majola

Trådstartare
Min häst har "hårda" muskler. Inte som i spända (ihopkortade) muskler utan mer som att de har ändrat konsistens. De andra hästarna har muskler som gelé/blodig biff, medan min har som en biff well-done/ som när man har tummen mot ring-/lillfingret i "kött-testet". :crazy: :confused: Jag vet inte hur jag ska förklara... Det är väl det som man i vardagligt tal skulle kalla "slagg".

Nu har vi ju lärt oss här att det inte finns någonting som heter "slagg" - eller att det åtminstone inte är någon som har presenterat en vettig definition på vad "slagg" är.

Jag vet ju inte heller vad som fattas min häst så mina gissningar blir ju tämligen töntiga. I övrigt funkar hennes matsmältning sisådär och hon blir väldigt lätt kall. Lite stel ibland, men det blir bättre av motion.

Vi ska till klinik nästa vecka och då ska jag förstås ta upp detta med hennes veterinär - men det vore käckt att veta vad jag ska ta upp? Det blir ju alltid så stressigt när man väl är där.

Finns det några blodprover man kan ta? Andra undersökningar?

Sv: "Slagg"

Låter som hon har taskig cirkulation. Det kan bero på många olika saker. Infektion/nedsatt immunförsvar men också muskulära problem eller ledproblem som gör att hon använder kroppen på ett oekonomiskt sätt i arbetet. Eller varför inte utrustningsproblem, dåliga sadlar är ett av de vanligaste hindren. Om din häst har problem med matsmältningen och magen så kan det mycket väl ge spänningar i muskulaturen. En massör kan hjälpa dig med muskelspänningarna och hjälpa till att skapa en god cirkel där hästen blir mer avspänd men låt kliniken först reda ut om din häst behöver veterinärbehandling innan det är läge att gå på muskelspänningarna.

mvh
Lejonelle

Tack för ditt svar! Jag har själv varit inne på dålig cirkulation, men (detta är så pinsamt!) jag har ingen direkt föreställningom vad det innebär. Det låter liksom rimligt men jag förstår inte. Vad är det som ska cirkulera? Blodet? Vad händer när cirkulationen är dålig? Cirkulerar blodet långsammare? Det borde ju i så fall betyda att hjärtat slår svagt och dåligt?

Hur kan man fastställa om det är dålig cirkulation?

Hästen är inte öm i musklerna.

Har hästen några symptom som gör att du tror det är ngt fel på den? Din beskrivning låter annars som en vältränad fast muskel utan mycket fett i. I sp fall ngt positivt alltså.

majola skrev:
Nu har vi ju lärt oss här att det inte finns någonting som heter "slagg" - eller att det åtminstone inte är någon som har presenterat en vettig definition på vad "slagg" är.

:confused: Va? Förklara? Vem har lärt vad och i vilken tråd eller vem har sagt?

I den här tråden till exempel. Det var väl aldrig någon som kom med ett redigt svar på vad som menades med "slagg" utan det som presenterades var mer eller mindre opreciserat. Jag menar inte att det inte kan finnas sånt som vi inte kan förklara osv osv (orkar inte ta den diskussionen nu), utan att samlingsnamnet slagg är opraktiskt i och med att det är så oprecist. Att något inte känns riktigt rätt är en sak, men för att kunna göra något åt det bör man veta lite mer.

I övrigt funkar hennes matsmältning sisådär och hon blir väldigt lätt kall. Lite stel ibland, men det blir bättre av motion.

Det är väl det som i samband med den fasta muskulaturen gör mig lite bekymrad. Hon kniper lite med svansen också i samband med detta.

Men, hästen har varit skadad och då det blir ju gärna så att man tittar på dem tills ögonen blöder... Den är inte stelare i sitt rörelseschema än de flesta andra hästar som man ser på diverse träningar och tävlingar (som jag i och för sig inte tycker ser helt fräscha ut). Däremot är hon mindre rörlig nu än vad hon var för ungefär ett år sedan.

Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid, så jag hoppas att du inte tar illa upp nu. Eftersom jag saknar medicinsk (såväl human- som veterinär-) utbildning (det torde väl ha framgått med all önskvärd tydlighet vid det här laget...), så säger det där mig ingenting. Vadå "sura" muskler? Menar du pH? Eller sura som i ilskna? Vad är det som gör att protein skulle sätta sig som sura muskler? Överskott på protein ska ju omvandlas till fett och övriga "restprodukter" försvinna med urinen.

För övrigt ligger min häst inom helt riskfria gränser när det gäller proteingivan (om det inte är så att lever/njurar helt plötsligt lagt av, men det skulle väl ha yttrat sig på andra sätt antar jag?). Men det hindrar inte att jag gärna vill höra din förklaring!

/Majola

Jag hade massör ute till min häst igår,
spända muskler i hals, kors o bakben.
Hon tyckte inte om honom när han klämde,
han ska behandla henne nu en gång i veckan ett tag för att
lösa detta.
Ska blir kul att se om det blir ngn förändring i humöret.

Då hoppas jag att det hjälper din häst!

Mina hästar tycker massage är skönt, men tyvärr har jag aldrig märkt någon direkt skillnad på dem efter att de blivit masserade.

Ilskna muskler var bra :D Nu var det dock inte sa jag menade :angel:

Jag skall forsoka forklara vad jag menar. Ett antal hastar jag stott pa har tankats ganska rejalt med proteinrikt foder och musklerna har blivit biffiga men precis som du beskriver ratt harda. Nar man minskat proteingivan har musklerna aterfatt sin mjukhet.

Du namnde aven att din hast var lite frusen av sig. Nu foresprakar jag inte sjuttioelva tacken, men kanske mer strafoder och ett lampligt tacke for att halla varmen battre. Pa min hast (som foredrar nar det ar varmt) noterar jag aven en nagot hardare muskulatur vid palssattning och harfallning.

Muskler växer inte till sig av protein utan träning!
Hårda biffiga muskler beror inte på protein utan på felaktig träning eller lätt korsförlamning.
PH i muskler sjunker inte av protein utan av mjölksyra.
PL

Tack för ditt svar! Det är alltså en observation som du har gjort, inte ett forskningsresultat som du återger, har jag förstått det riktigt? (I mitt huvud snurrar just nu ganska många tankar kring vetenskap och kunskap; forskning och erfarenhet; episteme, techne och phronesis osv så jag blir väl lite tjatig)

Hästen verkar inte frysa, det är mer det att jag har hajat till över att hon känns så kall över ryggen, speciellt i jämförelse med de andra hästarna. Det är ju inte ens särskilt kallt ute ännu. Hon är oklippt men har inte så mycket päls och är täckt, dock inte jättevarmt (fodrat regntäcke). Men det är inte så att hon huttrar och kurar, utan mer som en människa med kalla fingrar elelr kall näsa.

Den trycks inte i en massa proteinfodermedel i alla fall! ;)

Det enda jag hittade om slagg och muskler var detta från Hippok9:s sida. Vad som stämmer eller ej låter jag vara osagt eftersom jag inte vet..

Många hästar (speciellt travhästar) samlar på sig mkt slagg produkter som gärna stannar kvar i muskler och bindväv och ställer till problem. De gör musklerna hårda och oelastiska och hämmar därför prestationen och hästens välbefinnande. Njurar,lever och Lymfsystem hänger helt enkelt inte med i reningen vartefter det fylls på nytt hela tiden.
Dessa slaggprodukter/toxiner kan vara rester av mjölksyra, stresshormoner, medicinering mm.

Det här låter ju mer bekant.

Lätt korsförlamning låter dessutom obehagligt. Bör jag be veterinären ta ett sådant muskelprov? (Kommer inte ihåg vad det heter - någonting med C?)

Den äter ungefär 9 kg hö och knappt 1 kg kraftfoder (kli, betfor, linfrö pga magen), men det kanske kan räcka om den är känslig? Den är under igångsättning och utför just nu knappt någon träning alls (mest skritt och lite jogg)

Jag ar med pa vad du menar med att protein utan traning inte trollar fram muskler och att det ar mjolksyra som sanker pH i muskulaturen.

I de fall jag sett (och nej majola, det ar inte forskningsresultat) det jag tog upp med hog proteingiva har man velat gora lite "body builder variant" pa sina hastar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 971
Senast: QueenLilith
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Z
Hästvård Hjälp, min häst har fått korsförlamning :eek: ... De var såhär: Nu under vintern har min häst frusit mer än vad hon brukar, (jaa...
2
Svar
28
· Visningar
4 823
Senast: Salandge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare