i..

Mina går ute dygnet runt och rör inte sitt hö, så det verkar finnas tillräckligt ute nu.. Bor i Halland och som sagt har man hö ute hela tiden så vet amn ju om de får i sej tillräckligt. Vilket inte verkar vara så farligt.

Det är en oerhört stor skillnad i risken för fång just den här tiden på året, inte pga betestillväxten i sig, utan för att det är kalla nätter och varma dagar, varpå fruktan halten i gräset är extrem kalla morgnar när solen sen börjar värma på. Det är därför betydligt mer fångrisk den tiden på året, oavsett om betet är kort och sparsamt. den biten dvs att vänja in dem, handlar ju mer om hästarnas mag och tarm tillvänjning, men det har inget att göra med resten, dvs fångrisken pga ovanstående faktorer.

Nu är jag ju inte hundra på datumen i Sverige eftersom jag är bosatt på Island. Men vet att lagen gäller i Sverige med.
På Island får inte hästar gå ute dygnet runt utan vindskydd från den 1okt till den 1juni. Och de gäller över hela ön, både på södra sidan och norra sidan (där vädret skiljer sig mycket). Och jag tror att desamma gäller i Sverige, att det är ett datum som gäller - sen tillkommer ju sunt förnuft.
Vindskydd behöver inte ha tak men de ska finnas väggar i tre vindriktningar, om det är "konstgjort" vindskydd, naturligt vindskydd funkar ju på sitt eget sätt.

Sen måste jag ju säga att det är att förstöra gräsväxten att låta hästarna gå ut redan nu, gräset är skört innan de kommit helt igång med sin växt och om då hästar kommer där och äter, stiger ner gräset kommer gräset inte att nå sin bästa skamt.
(Beror ju på vad för hage man har, om man använder sig av en hage med mindre gräs i och mer sand, jord eller annat ämne hör ju inte detta lika mycket till saken.)

Lycka till! Mvh. Petronella

Det är inte samma i sverige, här har man istället skrivit att de får gå ute när "betestillväxt sker", med andra ord när gräset växer, och det gör det iaf här, alla mina går ute, men med massor hö givetvis, och de är ute i vinterhagen, så några stora mängder gräs är det inte.

Det finns ingen som vet vad fång kommer i från, det finns bara teorier.

Jag vet en häst som fått fång på samma bete som den gått på i 10 år och då efter midsommar.

Jag vet 2 hästar som fått fång på vintern när inget gräs finns och inga foderbyten..

Men folk är helt hysterisk och tar i från hästarna deras riktiga liv..

Jag har köpt fång häst som levde i 7 år på bete som vilken häst som helst.

Jag försöker ha ett normalt liv på mina hästar och kan de inte klara av det så tar jag bort de. Inte ska de gå själva på grus eller ha någon hemsk gräs redocerare.

Om det är någon teori jag tror på så är det att det är för mycket kväve över allt. Förr gick hästarna på skogsbeten mm, nu gödslas det massor och de går på åker mark som inte är mager..

OCH att folk ger sina för lite mat under vintern. Har man fri tillgång på hö mm på vintern så vräker de inte i sej en massa gräs.. Eller som en del som har de halva dygnet på bete. 12 h att vräka i sej mat och 12 h att inte äta något..

Folk ska bli helt hysteriska och det finns ingen som vet hur fång uppkommer bara teorier....

Fast det är ett vetenskapligt faktum att fruktan halten ökar oerhört efter en kall natt där solen sen värmer på, och att fruktan har en inverkan på fång anfall. sen att det finns hundra andra orsaker som kan ge fång tar för den skull inte bort faktumet att risken ökar per ovan förhållanden.

varför ska du dra det till extremiteter, att det handlar om att inte låta sin häst gå på bete alls? det är väl en jäkla skillnad mellan det och att välja att inte släppa ut dygnet runt såhär pass tidigt på året just pga fångrisken?

din teori om för lite mat på vintern strider också mot de flesta teorier ang. fång, som snarare pekar på att hästarna är för feta och får för mycket mat året runt, istället för som de är byggda genetiskt, att maten inte finns uppdukat som ett smörgåsbord 12 månader om året. alla lösdrifter och fri tillgång på m at har ökat lavinartat i sverige senaste åren, och så även fång fallen.

Eftersom fång (foderfång) utlöses som en följd av en obalans i tarmsystemet säger det sig själv att om hästen utsätts för förhållanden där innehållet i maten ändras eller koncentreras och svänger fram och tillbaks, ökar risken.

Senast ändrad:

*KL*

Man kan fråga sig vad som är den mest utlösande faktorn vid fång? Det vore kul att se statistik på hur många av fånghästarna som är överviktiga och hur många som är arbetande hästar med "normalhull" som får fång.

Att fruktanet är en utlösande faktor anser väl för tillfället de flesta och inte proteinet som man trodde förr. En annan utlösande faktor är snabba foderbyten som kan ställa till oreda i tarmarna.
Vi har fri tillgång på anpassat grovfoder, det är bara hingstar och valacker, och vinterhagen är på upp till 5 ha med max 15 hästar. De får grovfoder tills det tar 2-3 ggr längre tid att göra slut på balen och betet tar över. På det sättet får man en mjuk övergång till betet. Likaså på senhösten sätter jag ut första balen innan betet tar slut.

Vi har våra ute dygnet runt året runt med lästall. På sommaren är de ofta i lästallet när insektstrycket är som högst, på vintern är de aldrig i lästallet om de inte leker och jagar varandra, in genom ena och ut genom andra öppningen. Lägger man halm i lästallet är det större sannolikhet att de går in och lägger sig. Men om man lägger halm även ute på en bra öppen plats och inte bara i lästallet, tror ni fortfarande att de går in i lästallet?

Men de har valfriheten om de vill vara ute eller inne. Ni som har hästarna installade, om hästarna vill det så behöver ni inte stänga boxdörren ju utan ha öppet ut till hagarna ;)

Problemet idag är nog att många gårdar inte lämpar sig att ha häst på hästens villkor. Man kan alltså inte erbjuda hästen något annat än 3x3 m eller grusad hage på 25x25 m :eek:

Vi ska inte heller glömma att hästen har ett klimat och värmesystem som vida överträffar människans, bara det att hästens komfortzon är c:a 20 grader medan människan har mindre än 2 grader, bara det säger en hel del ;)
Givetvis måste hästen vänjas vid att vistas ut dygnet runt genom att låta den vara ständigt ute under, inte bara sommaren, utan även hösten så den kan ställa om sig.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

:bow:

Jag håller med, det vore fantastiskt intressant att se statistik.

tack i övrigt för ett bra inlägg.

Ja, vad jag vet så får man inte ha hästar ute dygnet runt om det är minusgrader och utan vindskydd. De du har hästarna hos verkar vara lite bakom flötet och inte ha koll på häshantering och lagar samt regler!

Det som är ännu värre är att man får ha hästarna på box i 20 timmar eller mer...:eek:

Rolle
IpL

Det som är ännu värre är att man får ha hästarna på box i 20 timmar eller mer...:eek:

Rolle
IpL

:bow::bow:

Tycker jag är hemskt och hur kan amn tycka att ha de inne i stall är mer naturligt än att de går ute?

Hur kan man sätta lagar för hästarna så de misster sitt naturliga betende? Att de ex få stå i box mesta dels av dygnet? Hemskt..

Islandshästarna på island har inga ligghallar och inga vildhästar heller. Det är mer normalt för de att gå ute än stå i en liten låda hela natten.
Många hästar som jag sett stå så svullnar i benen mm. Speciellt om de är över 15 år. När de får gå ute blir det inga svulnader.

Bara för att människor bor inne och mår bra av att hästarna står inne. Men för det betyder inte det att hästarna tycker lika.

Allt om fång är teorier det finns i dag inget svar på vad som igentligen gör det.

Men allt för ofta ser man magra hästar, folk ger en stor häst 7 kg hö om dagen vilket är för en ponny...
De jag känner som har fri tillgång på grovfoder på sina hästar under vinter och alltid, har jag aldrig varit med om att de fått fång.

JAg var hos en som födde upp shettisar hade ca 50-90 st alla fri tillgång på grovfoder och bete. Hon hade haft en under sina år som haft fång..
Vilket lite talar för sej själv...

Sen som sagt är det bara mina egna teorier och det finns inget vetenskapligt även om det nu skull bli mer energi under kalla nätter så vet vi ändå inte om det är det som startar det.
Ska man gå på alla teorier som finns, så kan inte hästarna få vara hästar för det finns miljoner och alla har olika teorier..

MIna hästar en fjording och Haflinger går redan på bete och inget fång här inte. De har en hk som vilat enda tills nu...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar