Slå ner stolp!!!

M

medusa1

Fy fabian! Idag slog jag ner mina första stolp.
Otränad 158 lång:rofl: Höll på o svimma. 32gader varmt och stenhårt i backen. En jätteklubba, svintugnt spett. Tog mig 5timmar och få ner 12 stolp 50cm i backen. Har bara några hundra kvar:devil: I bland skämms jag för o vara tjej.:o
Någon som hyrt en jordborr?
Kan man få stolpen rakt? Håller den om man går på sten? Hur mycket mindre ska borren vara för att det ska bli stadigt?

Tips mottages tacksamt!

Sv: Slå ner stolp!!!

När det är så här torrt brukar det förenkla om man vattnar lite, men det är ju ändå ganska jobbigt att spätta. Har man tillgång till en traktor med lastare så fungerar det jättebra om man är två, men om det är riktigt torrt är det bäst att göra ett litet hål med spett, vattna i hålet, vänta 10-15 minuter och sedan trycka ner dem med lastaren.

När det är så här torrt brukar det förenkla om man vattnar lite, men det är ju ändå ganska jobbigt att spätta. Har man tillgång till en traktor med lastare så fungerar det jättebra om man är två, men om det är riktigt torrt är det bäst att göra ett litet hål med spett, vattna i hålet, vänta 10-15 minuter och sedan trycka ner dem med lastaren.

Har inte tillgång till lastare :( får göra jobbet själv manuellt. Men vatten ska jag prova:idea: Tack!

I bland skämms jag för o vara tjej.:o

Sluta upp med det genast!! Pronto!! Omedelbart & bums!!!! Vi kan mer än vi tror och är tuffare än vi ser ut:devil:!!

Jag har haft eget ställe i nio år och svurit över många stolpar:angel: men envis som jag är (läs: blivit) så har jag läst mig att få ner dom jävlarna. Dels går det lättare när man är riktigt arg för då slår man automatiskt hårdare:D men en liten detalj som gör halva jobbet för mig är en så löjlig grej som att stå på en pall, stol, stege eller dyl. Du får mycket bättre kraft när du står en bit högre upp - släggan behöver inte svingas så högt och det sliter inte så hårt på armar och rygg. Ser väl tokigt ut kanske, men man slår inte ner stolpar för att se snygg ut. Fast det förutsätter att du har någon som kan hålla i stolpen.

Vi hade jordborr en vinter när vi skulle göra hage när det var fruset och det gick jättebra - stolparna står än och är raka!

Lycka till!

/Flash

när vi stängslade förra året var vi nere på ca 2 min/per stolpe i snitt... Var nått hundratal stolpar vi drog den dan:P

behöver du hjälp så tjoa, ser att vi är på samma ställe:D

Sluta upp med det genast!! Pronto!! Omedelbart & bums!!!! Vi kan mer än vi tror och är tuffare än vi ser ut:devil:!!

Jag har haft eget ställe i nio år och svurit över många stolpar:angel: men envis som jag är (läs: blivit) så har jag läst mig att få ner dom jävlarna. Dels går det lättare när man är riktigt arg för då slår man automatiskt hårdare:D men en liten detalj som gör halva jobbet för mig är en så löjlig grej som att stå på en pall, stol, stege eller dyl. Du får mycket bättre kraft när du står en bit högre upp - släggan behöver inte svingas så högt och det sliter inte så hårt på armar och rygg. Ser väl tokigt ut kanske, men man slår inte ner stolpar för att se snygg ut. Fast det förutsätter att du har någon som kan hålla i stolpen.

Vi hade jordborr en vinter när vi skulle göra hage när det var fruset och det gick jättebra - stolparna står än och är raka!

Lycka till!

/Flash

Ha, ha! :rofl:Mycket har man klarat av ren ilska och en hel del envishet. Jag har en pall o stå på men det är i handlederna jag inte orkar riktigt( kan knappt öppna en colakork nu. Sen den där jäkla klubban som är lika stor som i tecknade filmer. Jag får ingen styrsel på den:angel: den far åt alla håll. Lutar åt borren! Tack för peppet.:love:

när vi stängslade förra året var vi nere på ca 2 min/per stolpe i snitt... Var nått hundratal stolpar vi drog den dan:P

behöver du hjälp så tjoa, ser att vi är på samma ställe:D

Hur i hela friden lyckades ni med det:eek: Körde ni klubba o spett? På hur många personer? Typ av stolp?

Snällt av dig men risk fyllt:bow:
jag kanske ringer o grinar desperat :angel:framåt augusti när mina förhoppningsvis dräktiga pållar ska hem och jag inte fått klart deras blivande hem.

2 pers, en klubba, ett spett, hemska, onda stickiga trästolp.... Och ganska mjuk mark får erkännas... tre tag med spettet så var det lagom stort :o

Och en fyrhjuling att dra stolpen på:angel:

äh, har du till Aug. på dig är det ju bara att slå fem om dan:) Värre om man som vi hade en vecka...

när jag ska ha ner stolp så går jag till pappa med hundvalps ögon o ber snällt... ALLT annat gör jag själv, men slå ner stolp ger jag mig inte på!!!

Och du har ju inte valt bästa tiden på året direkt... är ju stenhårt nu ju!!!

2 pers, en klubba, ett spett, hemska, onda stickiga trästolp.... Och ganska mjuk mark får erkännas... tre tag med spettet så var det lagom stort :o

Och en fyrhjuling att dra stolpen på:angel:

äh, har du till Aug. på dig är det ju bara att slå fem om dan:) Värre om man som vi hade en vecka...

:cool: Fusk med mjuk mark o två pers. Men det kallar jag tempo ändå;) Det ska ju mätas avstånd, höjd, bäras osv. Ett helt företag med allt sånt.

Stenhård mark (rullstensås) blandat skog och äng.
Ca 50 stumma slag:devil:medklubban.
Ensam= ingen som håller.Gubben har inga planer på o hjälpa till. Vill jag ha hästar så får jag dona själv:devil: Ja visst är det ett tag kvar men en vecka försvinner (ska bort) sen ska höskörden in i ladan, vatten brunn ska borras till vatten koppen,golv ska gjutas till lösdriften och två sjukboxar ska muras i gammalt kolada som dessutom är under renovering.
Mmmm...Vet inte vad jag gett mig in på:angel: men kul är det i alla fall:rofl:

när jag ska ha ner stolp så går jag till pappa med hundvalps ögon o ber snällt... ALLT annat gör jag själv, men slå ner stolp ger jag mig inte på!!!

Och du har ju inte valt bästa tiden på året direkt... är ju stenhårt nu ju!!!

:rofl:funkar inte med hundvalpsögon på min gubbe!
Hästarna är mitt intresse:mad: anser han.
Jo jag tackar det är hårt kan man säga. Men vi har precis köpt gården så jag har inte kunnat gjort det tidigare och jag hade inte en aning om att den :devil: marken skulle vara så :devil: hård.

hej! här kommer tips från en "stolpexpert":D:D

använd INTE slägga utan gör så här..
använd ett spett som är grovt o tungt nertill
spätta ett hål-ta sedan spettet i vardera hand o slå lätt på stolpen då du även kan korrigera den rak SEN kommer det viktigaste-istället för att slita ihjäl sig med en slägga slår du ned stolpen med den tunga delen på spettet-då är det den som "gör jobbet så att säga, JAG LOVAR mkt enklare:):)
prillan (som i dagarna slagit ner snart 150 stolp o ÄLSKAR o bygga stängsel

skämmas varför det !:crazy:

Jag som är liten tjej slår ner stolparna på halva tiden av vad min större och starkare sambo gör! Det handlar inte om råstyrka utan om teknik och lite knep! När det är så här torrt och som cement i backen är det vattning som gäller. Markerar först ut vad stolparna ska stå , spettar tio stolp hål ,vattnar alla hål med ett par lite var , väntar 10 min och sen går de ner snällt !

Har du så många stolpar att slå ner och ända till augusti kanske du ska vänta till det blir svalare och kommer lite regn!;)

hej! här kommer tips från en "stolpexpert"

använd ett spett som är grovt o tungt nertill
spätta ett hål-ta sedan spettet i vardera hand o slå lätt på stolpen då du även kan korrigera den rak SEN kommer det viktigaste-istället för att slita ihjäl sig med en slägga slår du ned stolpen med den tunga delen på spettet-då är det den som "gör jobbet så att säga,

:bow::bow: Tackar o bugar för svar från
en stolpexpert!! Det ska jag testa i morgon. Slår du som med släggan med spettet istället då? Stolpen går inte sönder, typ spricker för spettet är ganska kantigt. Det gäller kanske o sikta ordentligt:angel:
Utvärdering av den här metoden kommer i morgon kväll:D:D:

Det går med lite träning... första milen med stängsel som du sätter med spett och slägga är jobbigast :D.

Själv har jag kommit till det stadiet att det går fortare med spett och slägga än med traktor, men det har väl varit lite träningsvärk innnan man fick in tekniken.
För i slutändan handlar de flesta kroppsarbeten mer om teknik snarare än rå styrka.

Vad gäller jordborr så är stenar inte så farligt mer än att man inte kommer nån vart.

Men se upp för rötter, har man handhållen maskindriven jordborr och den fastnar i backen på full gas så blir det karusellåkning fast utan karusell :eek:.

En annan sak dock med stenar.... det är snabbare och enklare med spett för då är det "bara" att knöka stenarna lite grann åt sidan med spettet och slå ner stolpen mellan stenarna.

Några råd angående spett och slägga:

1. Ha ett långt spett som är så tungt som möjligt, ju tyngre spett ju mer hjälp får du av gravitationen när du ska ha ner det i backen och den extra längden är skön att ha när man kommer ner en ½ meter och ska ha upp spettet. Det finns även "pumpspett" som kan vara enklare att använda när kroppskrafterna inte riktigt vill räcka till.

2. Se till att ha en rejält tung slägga, även där är ju tyngre dess bättre. Använd INTE gummiklubba eftersom mycket kraft går förlorad när gummit trycks ihop och man måste ta i mycket mera för att motverka detta, stolparna går sönder när man inte slår raka slag på dom så skyll inte på verktyget. Du jobbar mycket enklare med en ordentligt tung slägga än med alla andra varianter på hand-drivna slagverktyg som finns på marknaden.

Lycka till... och glöm inte att arbetet flyter på mycket bättre i värmen om du ser till att dricka ordentligt med öl, ölet ger både styrka och mod.

Hej hej,

Jag kände mig också ganska uppgiven för ett par veckor sedan när jag började... ungefär som dig. (Har också just flyttat in i vår nybyggda hästgård så här fanns inga staket.)

Sedan kom jag på: När det är regnigt ute, så är det perfekt!
Såå mycket mjukare i marken. Pappa hjälpte mig, körde ner och körde runt med spettet. Sedan har vi en sådan däringa "hätta" på som vi sätter på stolpen för att den inte ska gå i sönder.

Jag hade ett rep som är exakt 4 meter långt (ville ha den längden) så jag lätt kunde avgöra längden mellan stolpen och hade också mätt på vilken höjd som var bra att slå ner stolpen till, så när vi kommit en bit, så gick det som på räls sedan. Jag är klar med "vinterhagen" nu där jag släppt hästarna på, och ska ge mig på den större sommarhagen snart, -inväntar dock regnet först.

Jag hade också vilda planer på maskiner, men när vi körde 2 pers i våt mark så gick det som en dans.

Lycka till
//Jezz

Senast ändrad av en moderator:

Ojojoj, vad jobbigt. Testa att stå på en stabil pall el nåt så kommer du högre upp :)

Stenhård mark (rullstensås) blandat skog och äng.
Ca 50 stumma slag:devil:medklubban.
Ensam= ingen som håller.Gubben har inga planer på o hjälpa till. Vill jag ha hästar så får jag dona själv:devil: Ja visst är det ett tag kvar men en vecka försvinner (ska bort) sen ska höskörden in i ladan, vatten brunn ska borras till vatten koppen,golv ska gjutas till lösdriften och två sjukboxar ska muras i gammalt kolada som dessutom är under renovering.
Mmmm...Vet inte vad jag gett mig in på:angel: men kul är det i alla fall:rofl:

Ska du hinna med allt detta själv??!! :confused: Jag hoppas att din gubbe inte bara sitter i en solstol och sedan tycker att du ska laga mat åt honom också! Tycker synd om dig! Har du inga vänner i närheten som du kan bjuda in på kombinerad arbets-/grilldag? Det brukar fungera. Roligt blir det också! Och du; skäms för sjutton inte för att du är tjej!!! Vi klarar mer än vi tror. Uthålliga är vi också! :banana:

Vi har en mycket besvärlig lera. Förra året var vi tvungna att sätta ner fem stolpar efter den långa torkperioden. Det tog två dagar! Fick vattna flera gånger. Vi satte 80 stolpar på två timmar förra april med motorborr. Det var mjukt och fint...

I år satte jag och grannen 400 meter stängsel med hjälp av ett gammalt traktoraggregat. Det behövdes verkligen eftersom det redan marken redan hårdnat.

Ensam= ingen som håller.Gubben har inga planer på o hjälpa till. Vill jag ha hästar så får jag dona själv:devil:

Du har fått många bra tips men jag måste säga FY SKÄMS åt din gubbe! Jag tycker det är rysligt dåligt att inte hjälpa till, även om hästarna är ditt intresse så är ni ett par och då hjälps man åt när det behövs! :mad: Nästa gång är det ju han som vill ha hjälp med ngt...

Lycka till med stängslingen iaf, förstår mkt väl att det känns jäkligt att göra det själv!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka