Slakteri el avliva hemma?

Sv: Slakteri el avliva hemma?

Förstår att det upprör med min tankegång angående trotjänare som hamnar på tallriken. Vill inte att någon ska ångra sitt beslut om så har skett, MEN att göra mat av sin häst känns för mig fel. Det känns etiskt fel för mig att ett djur som arbetat för människorna ska bli uppäten. Men visst, vad som händer med kroppen efteråt är väl oväsentligt för själva hästen. Alla gör vad som känns rätt, men på något vis känns det för mig förnedrande att ett djur som tjänat oss människor troget ska ligga i köttdisken och den slutgiltiga uppoffringen blir mat. Men, som sagt, alla gör sina val utifrån vad som känns rätt. Och egentligen vet jag inte varför jag postar detta, men det kanske finns någon mer där ute som känner som jag??

hovis skrev:
Personligt val är väl att ta i att påstå. Det är väl inte du som skall avlivas, fast du kanske inte bryr dig.

Ge Er häst den mest humana avlivning och gärna i human tid helt utan aspekter på Era egna egotrippade eller ekonimiska förutsättningar.
Så länge vi är egotrippade nog att äga våra djur och bestämma över deras liv så är det ett personligt val för oss som ägare hur hästen ska dö. För hästen spelar det ingen roll, den skulle nog helst inte avlivas överhuvudtaget utan dö en helt "naturlig död" med alla smärtor det innebär.... :crazy: *ironi*

Det viktiga för MIG är att min häst om den ska tas bort dör snabbt , enkelt och slipper utdraget lidande. Jag vet inte vad du menar med "human avlivning" ? - själv tycker jag slaktmask på hemmaplan var bäst för min häst. Då slapp han åka transport (eftersom han avskydde det) och dog snabbt och förmodligen rätt omedveten om vad som hände. Till skillnad från en arbetskompis häst (plus minst 2 fall till jag hört berättas om från andra vänner) där avlivningssprutan inte räckte för att hästen skulle sluta andas utan istället fick veterinären skjuta hästen ändå i slutänden.

Pooh skrev:
Mina har varit lugna och trygga även om det inte skedde hemma utan på SLP. De är vana att åka transport och hade ingen anledning att stressa upp sig just denna rundan. Jag höll i grimskaftet och killen kom fram och hälsade på pållen och bultade. Allt gick lugnt och fint till in i det sista.

Ja, om jag hade en häst som är väldigt lugn och cool att åka transport skulle jag inte dra mig att åka till slakteriet heller. Däremot skulle jag för min egen skull gärna göra studiebesök där först för att jag skulle veta vad som kommer att hända när vi kommer fram. Så att inte jag med min egen nervositet stressar upp hästen.

Just för att min häst skulle slippa nervositet från mig (som aldrig varit närvarande vid hästslakt/avlivning) så valde jag att låta en van tjej ta ut hästen ur stallet till själva slaktplatsen. Min häst var en lite nervig individ och risken är att jag i mitt sorgtillstånd bara skulle orsakat honom stress när det var dags för skottet.

Terra skrev:
Och egentligen vet jag inte varför jag postar detta, men det kanske finns någon mer där ute som känner som jag??
Jag vet många som känner som du. Och tycker det är helt okej att känna så. Men jag känner annorlunda. Jag ser det nog mer som att hästen är en del av ett kretslopp och om den då kan bli mat när den är död så ser jag inte det som något kränkande eller förnedrande. Inte i högre grad än vad det är förnedrande att den är ägd av, riden av, bestämd över av oss människor när den är i livet. (Och den frågan kan man ju ta och diskutera med en militant vegan; hur okej är det egentligen att vi äger djuren, att vi har dem för vårt eget höga nöjes skull?? En intressant frågeställning för en annan tråd kanske...)

Jag ser väl mer "praktiskt" på det hela helt enkelt. Och jag ser det som att hästens "själ", det som vi delat tillsammans, det h*n betytt för mig finns ju kvar i just mig, i mitt inre som ett värderat minne. Kärleken man känner till ett djur är för mig inte alls mindre eller bortkastad för att man sen skulle låta den bli mat.

Björk skrev:
Inte i högre grad än vad det är förnedrande att den är ägd av, riden av, bestämd över av oss människor när den är i livet.

Hej och tack för ett bra svar, det var faktiskt en intressant aspekt du tog upp... Tål att funderas på :idea:

hemma känner sig hästen lugnast och fattar inte vad det handlar om... har tagit bort 2 hästar :cry: en med slaktpistol och en med spruta båda va hemma där dom kände igen sig... allt gick lugnt och "fridfullt" till .....

Jag skulle nog föredra avlivning hemma just för att hästen får vara kvar i sin egen miljö... Läste en artikel i Hästfocus om en tjej som valde alternativet med avlivning hemma (jättesorgligt) och det var en ganska blodig historia med avlivning utanför transporten och sen vinshning in i lastbilen efteråt (lät hemskt). Man fick helt klart en inblick i vad det skulle innebära att göra det hemma, tjejen som skrev artikeln tyckte ändå att det var det bästa hon kunde göra för sin häst och jag skulle välja att göra samma sak.

Jag hade ngo hellre avlivat hemma, eller på en veterinär station, men ABSOLUT inte slakta verkligen inte, vill inte veta att min häst kanske blir uppäten. såg en falukorv som innehöll hästkött, så nui äter jag inte d längre iaf, ha det fin fint!

Ja det är så det går till, men man kan ju välja att inte vara med vid avblodning och bortförsel av hästen. För hästens del spelar det ju kvitta, den är ju redan död.

Jag skulle också föredra att slakta hemma, men jag har för den skull inga problem med att köra slakteri om det skulle passa situationen. Jag har inget emot om folk inte vill göra det pga stressig häst eller att man inte vill att hästen ska bli mat, det jag är emot är den felaktiga bilden som många har av slakterier. Slakttransporter till Italien och dålig djurhantering m.m. svartmålar branschen, när verkligheten i de allra flesta fall ser helt annorlunda ut på slakterierna i Sverige.

Zandrix skrev:
jag är nog inte helt ute å cyklar ska jag tala om, programmet sändes nog på grund av att det kanske var (ett, två eller flera) slakterier som inte följde reglerna och skickade det utomlands ändå.. för att, för dom kanske det inte var lönsamt.. så det finns bluffmakare till slakterier också.. alla slakterier är nog inte att dom blir bedövade på en lugn miljö med utsikt eller nått sånt..
Nu är det ju så, som i TS fallet, att de flesta följer med sin häst till slakteriet och den avlivas där enligt en förutbestämd tid. Det man ska akta sig för är uppköpare som köper hästar överallt och som sen skickar dom vidare för slakt i andra länder. Har inte sett det program du pratar om men jag har svårt att tro att svenska slakterier pysslar med sånt...möjligen utländska...

Jag har varit med vid slakt några gånger och det har fått mig att välja hemslakt. Hästarna blir skärrade som regel av miljön oavsett hur städat det är. Nej, det vill jag inte utsätta mina för. Dessutom går kroppen till destruktion...

Vi ska avliva vår häst på tisdag, självklart hemma. Varje dag nu går vi till hagen där han ska avlivas och ger han massa äpple och morötter, kraft och lite sånt för att han ska känna att där finns någonting positivt , någonting han gillar, så han den dagen han ska avlivas inte känner sig oroligt utan bara tror att det är en dag som alla andra och där kommer finnas morötter och allt som vanligt förutom att en man kommer följa med och ta slut på hans liv :cry: Jag förstår inte rikigt varför slakta sin häst, sin kompis, den som har burit dig i alla väder. :eek:

KL
Jag avlivade min häst på slakteri för lite drygt ett år sen. Jag förstår inte varför det skulle vara "sämre" än att göra det hemma... Allt gick väldigt lugnt tillväga och personalen var lugn och proffsig. Har även haft ute nödslakt till en häst som bröt benet och det gick oxå väldigt bra. Det gick väldigt lugnt till och det var en mycket lugn kille som gjorde det. Min syster avlivade sin gamla ponny hemma med spruta och det är nåt jag inte kommer göra.Hon kämpade emot in i det sista och försökte resa sig flera gånger :(

:( :(
vi avlivar hemma, lugnast och enklast.
Avlivar givetvist hemma skulle aldrig skicka hästen till slakt det är ett liv inte en jävla leksak utan en vän dom är värda ett lugnt slut precis som vi är....jag vill inte dö som många hästar gör jag vill dö hemma eller åtminstone dö när jag känner mig trygg..Hästar är mer lätt störda än oss och minsta lilla kan få dom att känna sig rädda=våra hästar kommer alla att avlivas hemma...
:( :( :cry: :cry:

Vi ska avliva vår häst på tisdag, självklart hemma. Varje dag nu går vi till hagen där han ska avlivas och ger han massa äpple och morötter, kraft och lite sånt för att han ska känna att där finns någonting positivt , någonting han gillar, så han den dagen han ska avlivas inte känner sig oroligt utan bara tror att det är en dag som alla andra och där kommer finnas morötter och allt som vanligt förutom att en man kommer följa med och ta slut på hans liv :cry: Jag förstår inte rikigt varför slakta sin häst, sin kompis, den som har burit dig i alla väder. :eek:

tycker att ni gör helt rätt...Tänker på er det är aldrig kul att behöva ta bort en vän,kram tänker på dig...:cry: :cry:

*kl*

Visserligen en gammal tråd men ämnet är ändå av den kategorin att det alltid är aktuellt.

Jag har trotjänaravlivat hemma på gården med nedgrävning på gården och jag har tagit bort på slakteriet. Alla avlivningarna har gått mycket lugnt och sansat tillväga och ingen häst har varit oroligare än någon annan. Jag skulle kunna köra i väg min häst på slakteriet i dagsläget även om jag skulle föredra att avliva hemma.

Har haft hästar i många år och sluppit ta ställning till avlivning lång tid ... Så för några veckor sedan kom jag inte unden längre utan fick ta bort en kroniskt halt häst som jag fött upp själv. Efter att ha pratat med kompisar samt läst en del i detta forum bestämde jag mig för att ta ut Svensk Lantbrukstjänst från Kristianstad. För mig är inte synpunkterna på hästkött, kadaver eller dylikt relevant utan jag ville se till att min häst avlivades så lugnt och tryggt som möjligt, utan stress eller oro. Att köra till slakteri var inget alternativ eftersom min häst blev stressad av att åla transport och av nya platser. Mannen från Svensk Lantbrukstjänst ringde flera gånger den dag de skulle komma och sa vid sista samtalet : Nu är jag hos dig om 40 min - ge hästen en rejäl dos lugnande om du vill! Jag letade fram en flaska Plegicil och gav en rejäl dos så när han väl kom var hästen lagom dåsig. Jag sa adjö, grät och snörvlade och sedan tog min snälle granne hästen ut på baksidan av stallet med en hink morötter och allt avslutades snabbt och lugnt. Vi valde en lite grusig o sandig plats och dagen därpå skyfflade jag grus över blodet så att de inte syntes! Sorgligt och eländigt men mkt bra skött av Svensk Lantbrukstjänst. Kostande är 3500 och ersattes inte av mitt föräkringsbolag. Den dagen jag måste avliva igen kommer detta vara den givna lösningen. , men :cry:

för mig är valet lätt. Spruta är det enda alternativet. Har gått otroligt fort och smärtfritt. Sedan har hästens kropp hämtats och förts till destruktion. Skulle heller aldrig slakta någon av mina hästar. Hästar i mina ögon är värda lika mycket som en människa och det känns humanare att dem får somna in lugnt än att få ett skott i pannan. Tror det är ytterst få hästar som inte "anar" att någonting otäckt ska hända. Ingen av mina hästar skulle klara av att köras iväg då skulle dem bli alldeles för uppstressade.Men det är min åsikt andra kanske känner annorlunda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka