Slå ner stolp!!!

Sv: Slå ner stolp!!!

Jo, jag använder atv ibland... på jobbet med "bilsläp" för att köra ut höpåsar på morgonen mestadels.
Men i jämföelse med traktor så faller atv till föga väldigt fort.

Om du bortser från hjulspåren som kan tänkas bli så tar du dig för det mesta fram bättre med traktor än med atv på "lera" förutsatt att det är en 4-hjulsdriven traktor med fungerande diffspärrar och en förare som vet vad han/hon gör, du kör inte fast då förrän traktorn hänger på underredet och då har ofta atv´n gett upp också.

På jobbet i våras när vinterhagen var som värst så körde man fast med både hjullastaren och 4-hjulingen.... men inte den 4-hjulsdrivna traktorn :D.

Vad gäller riktigt besvärlig terräng så finns ett litet bandfordon också med på önskelistan, med bandfordon kan man ofta köra på mark som du inte ens kan gå till fots på

Det finns till atv så att man kan plocka bort bakaxeln och sätta ett bandaggregat där istället, då skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa en.

Fast det här vart tämligen lång från ursprungstråden...

Senast ändrad:

Om du bortser från hjulspåren som kan tänkas bli så tar du dig för det mesta fram bättre med traktor än med atv på "lera" förutsatt att det är en 4-hjulsdriven traktor med fungerande diffspärrar och en förare som vet vad han/hon gör, du kör inte fast då förrän traktorn hänger på underredet och då har ofta atv´n gett upp också.
Nej du har helt enkelt fel. Traktorn tar sig oftast inte fram lika bra som en ATV på lera. Och när det gäller betsmark kan man inte bortse från spåren. jag köpte min ATV främst för att använda i skogen. Visst tar sig en riktig skogsmaskin sig fram nästan överallt men priset är skadad mar, sönderkörda rötter och rotröta. Men skogsmaskinföraren tycker han är tuff som tar sig fram.

vad har du emot en ATV egentligen? Ibland är en traktor bäst och ibland är en ATV bäst. Är det kontroversiellt på något sätt? Varför är det så viktigt att få fram att en traktor alltid är bäst?

Senast ändrad:

KL

Jag har gått och laddat i veckor för att slå ner stolp till min nya hage. Fördelen med uppladdningen är väl att det regnat rätt bra idag, så marken kanske är lite uppmjukad.

Några små funderingar jag haft under min uppladdning.

Är det bra att fästa tråden i hörnstolparna och fortsätta med en ny? (Man skarvar givetvis ihop trådarna med en skarvmockajäng.)

Är det ok ur säkerhetssynpunkt att ha elaggregatet på stallväggen?

Hur viktigt är det med jordfelsbrytare?

Hur många åskledare behövs? Stängslet blir långt, ska man ha åskledare med ett visst mellanrum, eller räcker det med en?

Kan man dra en jordkabel från stängslet för att bygga en "mini-inhägnad" i hagen? I mitt fall ska mini-inhägnaden stängsla in en liten gammal soptipp som ligger en bit in i hagen.

Kan man dra en jordkabel från stängslet för att bygga en "mini-inhägnad" i hagen? I mitt fall ska mini-inhägnaden stängsla in en liten gammal soptipp som ligger en bit in i hagen.
Går bra, använd en isolerad matarkabel som du drar i en plastslang som du gräver ner. Bra att göra så även vid grindöppningar.

Är det ok ur säkerhetssynpunkt att ha elaggregatet på stallväggen?
ja aggregatet skall sitta utomhus. Det rekommenderas att du har ett icke brännbart materal under. En stenvägg är perfekt tex. har du trävägg kan du ha tex en mineritskiva under aggregatet.

Ett bra tips är också att ha aggregatet i ett elskåp. Det skyddar dessutom aggregatet för väder och vind. Fast det kostar en del.

Det är lättare att sträcka tråden om du skarvar mitt emellan två stolpar istället för vid en hörnstolpe....

Kan vara en sådan här kanske? Finns att köpa bland annat på Jula.
709009_b.jpg

Nej det var INTE en sån -den hade liksom en vev på sidan och det var ett rör som det sen satt en borr på ????
prillan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka