Slagrem/slaggjord

Sv: Slagrem/slaggjord

Lillan_tuff skrev:
Inte så roligt att jaga runt en häst med bara skalmarna hängandes efter sig (tro mig, jag vet).

Jag kan lova att det är roligare än att få en hov i nyllet.... :eek:

I övrigt så kan alla hästar slå. Många av olyckorna har ju hänt med hästar som aldrig visat den tendensen.
De kan ju bli rädda, stuckna av en geting, eller vad som helst.
Fram för fler slaggjordar, det är värt 40 sekunder extra vid selning att undvika olyckor

Inte?

Skit..... Jag har träffat på två hästar som inte tålde slaggjord. Eller pisk för den delan heller.
Vid minsta tryck på korset så slog de. Antagligen har de någon dålig erfarenhet bakom sig sen tidigare.

Annars är det väl bara jag som har otur ;)

phoenix skrev:
Inte?

Skit..... Jag har träffat på två hästar som inte tålde slaggjord. Eller pisk för den delan heller.
Vid minsta tryck på korset så slog de. Antagligen har de någon dålig erfarenhet bakom sig sen tidigare.

Annars är det väl bara jag som har otur ;)
Åh fan..
Får väl hoppas det är din otur... ;)

Humelibumlan skrev:
Inte ovanligt att skalmarna på en vanlig järnvagn kröks om hästen verkligen börjar slå... :crazy:

Jag kan tänka mig att det mkt väl är sant, men jag menar om man vet att man har en sån häst så bör man välja en vagn som är lite starkare, en träsulky är kanske inte att föredra till en sån pålle?
Å andra sidan har jag hört att slagremmen tillslut går av om hästen slår som en galning. Det handlar ju i första hand om att vinna tid.

//Lillan

tuddeomudde skrev:
Jag kan lova att det är roligare än att få en hov i nyllet.... :eek:

Jo visst är det det, men en häst som kommer lös med vagn/ delar av en vagn efter sig är också livsfarlig, både för sig själv och andra.
Men om hästen slår och träffar kusken så sitter man nog inte kvar så länge. Då kommer hästen också lös.

Som jag sa i mitt första inlägg, jag kör inte utan slaggjord. För min egen skull.

//Lillan

Det finns hästar som inte accepterar vagn heller.
Visst kan jag förstå att man inte läger slagrem på en häst som blir totalt galen av den, men om man har en häst som man vet slår ibland men som inte accepterar slagrem så borde deninte ha i vagn att göra. Men det är min personliga åsikt.

//Lillan

vi kör alla våra hästar med slagjord =billig livförsäkring
ingen av våra nya hästar har någonsin blivit arg/fundersam för slagjorden

Jag har varit med en gång om en häst som tyckte illa om slagremmen antagligen därför att han stod så konstigt när vi la på den och sen när han ställde sig ordentligt tyckte han att den satt fö hårt. Så han funderade på att lägga sig ned.
Nåt annat har jag aldrig varit med om.

//Lillan

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 475
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 563
Senast: TBT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna