Slakteri el avliva hemma?

Sv: Slakteri el avliva hemma?

Vi har kört iväg en:cry: häst till slakteriet & där var det väldigt lugnt & bra..
Dom spolade helt rent från blod från föregående häst för att inte nästa häst skulle känna av blodet.
När det var dax för våran häst så tog pappa ur honom ur transporten
& ledde fram honom & så var det över..
Dom sköljde av grimman ordentligt (inga spår av blod) & så fick vi tillbaka den.
Hästen hann inte stressa upp sig någonting!

Och en har blivit slaktad hemma.

Terra skrev:
. Men vem vill välja att ens trotjänare och älskling blir uppäten?? De är inte värda det, det kan inte vara lika hemskt med uppvinschad kropp till destruktion, (det är det endast ca 20 min resa till destruktion från mig) som styckning och nedmalning av din vän? Det går inte att jämföra för mig...

TYcker inte riktigt om sådana här diskussioner då de kan påverka andra och göra deras beslut jobbigare, eller få dem att fundera om de valde rätt väg, men..

De flesta har inte 20 min till destruktion, och utan att gå in på äckliga detaljer, så kropparna anländer inte till destruktion samma dag som de lastas på containern. Och om du tänker dig den senaste tidens värmebölja, och så en bunt kadaver, så kan du ju tänka dig hur otrevliga processer som drar igång med förruttnelse, gasutveckling osv. Och sedan då tippas 'i hög' och brännas.

Då föredrar jag 'från levande till kyldisken' på samma ställe. MEN, jag har som sagt valt bägge alternativen, och för hästarna spelar det INGEN roll hur det blir (det är inte så himla mysigt om man börjar fundera på vad som händer när man grävt ner dem hemma heller), och det finns tyvärr inga alllt igenom soliga och trevliga alternativ för själva hanteringen/skeendet efter döden. Och jag tycker inte om formuleringar som dina att hästarna 'inte är värda det', och 'vem väljer att ens älskling blir uppäten'. Det är skuldbeläggande påståenden, och jag tycker att man kan lämna sådana utanför sådana här diskussioner.

Det finns inga rätt eller fel vad gäller hanteringen efter döden, och det är inte sämre/man är inte en sämre djurägare för man väljer X framför Y. Det är en fråga om PERSONLIGA val, ofta baserade på personliga värdeirngar och erfarenheter. För MIN del spelar det alldeles säkert in att jag är uppfödd med småskalig köttdjursproduktion. Dvs kalven Rosa som jag klappade och matade och borstade och lärde gå i grimma och grimskaft osv, blev ungdjuret Rosa som slaktades, med allt vad det innebar, och hamnade på tallriken. Rosas ben och huvud käkade hunden på. Och för mig var det fullständigt naturligt.

Däremot har JAG svårt att äta upp mina egna hästar, helt enkelt för de inte var ämnade att hamna på min tallrik från början. Däremot har jag inga problem med att andra äter mina hästar. Och inga problem med folk som äter upp sina egna hästar.

Tveklöst hemma! Jag tycker att man är skyldig hästen att få sluta i invand miljö... Även om det kan funka utmärkt på slakteriet så skulle inte jag våga chansa. OM nåt går fel i sista stund och hästen somnar in upprörd/rädd skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv...

Efter som dom hästarna jag har och dom jag kommer ha kommer inte att andvändas till mat då dom kommer ha krysset i fyllt i passet och det är endast av lathet då jag sliper en massa med papper,
Så för min del så kommer jag eller pappa att avliva mina hästar och sedan så får dom som tar hand om dödda djur komma och hämta hästkroppen.

Att hästarna kan bli stiriga på slakterier tror jag mest på att den som håller hästen (oftast ägaren) beter sig på ett annat sätt än normalt.

Kram

Hästar transporteras ju dagligen kors och tvärs till tävlingar, veterinär och whatever. Vad är det som gör en tripp till slakteriet så mycket mer speciell än allt annat farande? Ärligt talat så är det nog mest ägaren som behöver sin invanda miljö för att klara av det! Inget fel i det iofs, jag tycker också det känns lugnare att ta bort hemma, även om jag absolut kan tänka mig att köra till slakteri. Undantaget är väl, som jag tidigare sa, om hästen är svårlastad/körd och lätt blir orolig och nervös på nya platser.

:bow: :bow:
ÅH; tack för ett SUPERBRA inlägg i denna debatt! Jag tycker som du: det är ett personligt val som var och en gör och det finns för- och nackdelar med båda. Själv väljer jag helst slakt på hemmaplan. Jag har hört för mycket om misslyckade avlivningar med spruta för att vilja köra den metoden. Och som du säger: hästen bryr sig inte.

Björk skrev:
Jag tycker som du: det är ett personligt val som var och en gör och det finns för- och nackdelar med båda.

Personligt val är väl att ta i att påstå. Det är väl inte du som skall avlivas, fast du kanske inte bryr dig.

Ge Er häst den mest humana avlivning och gärna i human tid helt utan aspekter på Era egna egotrippade eller ekonimiska förutsättningar.

hovis skrev:
Personligt val är väl att ta i att påstå. Det är väl inte du som skall avlivas, fast du kanske inte bryr dig.

Ge Er häst den mest humana avlivning och gärna i human tid helt utan aspekter på Era egna egotrippade eller ekonimiska förutsättningar.

Vilken METOD man väljer vid avlivningen och vilken PLATS den sker på och vad som sen händer med KROPPEN är ju i allra högsta grad djurägarens personliga val. Som inte drabbar hästen någonstans (sålänge tiden fram till och själva avlivningen är stressfri med en lugn och trygg häst).

Så jo - det är ett personligt val vilket sätt och vilken hantering det är av kroppen. Och det speglas dels av egna erfarenheter, egna ideologier och övertygelser osv. Sålänge hästen har det bra fram till avlivningen och är lugn och trygg ända intill dödsögonblicket så är det totalt skitsamma för hästen hur det görs, var det görs och vad som händer med kroppen.

Alexandra_W skrev:
Och sedan då tippas 'i hög' och brännas.

Jag håller med om att den här diskussionen är obehaglig och att den säkert upprör andra, men den som är intresserad kan själv. Stenstorp har tillstånd att ta enot 16.000 ton/år, och det fungerar inte att tippa i hög och bränna! En inte alltför detaljerad redovisning finns tex i mittstycket på http://www.sva.se/dok/1154.html

Den med intresserade kan tex läsa http://www.konvex.se/ men deras information är inte särskilt tydlig när det gäller skillnaderna i hantering mellan kadaver och "vanligt" slaktavfall.

Vi avlivar dom hemma men inte med spruta,utan typ ett skott i pannan och sen körs dom iväg och bränns..på sett så blir dom inte mat utan får ett snabbt slut....:(

hovis skrev:

Jag skulle vilja att du förklarade vad du menar med att fatta beslut utan att ta hänsyn till förutsättningarna. Du kan väl inte mena att man ska BORTSE från en personlig övertygelse om vad man anser är rätt och fel? :confused:

Om det årligen slaktas 13-14000 hästar i Sverige är det i alla fall för mej väldigt svårt att helt bortse från de totala effekterna av alla de enskilda valen mellan destruktion och slakt. Men jag är uppväxt med uppfödning av slaktdjur och relativt engagerad i miljöfrågor. För andra är blotta tanken på slakt så motbjudande att det inte är ett alternativ. Inte kan man "stänga av" sådana förutsättningar? Är det överhuvudtaget möjligt att göra NÅGOT val (tex Aftonbladet eller Expressen!) utan att lägga in personliga aspekter?

Mina har varit lugna och trygga även om det inte skedde hemma utan på SLP. De är vana att åka transport och hade ingen anledning att stressa upp sig just denna rundan. Jag höll i grimskaftet och killen kom fram och hälsade på pållen och bultade. Allt gick lugnt och fint till in i det sista.

Tack för intressanta länkar!

Vi har bara avlivat en, det blev "trotjänaravlivning" (bult) med destruktion vilket var det enda alternativet. Det tog ca 35 min från att killen kom tills att han + hästkroppen lämnade gården. Inga problem med avblodningen, den andre hästen reagerade inte ett smack. Detta är en för oss - och hästarna - mycket bra lösning som vi kommer att använda igen om / när det blir aktuellt.

Dock är det helt klart ett ämne som fler borde fundera över i god tid. Man vet aldrig när det är dags.

De bilder jag sett från Stenstorp är just att containerna töms och bränns. Sen syntes iof inte någon hög, men det går inte direkt att kalla för separatkremering, därför jag satte fnuttar runt 'i hög'. Men det är möjligt de ändrat rutiner sedan jag var i kontakt med dem, det var några år sen nu.

Jag har avlivat hemma, med bult... Det är ingen personlig övertygelse utan för mig mest praktiskt. Jag har alltså inget emot hästar som körs till slakteri för att sedan bli mat.. Förutom att det varit mest praktiskt så inbillar jag mig att det är lugnast och tryggast för hästen..

Det praktiska för min del har varit att jag i god tid haft möjlighet att avtala med lantbrukstjänst om tidpunkten. Jag slipper lasta och köra till slakteriet som här har vissa "hästdagar".. Jag slipper sen köra tillbaka hem med tomt släp och förmodligen saknad. NÄr det är bultat och avblodat så är själva "slakten" över för min del och jag behöver inte fundera på det något mer.

Alltså har det skett hemma...

Zandrix skrev:
skickar man en häst på slakt, slaktas dom inte i sverige.. för vi i sverige äter inte så myke hästkött, så dom svanska slakterierna tjänar inget på att slakta själv.. dom säljer istället hästarna utomlands och köper sen in hästkött till dom som äter det.. och hästen får färdas lååånga sträckor utan mat och vatten utomlands.. och många hästar dör i transporten.. hur vet ja detta? jo.. jag såg det på tv för inte så länge sen.. så avliva dom hemma, då slipper dom få det ödet..

Absolut inte sant! Jag bodde tidigare nästan granne med ett pyttelitet slakteri, som dock var näst störst i Sverige på just hästslakt, hästar skickades långt ifrån för att kunna slaktas just där. Slakten skdde utanför slakteriet, under lugna omständigheter. Jag var där två dagar för att studera hur hästar ser ut inuti (mm, makabert...), och under den tiden skickades inga av hästarna som kom, vidare nån annanstans.
Men visst , det kan säkert finnas mindre seriösa slakterier också, men det innebär inte att det per automatik blir så som du beskriver bara för att man skickar sin häst på slakt.

Själv skulle jag definitivt inte välja slakteri, och inte avlivning av veterinär, utan hemma med bult. Iofs tycker jag inte det är något fel att man äter upp köttet från en häst som inte mår bra av att leva längre, så på det sättet skulle även hemslakt vara ok, men tror inte jag skulle stå ut med tanken på att nån skulle äta upp just MIN älskling...

På det stället jag arbetade tidigare valde man att lämna sina hästar på ett större slakteri. Jag var med o körde hästarna dit och efter det bestämde jag mig för att mina hästar, när det är dags, kommer att få sluta sina dagar hemma. Jag upplevde slakterimiljön som jobbig och obehaglig. Att just lämna hästen till främmande människor för att sedan få tillbaka en blodig grimma...jag mådde jättedåligt utav det. Säkert mådde jag sämre än hästarna av att åka dit, killarna var lugna o snälla mot hästarna och jag upplevde inte att det var någon stressig miljö.

När det var dags för min gamling anlitade jag djurambulansen. Ingen container, ingen resa bland andra djur, ingen ovisshet när de skulle komma etc. När det var färdigt lastades han precis som de gör med svårt skadade djur. Jag är oerhört tacksam över hur Lars hanterade både mig o min häst. Han gjorde det så bra som möjligt för oss.

Jag tycker inte man ska döma andra för hur de gör när det väl är dags att ta bort sin häst. Alla tycker att det är jättesvårt. Viktigast är väl att man har tänkt igenom det ordentligt innan om hur man vill göra. Man mår ju ändå så pass dåligt över att ha förlorat sin häst att man inte ska behöva känna skuld eller ånger över hur det gick till.

Fridamatilda skrev:
Måste bara kommentera det där med blodet...Det är möjligt att det finns hästar som reagerar på blod, men när min förra foderhäst avlivades och avblodades i hagen (benbrott) för ett par år sedan var det ingen häst som reagerade på något "upprört" sätt. Det släpptes ridskolehästar där mindre än två dygn efteråt, när kroppen hämtats, och de flesta brydde sig inte medan några gick fram och skrapade och nosade på fläcken.

Vi avlivade 2 stycken "samtidigt" förra året,dvs med knappa 10 minuters mellanrum och bägge bultades och avblodades och min häst som vi tog sist reagerade inte alls på blodet som redan var,han drog en suck,stoppade ner huvudet i hinken,nosade mig i ansiktet och var sen "klar" när skottet gick..

Jag har också varit med om att köra dels ridskolans hästar till slakteri och även 2 egna hästar för många många år sen,och ingen utav de har varit stressade övht då alla varit resvana hästar.
Och alla hästar jag har varit iväg med,har tagits först på morgonen.

Svar till Alexandra W.
Då är hästen i alla fall i en invand miljö, det känns bättre tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka