slå på sko, sömmen åt vilket håll?

cili

Trådstartare
den sneda sidan in mot hoven var det va?
började tänka på det förut och ju mer jag funderar ju mer osäker blir jag

Sv: slå på sko, sömmen åt vilket håll?

ja så är det väl... sömmen ska ju vika utåt... markeringen på sömmen ska väl vara innåt mot hoven...

det är ett märke på sömhuvudet - det ska va mot strålen så att säga

bra, då var det som jag tänkte.
tack båda två :)

det är ett märke på sömhuvudet - det ska va mot strålen så att säga

Hej, jag skulle inte lita på markeringen på sömhuvudet då det inte är ovanligt att den stansas på fel sida.

Bättre är att kontrollera svicken, svickens avfasade del ska vara in mot hoven då svicken i detta fall gör att sömmen viker sig ut genom vägghornet.

Man kan oxå tjansa, hästen brukar säga till om svicken är vänd åt fel håll.

Spetsen på sömmen svicken ska peka utåt, bort från strålen.

Som Coari skriver så kan man inte lita på att märket på sömhuvudet alltid stämmer.

Att chansa är nog inte det bästa (läste själv in ironi i förslaget,eller? men kan finnas dom som följer rekomendationen)

utan nu att TS tar illa upp så...
tycker jag personligen att är man osäker på hur sömmen ska sättas och i vilken vinkel så är det kanske bättre att be någon som kan.

Sedan är det jättebra om hästägarna kan slå på tappskor som kan "rädda" hoven tillfälligt.
I bland anordnas tappskokurser där man tränar på kadaverhovar, (dom tar inte illa upp om man vänder svicken fel;) )
Hör med närmaste ridklubb eller prata med din hovis om att dra igång en kurs:idea:

jag har tappskokompetens :)
det var bara tillfälligt hjärnsläpp om vilket håll sömmen skulle vara åt

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 489
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat