skyll dig själv!!!

Sv: skyll dig själv!!!

Jag var till veterinären med min förra ponny(vit,87 cm, pannlugg ner till mulen) När veterinären såg honom i transporten så stack hon in huvudet och utbrast: Det var det sötaste jag sett! Och sen gav hon honom en riktig smällkyss på mulen!

Detta var på Färjestads Atg-klinik av en mycket erfaren veterinär! Jag blev väldigt smickrad som ägare till denna lilla söta ponny...

Jag är mer rädd om mina tänder,käkar och skalle än att hålla på och pussa på hästar.
Rätt som det är blir de rädda och slår eller rycker till med huvudet.

kanske inte den smartaste, men en underbar person och världens goaste hovslagare. :love:
ett riktigt charmtroll!!!

Men uppenbarligen inte så bra på att läsa av hästar?

Det är iaf ett kriterie som jag håller hårt på när jag väljer hovslagare - de ska vara lugna, trygga och duktiga på att förstå hästar. Inte bli rädda, omotiverat arga eller göra konstiga saker.

Men uppenbarligen inte så bra på att läsa av hästar?

Det är iaf ett kriterie som jag håller hårt på när jag väljer hovslagare - de ska vara lugna, trygga och duktiga på att förstå hästar. Inte bli rädda, omotiverat arga eller göra konstiga saker.

och just alla dom här egenskaperna har han. han är dessutom väldigt flexibel och otroligt lätt att prata med. och bussig nog att släppa ut hästen tillbaka i hagen eller hämta in dom själv om ingen av oss kan vara på plats. och till och med ta in allaihopa och ge dom kvällsmat innan han åker därifrån! kan ifos ha med att göra att 50% av oss i stallet känner honom privat och han är i vår ålder. :banana:

när jag väljer hovis ser jag på att dom ska sko bra, lyssna på mina problem, hjälpa mig med mina funderingar och är bussig och lugn mot hästen. men ändå såpass vettig att han säger ifrån när hästen bråkar för mycket.

Vad har det med det hela att göra? Att gamla "kunniga" hästkarlar inte pussas är väl ganska naturligt:angel:....för dem var väl hästen mer ett redskap och inte ett husdjur.
´

Det har nog inte så mycket med det sistnämnda att göra.
Men förr i världen visste man vad hästar har för behov. Man förmänskligade dem inte.

Immer

Finns inget mysigare än HÄSTPUSSAR! :love:
hästen kanske inte tycker det är jättemysigt.. men jag tror ändå att dom borde känna lite.. värme och vänlighet? Dom borde ändå känna att man uppskattar dom tkr jag.. :idea:
Sen ska man ju inte överdriva med pussar så att hästarna blir irriterade! Men dom flesta brukar stå ut och bara sucka lite... :angel:

När en i mitt stall satte sig i vägen för min häst, i vägen för GRÄSET hon ville äta :eek: (Så såg min häst ut :D) min häst är inte direkt smidig så hon knuffade nästan omkull henne för att komma åt det. Då får man skylla sig själv!

När en i mitt stall satte sig i vägen för min häst, i vägen för GRÄSET hon ville äta :eek: (Så såg min häst ut :D) min häst är inte direkt smidig så hon knuffade nästan omkull henne för att komma åt det. Då får man skylla sig själv!

haha, ja, ett klassiskt tillfälle. :angel:

För gammla hästkarlar var inte hästen ett redskap utan en arbetskamrat. (Och du pussar väl inte dina arbetskamrater häller????)
En oxe därimot ansågs som ett reskap och blev det knapert kunde man slackta den men en häst fick gå så länge den orkade och sen grävdes den ner. Därav har vi svårt för att äta hästkött i sverige. En lite utsvävning
:)

´

Men förr i världen visste man vad hästar har för behov. Man förmänskligade dem inte.

Immer

Äh, du är bara avundsjuk för att du inte fått en sån jättekyss med tunga och allt, som jag fick av Eddi igår! :p :love:

Sist jag sa "skyll dig själv" var till pållen när hon tiggde efter sitt hö som hon hade spillt utanför boxen.. :D

´

Immer

Bara för att hästar inte har behov av människopussar innbär det inte att de tar skada av dom. Det innebär inte heller att man förmänskligar hästen

För gammla hästkarlar var inte hästen ett redskap utan en arbetskamrat. (Och du pussar väl inte dina arbetskamrater häller????)
En oxe därimot ansågs som ett reskap och blev det knapert kunde man slackta den men en häst fick gå så länge den orkade och sen grävdes den ner. Därav har vi svårt för att äta hästkött i sverige. En lite utsvävning
:)

Det kanske jag gör...om andan faller på:D

Det jag vill säga är att bara för att hästen inte har ett primärt behov av mänsklig ömhet, tar den inte skada av att bli pussad. Människan visar ömhet så och tar i de flesta fall inte skada av det.

haha jag tycker de e roligt de ni skriver

haha jag tycker de e roligt de ni skriver, jag tror att hästar vet att de e "gosigt" när dom får en puss. mitt sto en (liten envis shettis) som ska vara en hårding hela tiden, när hon får en puss så somnar hon nästan fast sen är de nästan som om hon kommer på sig själv, o så biter hon lr nafsar till.:D

igår sa jag skyll dig själv åt min kusins häst när hon vägrade bli hämtad i hagen. :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka