Sv: "Slagg"

Hejsan igen. En muskel består av fibrer som är organiserade i buntar som är omgivna av bindvävshinnor. Flera buntar tillsammans bildar en muskel som i sin tur har en bindvävshinna runt sig, dessutom kan det finnas gemensamma bindvävshinnor runt flera muskler som arbetar tillsammans. Bindväv är kroppens reparationsmaterial så det kan finnas bindväv även inne i musklerna där fibrer har gått av och reparation pågår. När allt är perfekt badar muskelfibrerna i en trevlig syre- och näringsrik miljö. När musklerna arbetar förbränns glukogen och syre och det bildas mjölksyra och andra restprodukter. Om det bildas mer restprodukter än kroppen hinner ta hand om och forsla bort stannar de kvar i musklerna och bildar en "sur" omgivning för cellerna.

En bra blod- och lymfcirkulation är när hela nätet av blodkärl och lymfkärl fungerar utan hinder så att näring och syre når ut till alla kroppens celler och immunförsvaret kan ta hand om alla bakterier, virus och främmande ämnen som kommer in. En dålig cirkulation är alltså när detta inte fungerar helt hundra. Muskelspänningar hindrar en effektiv cirkulation men det finns också andra orsaker. Stress, infektioner och mycket annat. Det behöver inte alls vara problem med hjärtat för att cirkulationen ska vara dålig. Hästens hjärta hjälps på traven av hovens pumpfunktion som hjälper till att pumpa tillbaka blodet uppåt. En häst som vilar eller inte får gå ut i hagen blir ofta svullen i benen, och kanske du själv också kan bli svullen i benen om du sitter i ett flygplan många timmar t ex :-) det är samma princip. Vissa individer har sämre förmåga än andra att pumpa tillbaka blodet och har lättare att bli svullna i benen vid vila. När du ryktar hästen ger du en viktig massage som ökar cirkulationen i huden.

mvh
Lejonelle

Tack för en bra förklaring! Nu klarnade det lite grann. Är det därför man brukar säga att hästen har fem hjärtan? (Ett i bröstkorgen och ett i varje hov.)

/Majola, kanske lite klokare?

O vi har tre, vi får inte heller tillbaks blodet till hjärtat utan den pumpande effekten från benen. Varken hästens eller vårt hjärta kan suga upp blodet från benen.
PL

Och tänk på tusenfotingarna...

I så fall borde kanske "problemet" (om det inte bara finns i mitt huvud alltså) lösa sig av sig självt när träningsmängden ökas?

Mjölksyra bildas när glukos förbränns uta syre. När glukos förbränns med syre bildas koldioxid o vatten.
Jag skulle inte kalla mjölksyra för en rest- eller slaggprodukt utan en mellanprodukt som kroppen senare förbränner med syre för att ta tillvara resten av energin.
PL

Tack för korrigeringen, du har helt rätt. I varje ögonblick är det precis som du säger. Under ett träningspass förekommer ofta både aerobt (finns tillräckligt med syre) och anaerobt (syret räcker inte) arbete. Du får gärna fylla i med utförliga beskrivningar av vad slaggprodukterna egentligen består av, detaljerna täcks inte i min litteratur och jag är alltid glad om jag kan få lära mig något nytt

mvh
Lejonelle

Vad består slaggprodukter av? Det är en fråga jag ställt många gånger när folk undrar vad man skall använda för att rensa ut "slagg" så där i största allmänhet. Jag har aldrig fått något vettigt svar, mjölksyra brukar nämnas.
Jag skall spåna lite. Man kan ju tänka sig att slagg är slutprodukter av den normala ämnesomsättningen som kroppen gör sig av med urea koldioxid bilirubin o vatten är några exempel. Läkemedel bryts ner o utsöndras olika vägar när det gäller registrerade läkemedel har man noga kollat hur de omsätts o utsöndras, naturläkemedel kan det vara lite si o så med. Sen har vi olika ämnen som aldrig borde kommit in i kroppen som tex tungmetaller PCB o andra ämnen som ansamlas.
Fetter som lagra i blodkärl kan man ju också kalla för slagg dock inga problem på häst.
Vissa ämnen kan man hjälpa kroppen att bli av med tex tungmetaller men de ämnen man då använder är olika ämnen beroende på vad man vill ha ut o de har vissa bieffekter EDTA tex tar även med sig kalk. Generellt "slagglösande" ämnen tror jag inte på.
PL

Nu hakar jag på här med en egen fråga ang hårda muskler.

Min häst är född med hårda spända muskler. När hon var knappt ett år gammal hade jag massör ute till min tävlingshäst, hon fick bara för skoj skull känna på den lilla också. Hon reagerade på att hon var rejält spänd i halsmuskulatur.

Nu är hon fem och är precis lika hård i halsmuskulaturen. I perioder får hon massage, men jag har helt enkelt inte råd att ha en massör ute flera gånger/månad året runt. Detta är en häst som kostat mycket nog. Hästen är genomgången av veterinär många gånger (röntgad osv) pga bland annat hovproblem.

Equiterapeut liknade min häst vid en person som har fibrolyalgi, hon måste hållas varm och i rörelse. Får hon inte röra sig tillräckligt så blir hon nämligen odräglig - vila är inget för denna häst.

Tips och åsikter? Hon är som sagt var genomgången många gånger av många olika professionella...

/C

Hej - tack för intressanta tankar. Jag som är hästmassör tänker framför allt på de biprodukter av förbränningen som blir kvar i muskler och fascia. Urinämne och urinsyra brukar nämnas i litteraturen, samt koldioxid givetvis som är en biprodukt av förbränningen. Bio-skräp som döda blodkroppar, bakterier och virus. Vatten skulle jag inte kalla slagg generellt. När det gäller tungmetaller och gifter är det intressant var de tar vägen, om de lagras in i cellerna eller om de kan påverkas med cirkulationshöjande åtgärder. Jag tror egentligen inte de kan påverkas men motbevisa mig gärna.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 971
Senast: QueenLilith
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Z
Hästvård Hjälp, min häst har fått korsförlamning :eek: ... De var såhär: Nu under vintern har min häst frusit mer än vad hon brukar, (jaa...
2
Svar
28
· Visningar
4 823
Senast: Salandge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare