A

Andra

Min hund har varit i slagsmål med en grävling och fått ett fult sår vid munnen. Har tvättat rent det och så och hon verkar hängig. Finns det nåt mer jag kan göra ikväll? Tänkte åka till vet imorrn om hon fortfarande är hängig..

Sv: slagsmål

Behöver det sys så måste det ju göras ganska snart!
Har du inget smärtstillande hemma? vet att man kan ge vanlig magnecyl INTE alvedon, det tar njurarna...

Är det "bara" sår vid munnen eller kan hon ha blivit biten någon mer stans?

Har h*n kissat sen dess?

Usch jag hade åkt till vet. direkt om det varit min hund:crazy:

Har kollat doseringen nu på magnecylen, du kan ge en halv 500mg tablett/25kg hund morgon och kväll.
Stackars liten hoppas h*n repar sig:crazy:

Tyvärr så finns det ingen möjlighet att åka till någon vet ikväll. Alla har stängt. :mad:

Jag bor mitt ute i skogen och har 10 mil till närmsta "stora" stad och där är den stängd.

Jag hade oxå varit hängig och spak om jag hade varit i slagsmål med en grävling:crazy: Hon är säkert mörbultad och öm oxå. jag hade avvaktat med att åka till vet. Hade gått upp ett par gånger under nattens gång och kollat att hon inte blivit sämre iallafall. Och om inte såret vid munnen behöver sys och om du inte kan se något annat, hade jag inte åkt till vet. (Under förutsättningen att hon piggnar till de närmsta dygnet.)
Om inte hade jag inte tvekat och köra de tio milen i natt.
Hoppas att hon blir bättre snart !!!

Ps Kaxig dam du har som ger sig in och slåss med en grävling!!!

Vad otäckt, hoppas hunden är ok?

Min stora tjej gav sig inte på en grävling, hon backade en bra bit när den började spotta och fräsa!

Du måste ha en riktigt tuff jycke!

Skulle inte åka in akut kväll/natt om det inte är några större bitskador som blöder kraftigt. Självklart att hunden blir lite medtagen men det är skillnad på chock och medicinsk chock. Noga koll, tvätta rent såret och kolla över hunden.

Såret är redan infekterat så det är ingen panik gällande att sy ihop det, det kan vänta tills dagen efter om det ens behöver sys. Många mindre bitsår lämnas för att läka sekundärt.

Idag mår hon bättre tack och lov. Såret ser riktigt "fint" ut så jag avvaktar ett tag med vet. Ettriga små jack russels är inte att leka med. :crazy:

Skönt att höra. :) Är ju ofta en ganska chockartad upplevelse både för hund och matte/husse.

Avvakta du helgen och se hur såret utvecklar sig. Tvätta med ljummet vatten.

Skönt att höra att hon är på bättringsvägen :) . Hoppas hon lärt sig sin läxa och inte ger sig i kast med grävlingar någon mer gång :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 902
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka