Slå ner stolp!!!

Sv: Slå ner stolp!!!

så gör pappsen min också när han slår ner stolp åt mig!! :D vi har ett stort o tungt spett som funnits på gården sen min gammelmormors tid... just för att stängsla med

En tung gummiklubba är mycket lättare att hantera och förstör inte stolpen. Så att slå med spettet tycker jag inte är bättre alls faktiskt.

En tung gummiklubba är mycket lättare att hantera och förstör inte stolpen. Så att slå med spettet tycker jag inte är bättre alls faktiskt.

Håller med, våran stora tunga gummiklubba är suveränt bra. Man får mycket mera kraft i slagen + att stolpen inte splittras. Brukar stå på en pall så man kommer upp i höjd... :p

Jag använder alltid slägga, jag prövat med gummiklubba men det är riktigt värdelöst eftersom gummit dämpar bort en stor del av kraften = man måste ta i mera och blir trött fortare, tar mycket längre tid då att bygga hage.

Det är ytterst sällan som jag slår sönder stolpar när jag använder slägga, eftersom jag prövat både gummiklubba och slägga utförligt så kan jag säga att man inte slår sönder fler stolpar med slägga än med gummiklubba !

MEN... det kräver förstås att man har lite precision i slagen för om man slår på kanten av stolpen så splittras den nästan oavsett vad man slår med.
Om stolparna spricker sönder eller inte handlar mer om hur bra precision man har i slagen än om materialet i hammaren.

Spett däremot... slår man med spett så kan det hända att man klyver stolpen på längden istället för att slå ner den i backen, vilket är mindre bra.

Det är samma sak med gummiklubba som med slägga. har du precision så går det lätt. Lagen om rörelsemängdens bevarande gäller fortfarande. Min klubba studsar inte, jag vet inte vad du provat för något?

Gummit absorberar kinetisk energi genom att deformeras och sedan fjädra tillbaka till ursprunglig form...

Om du frågar en smed så kan han/hon tala om för dig att man får olika effekt när man slår på ett järnstycke med en lätt eller en tung hammare även om man har samma rörelsemängd i båda fallen.

De "lagar" som man får lära sig i småskolan har som regel en hel drös med villkor som måste uppfyllas innan dom stämmer, vilket är helt i sin ordning eftersom dessa lagar inte är verkligheten... utan bara en kraftigt förenklad matematisk modell av verkligheten.

Jämför man med tex penetration av pansarplåtar med KE projektiler så är lagen om rörelsemändensbevarande mest bara användbar upp till en projektilhastighet av ca 1500 m/s, sen blir det oftast mer intressant att titta på slankheten hos projektilen (som idealiskt håller sig till en kaliber som motsvarar en tjugondel av längden).
Även detta förutsätter att projektilen har tillräcklig hårdhet så att den inte deformeras och tappar kraft genom detta, egentligen är det mest bara wolframkarbid och utarmat uran som håller måttet.

Med andra ord... en större del av rörelsenergin i hammarslaget överförs till stolpen vid slag med slägga jämfört med gummiklubba och att titta på bara rörselsemängdens bevarande ger en felaktig bild av verkligheten då denna matematiska modell inte tar tillräcklig hänsyn till gummits deformation.

Jag tror att man skulle få bättre resultat om man tittar på impuls istället för rörelsemängd.

Förlåt, det blev lite långt svar... men i alla fall !

Skit samma. Om du inte vill eller kan använda en gummiklubba så strunt samma.

Jag har använt både vanlig klubba och gummiklubba mycket och tycker gummiklubban är bäst. Jag upplever det som att väldigt lite energi absorberas i själva klubban. Annars skulle den blivit varm och det blir den inte. Det finns nog många olika sorters gummiklubbor så kanske är det en olämplig sort du provat?

Men skit samma vi väljer själva vilka verktyg vi vill ha men att säga att en gummiklubba är värdelös och tar bort en stor del av kraften är helt enkelt inte sant.

Och vad det här har med pansarplåtar att göra vet jag inte riktigt. :angel:

Tja, det var du som drog upp lagen om rörelsemängdens bevarande... även om jag kan erkänna att jag kanske spårade ur lite när jag försökte dra fram exempel på där denna "lag" inte låter sig tillämpas riktigt rakt av sådär ;).

Du har självklart rätt att anse gummiklubba överlägsen slägga, men meningen med ett forum är väl att alla ska ha rätt till sin åsikt ?

Själv vet jag genom såväl praktiska försök som teoretiserande att slägga är överlägsen att slå ner stolp med, vilket är min personliga åsikt.

Lite så är det nog! Det blev lite hett här i går när han kom hem och jag inte hunnit / orkat städa i helgen när han var borta.
Det var tydligen viktigare än och arbeta på nya stället.:devil:
Jag som tyckte jag varit så duktig:confused:
I bland blir man jäkligt lack på sin partner.

Tycker lite synd om dig!!! Klart du har varit duktig och slitit. Ger dig en klapp på axeln och har full förståelse hur du har det. . . Hoppas att du står som hälftenägare till gården när du nu jobbar så hårt.

Själv vet jag genom såväl praktiska försök som teoretiserande att slägga är överlägsen att slå ner stolp med, vilket är min personliga åsikt.

jag har bara praktiska försök att luta mig på. Jag har använt både slägga och gummiklubba mycket.

Det jag retar mig lite på är när du skriver att slägga är överlägset. jag anser att det är två ganska likvärdiga alternativ. Så när du skriver att gummiklubba är riktigt värdelöst så överdriver du eller så kan du inte använda en gummiklubba.

Och exemplet med tung och lätt hammare tyder på att du inte har riktig koll på rörelsemängd heller.

Men en sån här bagatell borde vi inte bli ovänner över.

Tacitus skrev:
man får olika effekt när man slår på ett järnstycke med en lätt eller en tung hammare även om man har samma rörelsemängd i båda fallen

Och exemplet med tung och lätt hammare tyder på att du inte har riktig koll på rörelsemängd heller.

Nu är jag rätt så dålig på att slå ner stolp, men rörelsemängd har jag koll på :D

Rörelsemängd definieras ju som massa*hastighet, så det är klart att en lätt och en tung hammare kan ha samma rörelsemängd, om den lätta hammaren har större hastighet. Och resultatet när man "bankar" med dem blir olika även om rörelsemängden är lika.

I teorin borde det bästa vara att använda en tung och oelastisk slägga, då överförs mest energi till stolpen. Praktiken överlämnar jag gärna till någon annan :angel:

Praktiken överlämnar jag gärna till någon annan :angel:

Det är ju den biten som är rolig ;)

Och när man kan sina saker så är är det mer teknik än kraft. Och har man rätta svingen så skall man kunna slå ned en stolp med nästan vad som helst, även med ett spett vid behov.

Bästa tipset är nog annars att planera jobbet så att man inte behöver slå ner stolp när det är torrt i marken. Vi har lerjord och nu är den som cement.

Nä, inte har jag några planer på att bli osams om en sån sak... MEN det är inte tillämpligt att bara titta på rörelsemängd när man slår ner stolp.

Med en så tung hammare som en slägga, eller en gummiklubba för den delen, blir det mest bara tyngdaccelerationen som får fart på den (hammaren står ju still bråkdelen av en sekund innan den är på väg ner igen och jag låter gravitationen sköta jobbet åt mig så jag tar inte i nått på vägen ner) så den hammaren rör sig ganska långsamt eftersom den accelerar med 9,8 meter per sekundkvadrat.

Pröva sedan att ta en hammare som väger bara en tiondel av vad släggan väger men se till att den rör sig 10 ggr så fort som släggan gjorde, den kommer då att ha exakt samma rörelsemängd som släggan hade... men resultatet blir att du krossar stolpen istället för att driva ner den i marken.

Om vi istället väljer att titta på stolpandet genom att titta på impuls eller genom att titta på kinetisk energi och vart denna tar vägen så kommer vi att komma närmare sanningen än om vi tittar bara på rörelsemängd.

Jag har faktiskt fullkomlig koll på detta med rörelsemängd, jag sov mig inte igenom hela skolan... även om du verkar förutsätta att jag är en utvecklingstörd analfabet, eller något liknande då rörelsemängd är ytterst elementära fysikkunskaper som gränsar till dagisnivå.

Det är klart som f-n att du får använda gummiklubba hur mycket du vill, men jag har min fulla rätt att anse att slägga av stål är överlägsen gummiklubban... och jag kan bevisa att det faktiskt är så både teoretiskt och praktiskt om du så önskar.

Vill du inte lyssna på de argument som jag lägger fram så är det helt ditt val, men att försöka frånta mig rätten till att ha en egen personlig åsikt som är väl underbyggd såväl teoretiskt som praktiskt är under din nivå... du är ju de facto en ganska bra människa verkar det som på andra inlägg.

Ok vi lägger ner det här

Jag håller med om att inte bara rörelsemängden inverkar. Jag tror dock inte alls på att huvudparten av energin absorberas i en gummiklubba. Det ä en stor överdrift. I så fall skulle klubban upphettas rejält och det gör den inte.

jag tycker du har rätt till en egen åsikt men anser att när du skriver att gummiklubba är värdelöst så överdriver du antingen eller så kan du inte använda en klubba. Det är min åsikt.

Olika verktyg har olika fördelar och nackdelar helt enkelt. Det betyder inte att ett är värdelöst och ett annat suveränt. Det finns ingen anledning till att kalla det man själv inte tycker om värdelöst. Det låter bara dumt.

Ehh, jag har faktiskt slagit ner några kilometer med stängsel med olika varianter på gummiklubba.... fast det var innan jag skådade ljuset och insåg hur missledd jag var :D.

Kan hålla med om att vi kanske ska backa ur den här diskussionen innan dom ruttna äggen och tomaterna kommer fram...

På återseende !

Ehh, jag har faktiskt slagit ner några kilometer med stängsel med olika varianter på gummiklubba.... fast det var innan jag skådade ljuset och insåg hur missledd jag var :D.

Kan hålla med om att vi kanske ska backa ur den här diskussionen innan dom ruttna äggen och tomaterna kommer fram...

På återseende !

Jag har gått helt åt andra hållet. Jag har gjort åtskilliga kilometer staket och då använt slägga. Numera har jag gått över till gummiklubba. Anledningen är främst att det skadar stolpen mindre.

Kanske beror bytet av redskap på att jag (tyvärr) använder mest granstolpar nu och mest ekstolpar förr. Granstolparna tål ju inte lika mycket.

Sen var det nästan löjligt enkelt att slå ner stolp i vintras när vi flyttathit. Här finns ju ingen sten! Så var man bor i vårt land spelar stor roll.

Jag har satt stolp i Småland, Sörmland, Stockholm, Västernorrland... det är samma sak utom möjligtvis i Småland där det är sten till förbannelse !

Det som jag tycker spelar mest roll för om man slår sönder stolp eller inte, förutom hur bra(dålig)precision man har i slagen, är om stolpen är ordentligt avfasad upptill. Några minuters arbete med bandkniven innan man går ut i terrängen sparar många stolpar om man inte har köpt fasade stolpar dvs.

F-n va duktiga ni e! Jag har turen att ha en sambo som gör jobbbet med att slå ner stolparna, har inte ens tänkt tanken att försöka själv. Det har bara funnits i min hjärna att jag inte kan - men det vet man tydligen inte förrän man provat, det ska jag göra nästa gång. Kram till alla er tjejer som "kan själv", jag är jätteimpad.

delvis kl

Heter det verkligen stolp? Det heter väl ändå stolpe? Ser att så många skrivit stolp, tycker det låter lite komiskt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka