Slå ner stolp!!!

Sv: Slå ner stolp!!!

Här i de norra delarna av Österlen består marken av lermorän och sten och sten och sten....och rötter.
Använder Jämtländsk fura (Oktowood) 100x100x2000 som fodrar en del för att komma ner. Ibland går det med jordborr (10% knappt), Annars gräver jag c:a 50 cm, oftast för hand. Sedan tar jag ett spett som har bredare spets och slår ner c:a 10 cm till. Därefter ner med stolpen och ett par slag med en rejäl slägga med vilken jag upplever att man behöver mindre energi än med gummi och träklubba. Lodar sedan upp stolpen med vattenpass och de stenar jag fått upp i hålet. Hinner med c:a 10 st på en halvdag när jag är ensam och inte för mycket rötter. Det är bra terapiarbete när man behöver koppla av :smirk:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

*KL*
exStockholmska som oxå säger Stolp i plural:)

Jag bävar, har en hage kvar att stolpt fram till i höst, och jag bara drar ut på det. Men känns som jag ska köpa mig en slägga....

Ja man jag är ju faktiskt normal ! (född i skåne):rofl:

Och har alltid sagt en stolpe flera stolpar. Stolp har jag aldrig hört.

Återigen får jag tillfälle att framhålla vilket utmärkt redskap en ATW är. När man slår stolp står man helt enkelt på ATW´n för att få bättre slagkraft, sedan vidare till nästa stolpställe med lastad ATW :D

Jag är INTE avundsjuk på stenig mark, här är precis lagom.

Återigen får jag tillfälle att framhålla vilket utmärkt redskap en ATW är. När man slår stolp står man helt enkelt på ATW´n för att få bättre slagkraft, sedan vidare till nästa stolpställe med lastad ATW :D

Jag är INTE avundsjuk på stenig mark, här är precis lagom.

Ja vi gjorde ju staket i december och januari och en ATV var suveränt bra. Alternativet hade avrit att bära runt allt material Traktor på blöt lermark är liksom inget alternativ. Strålkastarna var också bra på kvällen. Dagarna är ju så korta på vintern annars.

Varför så grova stolpar? jag använder bara riktigt grova stoplar i hörnen. Det blr ett J-A jobb annars ju

Vi såg märkena traktorn gjort efter sig i hagen (innan den körde fast och fick släpas ut baklänges). Verkade inte som någon bra idé... Nu slog vi kompletteringsstolp på ett lånebete så det var inte många vi skulle slå ner och det var för torrt för att vara riktigt bekvämt, men så skönt att kunna köra runt med alla grejorna!

Det är bra terapiarbete när man behöver koppla av :smirk:

Rolle

Jag får terapi när jag skottar boxar. Så när det är dags att stängsla är det oslagbart att koppla på jordborren på traktorn.:love: Det är faktiskt ganska avkopplande att se borren arbeta sig långsamt ner i jorden (det blir bäst hål när väggarna i hålet blir fasta och hårda och det blir de inte när borren arbetar sig ner för fort). Stolpar och stängselmaterial har jag lagt i skopan så det inte blir för långt att gå. /Slapp och slö som vill ha det så bekvämt som möjligt! :rofl:

Fast... om man är sådär 2-3 stycken så kan en spetta lite, så tar man traktorn med dubbelverkande lastare sen och trycker ner stolpen med. Mycket bättre än atv om vi nu ska blanda in fordon i det hela.

Har man det riktigt lyxigt så har man hydrauliskt stolpsättningsaggregat på traktorn :D, finns på önskelistan fast en bit ner då önskelistan börjar att bli ganska lång....

Fast... om man är sådär 2-3 stycken så kan en spetta lite, så tar man traktorn med dubbelverkande lastare sen och trycker ner stolpen med. Mycket bättre än atv om vi nu ska blanda in fordon i det hela.

Har man det riktigt lyxigt så har man hydrauliskt stolpsättningsaggregat på traktorn :D, finns på önskelistan fast en bit ner då önskelistan börjar att bli ganska lång....

Om man nu kommer fram med traktor kan man göra så. Är det blött i markerna är traktorn fortfarande värdelös. Bäst är förstås att kunna välja mellan traktor och ATV.

Du har svårt att smälta at en ATV kan vara nyttig va? ;)

Mest en estetisk fråga, de används ofta när jag gör riktigt staket med slanor mellan stolparna. Det har jag närmast gården och runt gästhagarna. Vi erbjuder H&H och då gäller att man har stabila och säkra hagar. Ute på fälten har jag 80 cm järnstolpar i vinkeljärn som smeen gjort och eltråd. Bara att trycka ner i jorden och man hinner med 12 st i minuten ;)

Har tillgång till traktor med jordborr, traktorgrävare att trycka ner stolpen om marken är så pass mjuk att det fungerar (varför skulle man spetta innan :confused:) och en ATV. Men jag har aldrig använt mig av den när jag stängslar...än! Vet inte riktigt vad jag skulle använda den till som skulle underlätta då jag har tillgång till de andra två. Det där hydrauliska stolpaggregatet; kopplar man den till jordbrukstraktorn? Hur många hästkrafter kräver den? Klarar den av vilka stolpar som helst?

Så när det är dags att stängsla är det oslagbart att koppla på jordborren på traktorn.:love: /Slapp och slö som vill ha det så bekvämt som möjligt! :rofl:

Vem vill inte ha bekvämt :smirk: Kan man hyra jordborren av dig, men du bor kanske i andra ändan...:d

Rolle

*KL*
idag såg jag något som då aldrig jag sett förut!! vi är invaderade av ett krigslajv o har hyrt ut nån hage till parkering o camping. Jag o min dotter var där för o flytta några stolpar o hade med mitt astunga spett, då kom det några trevliga holländare o erbjöd sig hjälpa till o de hade nåt som var helt underbart:love:det var som typ en isborr som man borrade hål i backen med hur enkelt som helst:banana::banana: jag har bara sett jordborrar till traktorn men är det en sån här en del brukar använda??
prillan

det var som typ en isborr som man borrade hål i backen med hur enkelt som helst:banana::banana: jag har bara sett jordborrar till traktorn men är det en sån här en del brukar använda??

Kan vara en sådan här kanske? Finns att köpa bland annat på Jula.
709009_b.jpg

Apropå vad saker heter i lokalt språkbruk:

Jag blev själv väldigt förvirrad när jag flyttade till östergötland och gick in på Gr*nngården. I samspråk med killen i kassan (han var runt 30 år) så pratade vi stängsling. Han sa då att han också varit ute och hotat stängsel under helgen. Jag blev förvirrad men ännu mer förvirrad blev jag när en granne också använde begreppet hota. Nu blev jag riktigt nyfiken och fick svaret i SAOB på nätet:

Hota
(numera bl. starkt bygdemålsfärgat) med järnspett l. dyl. göra hål för nedsättande av stör l. påle o. d. i marken; särsk.: göra hål i marken för nedsättande av störarna i en gärdsgård l. av sädeskrakar o. d.; förr äv. övergående i bet.: bygga ("stänga") gärdsgård; äv. i förb. hota hål o. d.
Ther Bonden förr kunde hota, / Harfwa, plöja, wälta, såå. PolitVis. 345 (1650).
Sedan (mil-) botten sålunda blifvit tillredd, hotades 3:ne hål i triangel .. och deri nedsattes 3:ne störar. JernkA 1827, s. 137.
AFZELIUS Sag. IX. 1: 38 (1859).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka