Slaggjord och maratonvagn

Sisse

Trådstartare
Finns det någon som skulle kunna förklara hur en slaggjord ska sitta och framförallt hur hårt? Har aldrig tidigare använt en sådan och bara sett dem på travare och det måste ju bli lite skillnad beroende på typ av vagn eller?
Jag har en maraton sele och en maratonvagn. Allting är ju lite rörligare än på ett travekipage, så jag gissar att man bör spänna lite lösare?
Skälet till att jag vill ha slaggjorden är för säkerhets skull. Han slår inte mot vagnen, men i allafall när man rider kan han bli lite pigg och bocka och skulle han någon gång få för sig det i vagnen så kan det ju bli lite tokigt.
Någon som har en bra beskrivning om hur den ska sitta?

Hej! Jag antar att en slaggjord ska sitta som på en travsulky, Alltså från den ena skakeln till den andra och fästes i svanskappan. Man ska kunna dra en handflata mellan hästens rumpa och slaggjorden med gott om plats. :rofl:. Ett tips till er alla som läser detta är att alltid använda slaggjord på såsom en van häst och även en häst som för första gången går bakom vagn. Min granne struntade i den när han för första gången satta sin 3 åriga travare bakom en vagn, och ni kan ju gissa hur de sluta :(, Hästen sparka och sparka så kusken flög av och hästen sparkade över skakeln och gick om kull och jaa..Så kan de gå när man struntar i små saker. :devil:

MVH Sara :bow:

Hej!

Det låter som du är osäker på hur det ska sitta så då bör du absolut ta ut en kunnig person som kan hjälpa dig! Det är mycket olika hur allt ska spännas!
Om du aldrig kört med denna sele förut bör du inte prova själv tills du är helt säker på hur den ska sitta!
En slagrem/slaggjord fäster man i svanskappan och spänner i skaklarna, lindar om den några varv och gärna sätter en gummirem över, runt skakeln. Runt en handsbredd lös kan den vara så att den inte trycker.
Om man har en mycket välinkörd häst ska denne inte reagera med vagn efter! Men det är ju mycket enklare att sätta på en slagrem som hästen lär sig av (som man gör i travkörning, därav att den sällan förekommer i annat körsätt) än att gå den långa vägen och låta hästen bekanta sig med vagnen och lära sig att den är ofarlig.
Men man kan ju använda en slagrem om man är osäker eller inte litar på hästen. Det sägs att ovana kunskar bör ha slagrem på hästen jag vet inte riktigt varför. Antar att den ovane kan göra något som kan skrämma hästen (av okunnighet).

M. v. h. Lisa

Selen är jag mycket säker på hur den ska sitta. Hästen ifråga är inte ett dugg rädd för vagnen och är körd i ca två och ett halvt år. Han slår inte mot vagnen vare sig med maratonvagnen eller giggen. Mitt mål är att till nästa vår kunna tävla lite smått. Innan dess vill jag naturligtvis träna på lite maratonhinder och även ge mig ut på öppna fält. Slaggjorden vill jag ha om han skulle bli lite väl pigg ute på ett fält eller dylikt och bocka. Under dessa år jag har kört honom har han inte ens varit i närheten av att bocka, men jag har inte heller försatt mig i sådana situationer så att det kunnat uppstå.
Tack för förklaringen om hur slaggjorden ska sitta!!

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·
B
Körning Hej! Äntligen, efter många års körning med min gamla långvagn och travsele (utan snabbknäppning) så har vi införskaffat ny rockard...
Svar
3
· Visningar
1 873
Körning Har gjort ett liknande inlägg här för ngt år sedan, men har funderat och skulle vilja fråga igen. Vi har en Shetlandsponny som vi...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: Zarro
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 022
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama