Släktforska på din connemara?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare connemaran
  • Startdatum Startdatum
C

connemaran

Jag undrar om du har provat på att släktforska på din connemaraponny någon gång?
- i så fall, hur gjorde du? vad använde du för böcker/material?
- och hur fick du fram informationen?
- fick du reda på det du ville?

är du intresserad av släktforskning på din connemara?

om du skulle släktforskat på din connemara, vad hade du velat veta?

Sv: Släktforska på din connemara?

Jag har släktforskat mycket på connemaror. Har använt svenska och irländska stamböcker/registreringsböcker.

På yngre individer är det lätt, men när man kommer till seklets början var inte irländarna så noga med vad det var för hästar ;).

Hej! Jag håller på att släktforska på min Connemaras Stam.
Men jag söker foton, för jag vill göra en tavla av alla bilderna.
Jag har skrivit till alla möjliga och bett om få foton, men det fattas en hel del.
Var har du fått tag i stamböckerna?
Vi kanske kan hjälpa varandra att hitta.

Det är många år sen jag höll på. Svenska böcker köper du från SCS, de irländska köpte jag där via deras förening.

Har fortfarande kvar en kopia av brevet jag skrev på knagglig engelska (jag var 12 år) och ställde tusen miljoner frågor till deras sekreterare... Men jag fick svar, och fick också beställa stamböcker!

Patsys släkt finns ju dåra dokumenterade med namn i hennes pass hela vägen så långt tillbaka det går. Inte så spännande med andra ord.

Bilder går nästan alla att luska fram på nätet men de äldre ponnyerna har inte så mkt likhet med Patsy, men går man tillbaka till hennes morfar och morfars far så syns släktskapet.

Lorelie skrev:
Jag har stamforskat på connemara.
Har en egen connemarasida: www.aramennoc.se

Jag använde mig av stamböckerna och internet.
Hej aramennoc dig har jag skrivit till och bett om hjälp.
Men jag måste haft fel adress för mina brev kommer tillbaka

Jag använder svenska och irländska stamböcker (även andra böcker), det mesta fick jag reda på. Frågade även på connemaraponnymailinglist. Där finns många insatta från väldigt många länder.

Tycker att det är jättekul med stamforsking.

Ja jag har stamforskat på en kompis foderhäst.

*Jag använda internet och Lorelie's sida ;) Mycket bra!
*inte så jätteintresserad av connemaror så jag tog bara fram "vanlig fakta" som födelseår och färg + lite till
*Nja skulle vilja veta lite mer om hennes mamma Verona.

Personligen så avskyr jag att SKRIVA stamtavlorna till Connemaror!
Tror dom har nån "värst är bäst" tävling dom som namnger connemarorna :p ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
772
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 903
Senast: BernT
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka