Slå ner stolp!!!

Sv: Slå ner stolp!!!

hej! här kommer tips från en "stolpexpert":D:D

använd INTE slägga utan gör så här..
använd ett spett som är grovt o tungt nertill
spätta ett hål-ta sedan spettet i vardera hand o slå lätt på stolpen då du även kan korrigera den rak SEN kommer det viktigaste-istället för att slita ihjäl sig med en slägga slår du ned stolpen med den tunga delen på spettet-då är det den som "gör jobbet så att säga, JAG LOVAR mkt enklare:):)
prillan (som i dagarna slagit ner snart 150 stolp o ÄLSKAR o bygga stängsel

så gör pappsen min också när han slår ner stolp åt mig!! :D vi har ett stort o tungt spett som funnits på gården sen min gammelmormors tid... just för att stängsla med

JAg blir så himla hysteriskt f-bannad, när alla dessa karlar/killar inte kan ställa upp.
Men vi tjejer/kvinnor ska minsann ställa upp när det passar, hoppas du vägrar att laga mat till honom, nu när du jobbar hårt.

Har själv 14 hästar, här är det vild strejk ibland, det blir vägran här ibland.

Bara för att vi tillhör tjejsläktet så innebär det inte att vi ska stå o serva killarna. Du kan istället ställa krav att han kan laga mat. Vill han inte det fixar du mat själv och äter den med god aptit när du jobbar så hårt.

Det är bara att sätta hårt mot hårt.

Svara med samma mynt när han vill ha hjälp av dig. Viktigt att sätta gränser, även mot sin käraste.

Ska du hinna med allt detta själv??!! :confused: Jag hoppas att din gubbe inte bara sitter i en solstol och sedan tycker att du ska laga mat åt honom också! Tycker synd om dig! Har du inga vänner i närheten som du kan bjuda in på kombinerad arbets-/grilldag? Det brukar fungera. Roligt blir det också! Och du; skäms för sjutton inte för att du är tjej!!! Vi klarar mer än vi tror. Uthålliga är vi också! :banana:

Inte i en solstol men på Swedenrock:mad:
Just denna helgen, nästa ska han jobba på en klubbfest. Men det är inte så illa som det låter. Han jobbar hårt och drar in 95% av hushållets inkomster.
Så jag kan inte klaga. Släkten ska hjälpa till vid höskörden hoppas jag iallafall:D så jag kan inte be om mer hjälp. De har alla fullt upp med sitt.
Jag skäms egentligen inte men blir så frustrerad när jag inte klarar en sån här sak!

Vi har en mycket besvärlig lera. Förra året var vi tvungna att sätta ner fem stolpar efter den långa torkperioden. Det tog två dagar! Fick vattna flera gånger. Vi satte 80 stolpar på två timmar förra april med motorborr. Det var mjukt och fint...

I år satte jag och grannen 400 meter stängsel med hjälp av ett gammalt traktoraggregat. Det behövdes verkligen eftersom det redan marken redan hårdnat.

Så är det:idea: mycket besvärlig lera:devil:
Prövade idag alla bra tips jag fått! Fyllde 20 pet flaskor med vatten och tog med. 2lit i varje litet hål jag lyckades spetta! Vattnet stog kvar hur länge som helst och det bara skvätte när jag efter ca 30 min försökte spetta lite mer. Men jag prövade i skogen istället och det var något mjukare.
Har bankat med både slägga, spett, klubba men de stannar på 10cm. Så nu tänker jag dansa regn dans:idea: för det är nog det enda som hjälper.

JAg blir så himla hysteriskt f-bannad, när alla dessa karlar/killar inte kan ställa upp.
Men vi tjejer/kvinnor ska minsann ställa upp när det passar, hoppas du vägrar att laga mat till honom, nu när du jobbar hårt.

Har själv 14 hästar, här är det vild strejk ibland, det blir vägran här ibland.

Bara för att vi tillhör tjejsläktet så innebär det inte att vi ska stå o serva killarna. Du kan istället ställa krav att han kan laga mat. Vill han inte det fixar du mat själv och äter den med god aptit när du jobbar så hårt.

Det är bara att sätta hårt mot hårt.

Svara med samma mynt när han vill ha hjälp av dig. Viktigt att sätta gränser, även mot sin käraste.

Han är inte så jäklig som det låter:love: Utan honom så hade det varken blivit hästar,gård han sliter som ett djur på arbetet så han behöver verkligen ledigt när han kommer hem.

Vi lånade jordborr, både förra sommaren och nu nyligen. Det är ett otroligt bra hjälpmedel.
Killen som hjälpte oss hade med sig en hejare, dvs en cylinderformad grej som man trär över stolpen (ett handtag på varje sida) och sen slår man ner stolpen. Kanonbra, man riskerar inte att splittra stolpen :o

Immer

Är det så torrt eller är det sten i vägen? Om det bara är torrt funkar det inte med jorborr heller, även när jag använder jordborr och det är väldigt torrt blöter jag upp hålen i förväg!
Tar det stopp utan att det är sten i vägen är det nog så att vattnet inte runnit ner tillräckligt långt.
Om du gör hål i ett par korkar på peflaskorna och ställer dem upp och ner i hålen över natten , då sipprar det ut lite långsammare och kanske hinner sjunker ner i hålen till dagen efter ! MEN jag skulle nog allt invänta lite regn innan jag fortsatte, det finns nog annat du kan göra till dess!
Även när regnet har kommit kan du behöva blöta upp hålen lite efter långvarig torka!
När du har fuktat upp marken är det bra slägga, träning i att slå och lite höjd som gäller!;)

Är det så torrt eller är det sten i vägen? Om det bara är torrt funkar det inte med jorborr heller, även när jag använder jordborr och det är väldigt torrt blöter jag upp hålen i förväg!
Tar det stopp utan att det är sten i vägen är det nog så att vattnet inte runnit ner tillräckligt långt.
Om du gör hål i ett par korkar på peflaskorna och ställer dem upp och ner i hålen över natten , då sipprar det ut lite långsammare och kanske hinner sjunker ner i hålen till dagen efter ! MEN jag skulle nog allt invänta lite regn innan jag fortsatte, det finns nog annat du kan göra till dess!
Även när regnet har kommit kan du behöva blöta upp hålen lite efter långvarig torka!
När du har fuktat upp marken är det bra slägga, träning i att slå och lite höjd som gäller!;)

Ja det är mycket torrt, påminner om cement:eek:
Jag kommer invänta regn som mjukar upp lite.
För alla verkar eniga om att vatten hjälper.
Finns massor o göra:D tror jag hackar lite puts i ladan imorgon istället. Där är det hyfsat svalt.

har du ingen granne som är bonde? Dom brukar ha en jordborr som dom sätter på traktorn baktill. Man hissar den upp o ner och borrar med hjälp av traktorna kraft! Den är toppen. Borrar finfina hål i den hårdaste lera! Kolla hos grannarna. Jag tycker att det du gör helt ensam är för hårt arbete. Hittar du ingen granne? VÄNTA tills det regnat. Regnet kommer säkert (lagom till höskörden om inte annat :devil:).

Ta med en hink eller nått att stå på så du kommer upp högre. Då går det mycket enklare.

en liten tröst

Det kommer snart regn, hörde på nyheterna att det blir dåligt väder till nästa helg..

Vila upp dig tills dess, och lycka till!

Nä, jag menar inte att vara riktigt jäklig tillbaka, även om det lät så. Men oftast får vi tjejer stå ut med att fixa allt.

Jag har varit gift i snart 20 år, gifte mig ung, och visst är det då att vi ska ha 5011-tusen grejor i luften utan att klaga.

Och visst kan vi det med vår fantastiska simultanförmåga.;)

Karlar har inte den , fniss fniss. Vi ska kunna jobba både med arbete, hushåll, vara fru/sambo, mamma, ha lust då och då, inte klaga, samt va pigg och glad.

Säg den karl som fixar det, inte många, :angel:.

Var bara tvungen.:D

Men jordborr är nog inget alternativ om du är själv.
Vi hyrde jordborr förra sommaren och det krävdes 2 pers för att kunna köra den, varav en bör vara ganska stark.

Tyvärr är det så att allt på en hästgård är svårt att klara själv...

Jag försökte trampa ner elstolpar för korttidsängsel och kan säga att jag har aldrig varit med om så hård mark som nu :confused:

Så vänta du tills det blir regn ..

Mvh Mia

Nä, jag menar inte att vara riktigt jäklig tillbaka, även om det lät så. Men oftast får vi tjejer stå ut med att fixa allt.

Jag har varit gift i snart 20 år, gifte mig ung, och visst är det då att vi ska ha 5011-tusen grejor i luften utan att klaga.

Och visst kan vi det med vår fantastiska simultanförmåga.;)

Karlar har inte den , fniss fniss. Vi ska kunna jobba både med arbete, hushåll, vara fru/sambo, mamma, ha lust då och då, inte klaga, samt va pigg och glad.

Säg den karl som fixar det, inte många, :angel:.

Var bara tvungen.:D

Lite så är det nog! Det blev lite hett här i går när han kom hem och jag inte hunnit / orkat städa i helgen när han var borta.
Det var tydligen viktigare än och arbeta på nya stället.:devil:
Jag som tyckte jag varit så duktig:confused:
I bland blir man jäkligt lack på sin partner.

Men jordborr är nog inget alternativ om du är själv.
Vi hyrde jordborr förra sommaren och det krävdes 2 pers för att kunna köra den, varav en bör vara ganska stark.

Tyvärr är det så att allt på en hästgård är svårt att klara själv...

Bra och veta! :bow: så slipper jag hyra en i onödan.

Jag försökte trampa ner elstolpar för korttidsängsel och kan säga att jag har aldrig varit med om så hård mark som nu :confused:

Så vänta du tills det blir regn ..

Mvh Mia

Jag väntar men det har väll aldrig varit så här fint :cool:

har du ingen granne som är bonde? Dom brukar ha en jordborr som dom sätter på traktorn baktill. Man hissar den upp o ner och borrar med hjälp av traktorna kraft! Den är toppen. Borrar finfina hål i den hårdaste lera! Kolla hos grannarna. Jag tycker att det du gör helt ensam är för hårt arbete. Hittar du ingen granne? VÄNTA tills det regnat. Regnet kommer säkert (lagom till höskörden om inte annat :devil:).

Lutar åt och ta in nån som får slå ner dem åt mig.
Det får regna lite först så ska jag prova igen. Klarar jag det inte då så är det bara och öppna lädret fast det svider:rofl: Så mycket annat som ska ut nu:eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka