Slänga ut hästarna redan nu ?

S

Sofiebreman

Idag blev jag sådär trött på Kollektiv stallet igen ! Vi hade stallmöte idag och då togs det upp om när vi ska börja ha hästarna ute, alla ville slänga ut dem redan om en vecka, med anledningen att då skulle de slippa mocka !? för det är ju så jobbigt :O Men jag anser att det är för tidigt, dels för att det inte finns något att äta för dem ute och dels för att vi inte har något vindskydd ute för dem och det är faktiskt kallt ute på nätterna och blåser en hel del här ute vid kusten. Visst man kan stödfodra men de flesta hästarna i stallet får ca 8-12kg medan min ena som är en unghäst får 20 kg så han kommer inte få i sig allt sitt som han behöver. Så nu kommer jag få ha mina hästar inne själv ett tag i varsin ände av stallet eftersom att ingen heller vill gå med på att jag lånar boxen bredvid en utav dem, så vi får väll se hur det går när de inte ser varandra.

Var tvungen att skriva av mig då jag känner mig så jäkla frustrerad! Det är inte första gången dem i stallet vill ändra på saker pga lathet.
Och Ja, jag håller på och letar efter ett annat ställe.

Sv: Slänga ut hästarna redan nu ?

Ja alla år har vi haft plsugrader nattetid i april men inte nu så våra är fortfarande på stall men så fort det blir plusgrader nattetid, kommer dem få gå ute då dem trivs bäst där + vi har fri tillgång ute i hagen.

Letar du nytt ställe bara därför?

Jag fick reda på nu på eftermiddagen att hästarna som min pålle går med skulle gå ute i natt. Dvs, han skulle ha missat både kvällsmaten och frukosten med kraftfoder. Det räcker inte att de lägger ut torrt hösilage (som skrutt får hosta av)...

Jag blir vansinnig!! :mad::mad:

Letar också desperat efter stallplats, men det finns ju inga häromkring. :cry:

Nej givetvis inte, men det kommer hela tiden upp småsaker som antingen inte sköts eller ska ändras på som gör att jag blir så trött på stället. Har bara stått i detta stall i ca ett år och kommer från egen gård ( mammas gård ) sen innan. Så det är kanske bara jag som inte vant mig vid att det lätt blir så i kollektivstall.

Jag reagerar väl allra mest på att de inte vill låna ut nån av sina boxar .. om de ändå skulle "slippa mocka" så spelar det väl ingen roll om det står en häst i deras box? Tramsfasoner! :mad:

(nu kanske man sätter in hästen i box en liten stund/dag även om man har ute dygnet runt, men då kan det ju inte spela någon jätteroll om den skulle stå i din hästs egentliga box den lilla stunden?)

Vad barnsligt av dem att inte låna ut boxen :crazy:
Den som blir drabbad kan väl ha din andra box om h*n skulle behöva ha sin häst inne?

Sen vet jag inte ens om det är tillåtet att ha ute hästar dygnet runt utan vindskydd nu, det är väl bara vid betesgång?
Och det som finns ute nu kan väl knappast kallas bete? (eller så är vi bara väldigt efter här).
Skulle inte heller vilja ha min ute nu. Framförallt skulle jag inte vilja stå i ett stall där människor inte kan kompromissa. Hoppas det löser sig!

Fast är majoriteten av stallmedlemarna med på detta så finns det nog inte så mycket att göra åt saken.
Lite töntigt att ingen vill låna ut boxen dock.

Hur som helst, vi släppte våra igår för att vara ute dygnet runt.
Hagen har riktigt varierad terräng med både öppna platser och tät skog så vill de söka skydd oavsett vart det blåser så finns det vindstilla och torra platser.
Grönt växer också som alla gnager glatt på.
Blir man halshuggen om man säger att det är skönt att hästarna går ute just för att man slipper mocka? Efter en hård vinter med mycket innevistelse så tycker även jag (som uppskattar mockningen) att det är skönt att slippa greppa grepen varje dag.
Hästarna tror jag uppskattar nätterna ute mer än instängd bakom fyra väggar, oavsett väder. :cool:

Jag skulle aldrig släppa ut mina så länge de är kallt på nätterna,dom står i stallet med täcke på sig än:crazy: Sen tycker ja de va otroligt barnsligt att ingen kunde låna ut en box så dom fick stå närmare, vad hade dom för argument?

Har ni kall eller varmstall?

Under vintern har det varit minusgrader i massor under nätterna i vårat kallstall. Gamlingarna har då stått otäckade. Sedan har de fått gå ut i runt -25 grader och ibland snöfall, då täckade med relativt tunna vintertäcken. Dessa täcken var enbart för att hålla vätan borta.

Nu har vi plusgrader på nätterna och riktigt varmt på dagarna, även när solen inte behagar sig fram ligger det på mer än 5 grader i alla fall!
Hästarna går ute med fri tillgång till hö, oväsentligt grönt på marken och gamlingarna har bara regntäcken på sig.

Så jag ser det som jämnlikt i stort sett, om det inte var värre att ha hästarna stilla i en box i flera minusgrader.
Fryser hästarna ute nu finns möjligheten att vandra och på så sätt hålla någorlunda värme. Nu tror jag dock inte att våra kusar fryser heller.

vi har varmstall glömde skriva ts före de va alltså inte riktat mot dig. Sen beror de på vad man har för hästar, Jag har frusna klippta fullblod.

Vi har också frusna klippa fullblod i våra stallar, där det är lika kallt inne som ute. De klarar det utmärkt.

de kanske dom gör med de gör inte mina då dom i stort sätt skakar när dom får gå in vid 10 på kvällen.

KL*

Forstar verkligen inte att folk inte forstar hur man inte vill lana ut sin box.
Det ar val inte konstigt att man inte vill ha en frammande hast i sin box.
Vi later inte hastarna ga i varandras hage, i varandras box, nosa pa varandra eller anvanda varandras hinkar. Sjalvklart samma sak med huvudlag och grimskaft. En sa otroligt onodig risk med smittor av olika slag.
Enda undantaget ar hastar som gar i samma hage = de delar hinkar i vilket fall.
Hastar som ror vi varandra i vilket fall (hag och box grannar) far lov att halsa men thats it.
De som inte "maste" dela baciller halls atskilda. Vi forsoker ha "egna" platser i trailern och desinficerar minst en gang per vecka.

Da ar anda alla hastar vara egna och vi har inget frammande folk som springer i stallet.
Skulle aldrig ta in en hast over en natt. Det hander att vi far upp hastar for en manad eller tva men da far de sta i ett separat stall.

Om boxen görs ordentligt ren (allt spån bort, och man desinficerar boxen) Så hur kan de va så farligt? Ja menar är de någon extremt smittsam sjukdom så lär de ju smitta iaf med tanke på att dom står i samma stall. Om de vore jättefarligt så borde man ju inte stalla upp hästar på tävling heller?

Om de andra vill ha sina hästar ute så är det väl upp till dom? Ska dom hästarna stå inne bara för din skull?

Sen är det väl bara bra att dina hästar får lära sig stå inne utan kompis bredvid sig?

Om betestillväxt inte sker ..får de inte gå ute dygnet runt utan ligghall.Vet inte var du bor men jag bor i Dalarna och vi har snö kvar ännu på sina ställen och nått gräs har det ju då givetvis inte kommit upp ännu.Med andra ord här får det inte gå några hästar ute dygnet runt utan möjlighet till skydd ännu..Hur är läget hos er?

Hos mig finns det gräs, inte tätt och inte jätte högt, men några tuvor är uppe i 10 cm grönt gräs nu!

Släppte hästarna för några dagar sen, det är varmt på dagarna och som minst nån minus på natten. Hästarna får fri tillgång på hö, men om 2 veckor (om vädret håller sig) så tror jag att de kan äta bara gräs.

Har gräset börjat växa? Det är ok att ha hästar ute dygnet runt utan vindskydd "när betestillväxt sker", inte annars. I övrigt tycker jag det är lite väl riskabelt med tanke på vad vårgräset kan göra mot hästarnas hälsa...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar