Slagrem/slaggjord

Kastrullhaxan

Trådstartare
Nu har jag hört och sett en del olyckor, bl.a. den från Romme där en tränare blev så illa sparkad att han miste ett öga. Och J-O Persson fick hoppa ur sulkyn för ett par månader sen då hans häst hotade att slå.
Jag har själv som motto att aldrig köra utan slagrem (de flesta hästar accepterar slagremmen, om de inte gör det så kan man tyvärr inte ha slagrem).Hos de tränare jag har varit har bara ett fåtal hästar gått med slagrem (unghästar i första hand). Och jag vet en tränare (amatör) som tyckte att hans häst inte behövde slagrem och tog bort den trots att hästen hotat att slå gången innan som den kördes. Sagt och gjort, hästen var jättehet och blev verkligen skitsur när han fick hålla henne så hårt så det blev krumsprång (det var alltså inga direkta sparkar). Vi har flera gånger sagt till honom att sätta dit slagremmen igen men det vill han inte. Han berättar inte heller för kusken (om hästen t.ex. ska starta) att hon kan slå utan den kraken kan ovetandes åka ut med hästen.
Jag vill gärna veta eran åsikt om det här med slagrem! Själv tycker jag inte att det finns någon nackdel att köra med den, även om man har en snäll häst. Hur gör ni? Kör ni in hästen och tar bort slagremmen när ni tycker att ni kan lita på hästen eller låter ni den gå med slagrem varje gång? Hur har ni påverkats av de tillbud som varit sista tiden?

Tacksam för svar.
//Lillan

Sv: Slagrem/slaggjord

jag håller helt med, jag kör helst inte utan slagrem, iallafall inet i sulky där man sitter helt oskyddad. vilken häst som helst kan ju slå, men vet man att hästen har gjort det innan är det ren idioti att köra utan.

Jag tillhör dem som plockar bort den så fort jag anser att den inte behövs. Men då ska hästen inte ha gjort en tendens på läääänge.

Det beror lite på varför hästen slår men jag har hittills sluppit de där som blir förbannade och ska slå omkring sig. Mina har slagit pga att de inte haft riktigt koll på benen och slagit på sig nägonstans där man missat att skydda dem eller varit så orutinerade/stressade att det slagit slint.

Jag föredrar att köra utan slaggjord men skulle jag ha en häst som behövde det skulle jag givetvis använda den. Fast frågan är om jag skulle orka med en sån... :devil:

Sen finns det så klart tillfällen då gjorden åker på, som när hästen kommer från boxvila och ska ut och skrittas igång men då är det ju inte konstigt om de är överladdade.

Sen tycker jag att det självklart är mitt ansvar som tränare att upplysa om att hästen är lätt i rumpan, eller vilka egenheter som helst egentligen.

/// ghost

En fråga:
Är det vanligt att man använder slagrem på unghästar? Då jag köpte min kördes han utan. Ska jag skaffa en slagrem ifall att eller ska jag fortsätta köra utan som de gjorde innan?

Jag ser det som skillnad på krumsprång och spark. Och kan tycka att det är viktigt att förstå motiveringen till hästens beteende. Alla behöver inte vara elaka. Endel blir ju bara värre med slaggjord och det är inte heller kul.
Vissa människor känner sin häst, andra inte, och agerar efter bästa förmåga.
Många hästar brukar faktiskt signalera, varna, före dom slår. I vissa fall så börjar ju hästen protestera redan på stallgången före man selat på vagnen...
Men i många fall så ignorerar människan dessa signaler och ska pressa hästen iallfall, genom att straffa hästen eller sätta på den utrustning så att den inte kan protestera.
När hästarna pressas över gränsen till sin fömåga händer det olyckor.

Att kuskar skadas och hästarna stupar eller bli som idioter på banan är bara ett tecken på att sporten håller på att förgöra sig själv, anser jag.

Är du domedagsprofet? :angel:

Jag plockar också av slaaggjorden så fort jag känner att den inte behövs, då jag faktiskt aldrig varit med om att en häst slagit helt oprovoserat. Anser att hästar som slår (och bråkar allmänt) inte körts in ordentligt. Vissa individer behöver mer tid än andra.

MercedesBenz skrev:
En fråga:
Är det vanligt att man använder slagrem på unghästar? Då jag köpte min kördes han utan. Ska jag skaffa en slagrem ifall att eller ska jag fortsätta köra utan som de gjorde innan?
Ja det är vanligt att man har det på unghästar, slaggjorden kan vara en billig livförsäkring och det är inte fel att använda en på hästar man inte känner, konvalicenter eller hästar som kommer till ny miljö.

Rikkan skrev:
Att kuskar skadas och hästarna stupar eller bli som idioter på banan är bara ett tecken på att sporten håller på att förgöra sig själv, anser jag.
Ibland blir jag förvånad att det faktiskt händer så lite olyckor inom travet som det faktiskt gör :eek:
Det handlar ju ändå om tävlingshästar med egen vilja i höga farter med en liten vagn och skyddad person bakom...

phoenix skrev:
Jag plockar också av slaaggjorden så fort jag känner att den inte behövs, då jag faktiskt aldrig varit med om att en häst slagit helt oprovoserat. Anser att hästar som slår (och bråkar allmänt) inte körts in ordentligt. Vissa individer behöver mer tid än andra.

Fast att de slår ibland behöver ju inte innebära att de är dåligt inkörda utan helt enkelt hästar med humör... Vilket våran fröken är ett exempel på... Hon är väldigt väl inkörd och kan utan problem stå still på banan vid behov men när något inte passar henne så "hotar" hon gärna med bakdelen och har gjort så sedan hon var liten... Visserligen har hon aldrig slagit ut helt men varför chansa? Hon är inte störd av slaggjorden och hon kommer nog att få gå med den restän av sin karriär...

Har alltid slaggjord just för de otäcka olyckorna som hänt hellre en gång för mkt än en gång för lite Skulle aldrig förlåta mig om nåt hände en anlitad kusk.

jag kör alltid pållen med slaggjord.. ändå så har han bara slagit en enda gång, (nog för att det va riktigt rejält) men jag skulle nog lika gärna kunna ta bort den.. men hästar som jag inte känner eller så vill jag nog helst ha slaggjord på.. jag är nog rätt konstig ändå, jag kör hästen med slaggjord men jag har aldrig hjälm... det kanske är ganska dumt men men..

Jag tycker att man ska ha slaggjord om hästen är het har lätt att slå. Men annars tycker jag att hästen ska va utan. För vissa tycker det är obehagligt.

klassik skrev:
Jag tycker att man ska ha slaggjord om hästen är het har lätt att slå. Men annars tycker jag att hästen ska va utan. För vissa tycker det är obehagligt.
Är väl mer en vanesak för hästen?

*knapplån*
Sen har vi ju också aspekten att skaklarna ska HÅLLA, dvs inte krökas om pålle börjar slå... :smirk:
Jag har suttit bakom en shettis som blev TVÄRFÖRBANNAD :devil: på slaggjorden, när han vid 12 års ålder hade en sådan för första gången i sitt liv. Och det slutade med en ordentligt krökt sulky :cry:... Visserligen en sulky för ponny, men sådär värst mycket rejälare tror jag inte att storhästsulkyrna är ???
Kröker de skalmarna så gör ju slaggjorden ingen nytta sen.

Men jag tycker absolut man bör ha dem! Och de flesta är nog inte lika lättstötta som ponnyn jag nämnde.. :angel:

ameo skrev:
*knapplån*
Sen har vi ju också aspekten att skaklarna ska HÅLLA, dvs inte krökas om pålle börjar slå... :smirk:
Jag har suttit bakom en shettis som blev TVÄRFÖRBANNAD :devil: på slaggjorden, när han vid 12 års ålder hade en sådan för första gången i sitt liv. Och det slutade med en ordentligt krökt sulky :cry:... Visserligen en sulky för ponny, men sådär värst mycket rejälare tror jag inte att storhästsulkyrna är ???
Kröker de skalmarna så gör ju slaggjorden ingen nytta sen.

Men jag tycker absolut man bör ha dem! Och de flesta är nog inte lika lättstötta som ponnyn jag nämnde.. :angel:
Men slaggjorden hindrar ju inte hästen från att slå, den "köper seckunder" om du förstår vad jag menar...

Visst är det meningen att skalmarna ska hålla om hästen slår. Skulle aldrig köra i en vagn som skalmarna riskerar att kröka sig på, de kan ju gå av!!! Inte så roligt att jaga runt en häst med bara skalmarna hängandes efter sig (tro mig, jag vet).
Men som någon sa, slagremmen köper sekunder. På den sekunden hästen slår (men inte lykas träffa kusken) kan man hinna hoppa av eller få hästen att sluta.

Hur som helst, jag är taksam för alla svar jag fått...

MVH Lillan

kör alltid med slagrem!! tänker inte riskera livet med att köra utan för vilken häst som helst kan slå oavsett om den är snäll lr inte :smirk:

MercedesBenz skrev:
En fråga:

De jag har vart med och kört in har fått ha slaggjord, då det känns osäkert på en såpass "ny" häst.

Finns bara en häst som jag vart tvungen att köra med slaggjord för att den verkligen slog, men den körde jag heller inte många gånger.
Är för feg för att riskera mitt eget plyte.
:o

Lillan_tuff skrev:
Visst är det meningen att skalmarna ska hålla om hästen slår. Skulle aldrig köra i en vagn som skalmarna riskerar att kröka sig på, de kan ju gå av!!! Inte så roligt att jaga runt en häst med bara skalmarna hängandes efter sig (tro mig, jag vet).
Men som någon sa, slagremmen köper sekunder. På den sekunden hästen slår (men inte lykas träffa kusken) kan man hinna hoppa av eller få hästen att sluta.

Hur som helst, jag är taksam för alla svar jag fått...

MVH Lillan
Inte ovanligt att skalmarna på en vanlig järnvagn kröks om hästen verkligen börjar slå... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 475
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 563
Senast: TBT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025