Slå i tåkappa med hoven upplyft?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 189

Amk

Trådstartare
Jag vill minnas att jag här läst att det är bra att hovslagaren slår i tåkappan medan hoven är upplyft, för att få mer svikt. Är det någon som känner till om detta stämmer?

Sv: Slå i tåkappa med hoven upplyft?

Man bör alltid knacka dit tåkappan på uppsträckt ben för att undvika att få tryck frå kappan. Själv riktar jag kappan INNAN jag slår dit den på plats vilket jag rekommenderar. Men att som vissa gör, att med slägga eller liknande drämma dit den på stående ben är väldigt riskabelt.

På vilket sätt är det riksabelt? Jag har en godkänd hovis, men han hade inte hört talas om att det kunde vara skadligt att slå in tåkappan på en hov som står i backen.

Hoven får inte bli ett "anhåll" som det heter på mekanik-svenska... Det innebär att om man slår en kappa mot ett stumt underlag(hoven i backen) riskerar man att få ett oerhört punkttryck när man dammar till kappan. Om man lyfter upp hoven och knackar dit den eliminerar man den risken nästan helt eller om man som jag gör, riktar kappan innan så är också risken väldigt liten.

Tänk själv, man klipper till tåkappan på en fot i golvet i kombination med att man raspat in till vita linjen(som man oftast gör) och så råkar man få "lite för mycket" vinkling på kappan vilket koncentrerat punkttryck det leder till!

De andra hovisarna här kan säkert förklara det på mer begriplig svenska än vad jag gör, jag är ju ordblind...

Liten enkätfråga till de andra hovisarna här: Coari, Lillskutta, So hov...Hur gör ni då? Riktar kappan innan eller efter eller inte alls?

Senast ändrad:

Usch.. jag har ju använt ett flertal utbildade hovisar nu på sistone och de dänger ju allihop till kappan med hoven i... :(

Amatör som man är känns det ju inte så lite asdumt att komma och anmärka på deras jobb.... men samtidigt vill jag ju inte riskera att hästen skadas.. Det är ju jag som har ansvaret för den...

Hur gör ni andra? Säger ni bara till hovis? Vad säger man? :smirk:

Vi fick detta väldigt väl förklarat på oss när vi tog tappskokompetensen. Om du slår sig med en hammare i handflatan så för det inte särskilt ont om du har handen i luften, men lägg handen på ett hårt underlag (typ bord) och slå till... AJ!:crazy:

Jag frågade min hovis varför han gjorde det, men han hade inte hört om att det skulle göra någon skada. Så jag tog på mig att forska reda på hur det ligger till. Idag tyckte jag dock att han riktade tåkappan innan.

Vi fick detta väldigt väl förklarat på oss när vi tog tappskokompetensen. Om du slår sig med en hammare i handflatan så för det inte särskilt ont om du har handen i luften, men lägg handen på ett hårt underlag (typ bord) och slå till... AJ!:crazy:

Det var en lite bättre förklaring än min...Nu GÅR det ju faktiskt att knacka in kappan i a f på stående ben OM man är väldigt försiktig, men de flesta tror jag dammar till bara dessvärre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Stereo
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 944
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka