min häst har fått KORSFÖRLAMNING!

Sv: min häst har fått KORSFÖRLAMNING!

*kl*

Något som är minst lika viktigt som att förebygga nya anfall är att med uppföljande blodprov se när hästen är redo att arbetas igen. Så, även om hästen verkar 'bra dagen efter', så sätt inte hästen i träningen igen förän muskelvärdena är normala. (Detta borde dock veterinären informerat om)

Sen, JAG anser inte att frysa i sig ger korsförlamning, det är inget 'extremt' med temperaturkast mellan -5 till plus 8. Isf skulle alla hästar i öknen få korsförlamning hela tiden.

DÄREMOT, en häst som står och skakar i muskulaturen för att den fryser kommer att bli trött i musklerna, drabbas av mjölksyra osv, precis som om man övertränat den. Dessa mekanismen kan utlösa det sönderfall som ger korsförlamning. Bara som en liten parantes alltå, att det snarare är när hästen pga kylan försöker öka kroppstemperaturen med skakning och det fortgår för länge som det triggar en KF. Än att hästen 'bara' blir kall.

Senast ändrad:

Korsförlamning brukar vara en följd av för mycket kraftfoder och för lite rörelse. Tex om hästen får ett par vilodagar efter varandra och man inte drar ner på kraftfodret. Då utsöndras något gift i kroppen som utsöser förlamningen. Detta var vanligare förr när arbetshästar som gick i skogen eller på åkern hela dagarna fick vila lördag och söndag och ändå fick samma mängd havre som de var vana.
Sänk alltid kraftfodergivan i samband med vila för hästen. Så här års rör sig hästarna betydligt mindre i hagen också. därför är det extra viktigt att se till att de får någon sorts motion varje dag.
Prata med din vet. om hur du ska förebygga detta i fortsättningen.

Precis vad jag har lärt mig,har själv en arbetshäst:D

Hon SADE inte att jag var töntig, hon menade först på att jag inte behövde oroa mej så mkt och så och att det var väl lite väl att åka ut för att ägaren trodde att hästen frös mer.

Tack för allas stöd, tips och råd!:)

*kl*

Något som är minst lika viktigt som att förebygga nya anfall är att med uppföljande blodprov se när hästen är redo att arbetas igen. Så, även om hästen verkar 'bra dagen efter', så sätt inte hästen i träningen igen förän muskelvärdena är normala. (Detta borde dock veterinären informerat om)

Sen, JAG anser inte att frysa i sig ger korsförlamning, det är inget 'extremt' med temperaturkast mellan -5 till plus 8. Isf skulle alla hästar i öknen få korsförlamning hela tiden.

DÄREMOT, en häst som står och skakar i muskulaturen för att den fryser kommer att bli trött i musklerna, drabbas av mjölksyra osv, precis som om man övertränat den. Dessa mekanismen kan utlösa det sönderfall som ger korsförlamning. Bara som en liten parantes alltå, att det snarare är när hästen pga kylan försöker öka kroppstemperaturen med skakning och det fortgår för länge som det triggar en KF. Än att hästen 'bara' blir kall.

Ja och där ska man kanske varna alla lösdriftsentusiaster som inte klipper och släpper ut hästen svettig efter veckans ridtur:crazy:
(Jodå såna finns, har sett dem här på buke, inte minst.)

Ja och där ska man kanske varna alla lösdriftsentusiaster som inte klipper och släpper ut hästen svettig efter veckans ridtur:crazy:
(Jodå såna finns, har sett dem här på buke, inte minst.)

Bara du inte syftar på mej ;) nä, men efter att jag har ridit så är faktiskt inte min ponny svettig. Skrittar henne en runda då och då medans hon själv kan springa och stolla sej i hagen utan att bli svettig. Hade hon tränats mer så hade hon självklart fått täcke på sej.

Bara du inte syftar på mej ;) nä, men efter att jag har ridit så är faktiskt inte min ponny svettig. Skrittar henne en runda då och då medans hon själv kan springa och stolla sej i hagen utan att bli svettig. Hade hon tränats mer så hade hon självklart fått täcke på sej.

Nej nej var inte till dej, verkade det så? Bara allmännt en fundering. Ber om ursäkt om det verkade vara till dej:o

*kl*

Jag pratade med en travtränare om korsförlamningshästar i går, han pratade om att han köpte några "små svarta kulor" på ATG-kliniken som han inte kom ihåg vad de hette? :confused:

Någon som har något tips om vad det kan vara?

*kl*

Håller med och jag tror att det kan slarvas en del med detta!
Min häst åkte på korsförlamning för, få se nu, 7 veckor sedan. Efter 4 veckor tog jag ett nytt blodprov och ASAT var fortfarande något högt. Min vet ville att jag skulle vänta ytterligare 3 veckor innan jag började sätta igång hästen.

Nu väntar jag bara på att det ska bli någon form av träningsbart underlag...

Liknande trådar

Hästvård Min unga arab har fått en del knepiga symtom och jag har självklart haft ut veterinären men jag vet inte om dennes diagnos är rätt...
Svar
18
· Visningar
5 717
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·
Hästvård Kom hem från jobbet iförrgår och hittar liza i hagen stående alldels håglös. Vill inte röra på sig men stapplar fram om man ber henne...
Svar
18
· Visningar
1 862
Senast: ridtravare
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 987
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30