Sv: "Slå" vs. inte slå
att binda upp en häst är ju självklart, det är en säkerhets detalj. skulle hästen bli skrämd och galoppera runt i stallet.... så slutar det kanske som min ponny, med spricka i benet.. Hon skena iof IN i stallet från ridhuset 3 km bort, men det hala betong golvet i stallgången i en 90 graders vinkel höll på att kosta henne livet!
Fast än mina hästar är snälla och lydiga, så binder jag ALLTD upp dem.
Hästar tänker bara instingtivt... FLYKT beteendet är otroligt stort och då hjälps inga pekfinger...
Men för den delen ska man inte glömma balsnöre.. för hästen måste komma lös om den får panik!
Balsnören är starkt överskattade och rent av dumt.
En häst som kastar sig i linorna med balsnören kommer snabbt på att den kommer loss om den kastar sig, vilket kan skapa stora problem den dag den inte kommer loss, för att inte tala om hur otrevligt det är med en häst som kastar sig stup i kvarten.
Att en häst skulle vara i större fara om den inte satt fast är tvistbart.
Givetvis så kan den skada sig om den kommer lös, men ärligt talat har jag varit med om fler och värre skador hos hästar som suttit fast.
Min hingst har lyckats slå ena frambenet över ena linan när han stog i stallgången, han var dock klok nog att stå still och vänta på hjäp utan att få panik. I det stallet jag stod i då var jag tvungen att ha honom fast eftersom det fanns en till hingst.
Det är inte en fråga om att hästen är ett flyktdjur utan en fråga om tillit och ledarskap.
Om hästen är blir så skrämd att den inte litar på sin människa utan tar till flykt, hade inte ett par linor hållt, och deffinitvt inte ett par linor med hösnören.
Och blir den inte så skrämd, så litar den också på sin människa, ifall denna har tillit och ledarskapet.
imo.
Däremot ska man kanske fundera både en och två gånger innan man har hästen lös...
Det är upp till individen om det kommer att gå bra.
Personligen har jag itne hästar lösa i stallgången om jag inte känner dom och har en relation till dom. Då föredrar jag att göra iordning dom i boxen, bunden i en stolpe, ring eller gallret med snabbupplösningsknut.