Berin

Trådstartare
Jag har alltid slaggjord när jag kör mina hästar. Ibland har den kommit till användning när det har varit lite för piggt i skinnet. MEN vid ett flertal tillfällen har det nära nog slutat i katastrof. Anledingen är att den lilla läderstroppen som sitter fastsydd i ryggstycket har gått sönder med påföljen att slaggjorden "är lös" och den lägger sig bakom rumpan på hästen som får en ny anledning till att slå eller bocka :eek:
Jag har både haft slaggjordar som är trädda rätt igenom den här läderöglan och sådana som har haft en liten läderrem med hake som man låser fast. Givetvis sätter jag fast slaggjorden med gummiremmar på skaklarna också. Ska man lägga den under ryggstycket? Har inte sett någon annan ha den så. Gör jag något fel? :confused: Tycker att den mesta utrustningen inom travsporten just går ut på säkerhet.

Sv: Slaggjord

vi brukar lägga slagremmen under ryggstycket och antingen sätta fast den med en bit gasbinda eller en hake.. om det skulle lossna så kommer den ju inte nåt längre än till svanskappan :)

Det första jag fick lära mig när jag började med trav var att slaggjorden INTE ska sitta i öglan!
Den sitter då alldeles för högt upp och skulle hästen slå så har den ändå ingen effekt.
En slaggjord ska sitta mellan högsta punkt på korset och svansen, nästan så den "lutar lite" bakåt. Ca en dm från svansrot brukar vara en riktlinje....

För att sätta fast slaggjorden i ryggstycket så fäster jag ett snöre eller en läderrem i öglan som redan finns på ryggstycket och sen fäster runt slaggjorden. På så sätt sitter den också fast och riskerar inte att glida varken fram eller bak.
Prova det så kommer det säkert gå bättre i framtiden. :)

Ett tillägg: anledningen till att du inte sett andra göra så, är helt enkelt för att väääldigt många gör fel när de sätter fast en slagrem....

För att sätta fast slaggjorden i ryggstycket så fäster jag ett snöre eller en läderrem i öglan som redan finns på ryggstycket och sen fäster runt slaggjorden. På så sätt sitter den också fast och riskerar inte att glida varken fram eller bak.
Prova det så kommer det säkert gå bättre i framtiden. :)

Jag har en sådan slaggjord också med en liten läderrrem och en hake som jag satte fast i hällan som är fastsydd på ryggstycket och har varit med om samma otäcka upplevelse då. Den hamnade då som du beskriver mellan högsta punkten på korset och svansroten. Den lilla läderremmen gick av precis vid slaggjorden och den kom hasande ner och la sig bakom rumpan och blev livsfarlig enligt hästen och det blev rodeo... Är slaggjordar av nylon bättre? Det är ju inte snyggt att använda gasbindor och annat olikfärgat när man ska in på Solvalla :o För tillfället kör jag med dubbla gjordar :crazy: Men det kan jag ju inte göra när andra ser mig. Då får jag inget träningssällskap till mina hästar.

Vi hade en häst i stallet som slog folk ur vagnen hela tiden. och detta sto hade säkert av 3 stycken lädergjordar (nya). Sluta med att dom köppte en riktig nylon gjord. Eftersom att den är "tvinnad" så höll den bättre i vilket fall.. Men vad vet jag:rofl:

Vi hade ett sto som slog fruktansvärt i vagnen med sådan kraft att allt som var i dess väg gick sönder. Vi testade med slaggjord, men hon kom med sådan kraft att den liksom "grävde" ner sig i päls och muskler att hon kunde slå i alla fall. Våran kusk trodde inte på oss och tog nog i för kung och fosterland när han skulle spänna den så att "ingen häst skulle kunna klara av att sparka", men hon gjorde det :crazy:

Hittade aldrig något fysiskt fel på hästen eller något som kunde hindra hennes bakben, så hon går idag som sällskap/ridhäst.

Jag lägger slagremmen mellan remmarna till svansstycket, sen låser jag med en gummirem, samma sort som jag låser slagremmen med på skalmarna. Den lilla öglan som sitter uppe på svanskappan sitter dels för högt, och är dels för klen för att hålla emot om det smäller rejält. Sen använder jag bara slagremmar av brett, kraftigt läder utan ringar på sidorna, bara spännen. Dom som har ringar på sidorna går inte att spänna tillräckligt kort, dessutom är risken större att slagremmen ger med sig och går av i sömmarna vid ringarna. Sitter det en hake på slagremmen så tar jag av den, använder mig aldrig av öglan på svanskappan.

Ok, men då la du inte den under svankappan va? För då SKA den inte kunna åka bak och lägga sig bakom hästen....

Jag vet inte vad som är bäst att använda vad gäller slaggjord, har aldrig haft en häst som slagit så....min är vanlig dubbelsydd av okänt märke, men har aldrig varit satt "på prov" s.a.s....

Men använd gummi i svart eller läder i svart så matchar det slaggjorden perfekt när ni ska ut och tävla....;) :)

Prövade ni inte att binda svansen på henne? Gör man det och har slaggjord så brukar dom inte komma åt.
Dessutom kan det var en bra idé att ha checkremmen på om de gillar att slå.

Hade en märr en gång som var hopplös på detta, framförallt när man skulle värma på banan. Från stallet och en par hundra meter ut på banan sprang hon och flyttade arslet fram och åter i sidled och försökte pricka mig varje gång jag skulle köära snabbjobb det första halvåret jag hade henne, sedan lugnade hon ner sig lite grann tack och lov.

Hon fick jag köra med bunden rumpa, slaggjord och uppdragen automatkäk åtminstone ett par hål så hon inte kunde få ner skallen och ta fart.

Det var många gånger jag var beredd på att fara ur om inte grejerna skulle hålla, men det gick vägen varje gång... :angel:

Tack för alla förslag! Mina hästar har aldrig slagit av elakhet utan jag har haft slaggjorden som en säkerhetsdetalj om de skulle vara så pigga att bockningar och bus har tagits till. Men då det gått sönder har det givetvis blivit skitläskigt att gjorden hänger bakom rumpan och petar dem i svansen.
Hädanefter ska jag lägga slaggjorden under ryggstycket! Varför syr de inte selar med en ordentlig läderhälla som håller för slaggjorden? Kanske något att ta upp med seltillverkarna? :idea:

Om du longerar hästarna innan körning så kan det mesta av ysterheten kanske gå ur!? då kan du ju prova utan slagggjord,så de slipper bli rädda (och du också) för att grejjorna börjar åka omkring på ryggen!
eller också kan du spänna ett snöre (ej ett för starkt) mellan skacklarna,strax utanför hästens normala bakbensaktion, det brukar funka!

Jo, checkan var alltid där! Sedan testade vi med uppbunden svans, svansgaffel, rem bakom och sedan alltid slaggjorden på! :crazy: Men slog lika fint och duktigt ändå.

Jag har alltid slaggjord när jag kör mina hästar. Ibland har den kommit till användning när det har varit lite för piggt i skinnet. MEN vid ett flertal tillfällen har det nära nog slutat i katastrof. Anledingen är att den lilla läderstroppen som sitter fastsydd i ryggstycket har gått sönder med påföljen att slaggjorden "är lös" och den lägger sig bakom rumpan på hästen som får en ny anledning till att slå eller bocka :eek:
Jag har både haft slaggjordar som är trädda rätt igenom den här läderöglan och sådana som har haft en liten läderrem med hake som man låser fast. Givetvis sätter jag fast slaggjorden med gummiremmar på skaklarna också. Ska man lägga den under ryggstycket? Har inte sett någon annan ha den så. Gör jag något fel? :confused: Tycker att den mesta utrustningen inom travsporten just går ut på säkerhet.
En del slagjordar är utrustade med fästen som man kan spänna högre upp på selen.
Jag har bundit min i ett snöre så att den inte ska kasa bak om de skulle hända nåt. Funkar här hemma alla fall.
Jag brukar lägga jorden under den ena remmen på ryggstycket alltså, under en av dom som det delar sig.

Varför kör man en sån häst? :confused:

Hon körs inte längre, men man måste ju ändå försöka och ge dom chansen. Hon var så när hon kördes in och vi trodde att det bara var "dumheter" som skulle gå bort med tiden, men det gjorde det inte så hon går som ridhäst nu.

Jo,det kan den.Om ryggstycket smäller av :o .
(Den färden slutade lyckligt,men var väl inte så trevlig)

Jo,det kan den.Om ryggstycket smäller av :o .
(Den färden slutade lyckligt,men var väl inte så trevlig)

Ja det var ju ett extremfall dådå....Är ju liiiite svårt att gardera sig mot sånt såvida man inte har ett ryggstycke i stål....men dock inget som "brukar" hända kanske.

Tur att den färden slutade bra, det lät verkligen inte skoj....:crazy:

En svansgaffel kan göra hästen mindre benägen att slå bakut. Svansgaffeln är ett styvt läderföremål med en gaffelformad överände, som kopplas till selens ryggstycke. Det gör man genom att byta ut ryggstyckets vanliga svanskappa mot en svansgaffel. Svansen spänns sedan fast med ett par enkla läderremmar. På så vis kan hästen varken vifta med svansen eller dra in den mellan benen. Att knipa ihop och dra in svansen innan den slår bakut, ingår i hästens beteendemönster. En störning i beteendet kan avbryta hästens planerade spark. Jag selar med fördel både med slaggjord och svansgaffel på hästar som är slagvilliga....(både livrem och hängslen!!). Nån garanti på säkerhet finns dock inte....

//Lime

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka