Skyldigheter som bilsäljare

Där handlar det dock om ett fel som bilägaren inte visste om. Lagen är likadan, men svaret att frågeställaren inte behöver oroa sig är utifrån att de inte visste om felet. Så bara man har med sig det när man läser.
Det finns delar i texten som låter viktigt i sammanhanget för mig.

Du har underlåtit att upplysa bilfirman om något rörande bilens egenskaper eller användning som denna med fog kunnat räkna med att bli upplyst om. Din bil är i sämre skick än vad bilfirman med fog kunnat förutsätta i förhållande till bilens värde vid bytet och övriga omständigheter.
Den första punkten ovan innebär att du skulle givit bilfirman preciserade oriktiga uppgifter som skulle vilseleda dem vid bytet. Ingenting i din fråga tyder på detta. Med den andra punkten (
Alltså det fetade ovan, min anm) menas att du skulle ha låtit bli att upplysa bilfirman om något gällande bilens egenskaper eller användning som bilfirman haft anledning att räkna med att bli upplyst om. Här måste beaktas det faktum att du som privatperson knappast kan förväntas upplysa en näringsidkare om särskilt mycket, i synnerhet inte när det handlar om upplysningar inom dennes bransch. Den tredje och sista punkten handlar slutligen om att bilen skulle vara i sämre skick än vad bilfirman med fog kunnat förutsätta i förhållande till bilens värde och övriga omständigheter vid bytet. Än en gång bör här enligt mig tas i beaktning att det handlar om en sakkunnig näringsidkare vilket ställer höga krav på bilfirman för att lyckas hävda att ett fel föreligger. Dessutom bör påpekas att det finns ett väsentlighetskrav för den andra och tredje punkten ovan, vilket exempelvis innebär att det inte räcker med att bilen är i sämre skick, utan den måste vara i väsentligt sämre skick. Bilfirman kan således inte åberopa vilka banala felaktigheter som helst.
 
Köplagen blir tillämplig. Så du kan bli ansvarig att betala felet eller låta dem häva köpet om du skulle ljuga eller påstå något som inte är sant, om du medvetet låter bli att upplysa bilfirman om något rörande bilens egenskaper eller användning som bilfirman "med fog" kunnat räkna med att bli informerad om eller om bilen är sämre än bilfirman med fog kunnat förutsätta.

Fel som skulle upptäckts vid provkörning och normal undersökning kan inte åberopas som fel dock

Så som vanligt blir svaret "det beror på".

Det finns delar i texten som låter viktigt i sammanhanget för mig.

Du har underlåtit att upplysa bilfirman om något rörande bilens egenskaper eller användning som denna med fog kunnat räkna med att bli upplyst om. Din bil är i sämre skick än vad bilfirman med fog kunnat förutsätta i förhållande till bilens värde vid bytet och övriga omständigheter.
Den första punkten ovan innebär att du skulle givit bilfirman preciserade oriktiga uppgifter som skulle vilseleda dem vid bytet. Ingenting i din fråga tyder på detta. Med den andra punkten (
Alltså det fetade ovan, min anm) menas att du skulle ha låtit bli att upplysa bilfirman om något gällande bilens egenskaper eller användning som bilfirman haft anledning att räkna med att bli upplyst om. Här måste beaktas det faktum att du som privatperson knappast kan förväntas upplysa en näringsidkare om särskilt mycket, i synnerhet inte när det handlar om upplysningar inom dennes bransch. Den tredje och sista punkten handlar slutligen om att bilen skulle vara i sämre skick än vad bilfirman med fog kunnat förutsätta i förhållande till bilens värde och övriga omständigheter vid bytet. Än en gång bör här enligt mig tas i beaktning att det handlar om en sakkunnig näringsidkare vilket ställer höga krav på bilfirman för att lyckas hävda att ett fel föreligger. Dessutom bör påpekas att det finns ett väsentlighetskrav för den andra och tredje punkten ovan, vilket exempelvis innebär att det inte räcker med att bilen är i sämre skick, utan den måste vara i väsentligt sämre skick. Bilfirman kan således inte åberopa vilka banala felaktigheter som helst.

Ja, och det är ju det som måste bedömas. Vilket är vad hela tråden handlat om?
 
Jag hade upplyst bilfirman om det är något fel utöver ”normalfel” som en bil med den åldern/milantal kan tänkas ha.

Normalt: slitna bromsar, glapp i en spindelled mm
Onormalt: ratten lossnar när man svänger åt höger, går ej att lägga i backen, svår att starta vid minusgrader mm
Håller med om det.
Sen tänker jag att firman kanske lägger olika riskmarginaler i sin prissättning. Så om jag ärligt upplyst om något av de där stora onormala felen så kan de utgå ifrån att där troligen inte finns någon superstor överraskning av liknande slag och ge ett bättre pris än till en annan kund där de litar noll på vad som kan dyka upp eller inte.
 
Jag kan i alla fall säga att jag inte fick en enda fråga om hur bilen fungerade. Eller om det var nått jag ville säga. Nu visste jag ju det efter den här tråden, men ändå lite förvånad. Trodde nog ändå jag skulle få nån fråga om det var nått som jag visste om var knas.

Trots problem fick jag en bra värdering i alla fall 👌
 
De kommer att be om att få behålla bilen i några dagar för värdering.
Hänvisande till att de inte har tid på verkstaden just nu.
Sedan så kommer de att upptäcka felet själva och göra en lägre värdering från det.

De kan sina saker när det kommer till att handla med bilar.
Och de litar nog inte på någon.
Man får komma ihåg att de köper bilar av varandra också de där bilhandlarna.

Haha, nä. Så gick det definitivt inte till!
 
Min bil ska bytas in som kontantinsats på en nyare. Det är alltså till en (stor) försäljare, inte privat. Har jag några skyldigheter att uppge ev problem då? Hade jag sålt privat hade jag definitivt gjort det, nu är det mer aktuellt att få så mycket betalt som möjligt 🫣
Jag gillar inte (underdrift) att lura andra eller utsätta dem för risker som jag vet om men inte dem. Inte fair game. Däremot är det inte riktigt samma sak med en bilhandlare för då är det de som bör ha mer kunskap, men att ljuga eller underlåta att berätta det man vet - det klarar inte mitt samvete. Men då är jag en sån som går tillbaka in i butiken om nåt på kvittot blir för lite med 10 kronor.

Har sålt till bilhandlare billigt trots att telefonen gick varm från personer som skulle komma direkt. Bilen var ganska risig och med viss sannolikhet bortom räddning. Jag sade till bilhandlaren att bilen nog är slut, men de envisades med att de hade duktiga reparatörer som skulle fixa det ganska lätt. Så de fick betala det jag begärde , vilket var ungefär halva mot andra liknande (men mindre trasiga) bilar.

Tre år senare stod bilen fortfarande avställd på bilfirman, så jag gissar att min lagning av tomgången med ståltråd, gummipropp och 2200-varv-minima var ungefär lika bra som det som de kunde göra. De fick göra bedömningen med all fakta jag hade, de var experterna och då kände jag inte att jag hade lurats på något sätt.
 
Jag kan i alla fall säga att jag inte fick en enda fråga om hur bilen fungerade. Eller om det var nått jag ville säga. Nu visste jag ju det efter den här tråden, men ändå lite förvånad. Trodde nog ändå jag skulle få nån fråga om det var nått som jag visste om var knas.

Trots problem fick jag en bra värdering i alla fall 👌
Ursäkta min skrattsmiley men nog inte många bilhandlare som går på vad den som byter in sin bil säger om skicket :)
 
Jag kan själv typ inget om bilar (och är helt ointresserad) och förutsätter faktiskt att en professionell firma gör en egen bedömning och inte frågar mig som ändå är okunnig.

Mitt ex som var bilhandlare frågade inte heller utan tittade själv när han köpte in bilar.
 
Jag kan själv typ inget om bilar (och är helt ointresserad) och förutsätter faktiskt att en professionell firma gör en egen bedömning och inte frågar mig som ändå är okunnig.

Mitt ex som var bilhandlare frågade inte heller utan tittade själv när han köpte in bilar.

Finns ju saker på äldre bilar som inte märks med, så man vet ju aldrig allt.
 
Ursäkta min skrattsmiley men nog inte många bilhandlare som går på vad den som byter in sin bil säger om skicket :)
Handlar inte riktigt om ”går på”, jag tycker man har rätt att förvänta sig av även privatpersoner att de följer lagar och regler och inte medvetet lurar eller undanhåller. Jag tycker vi är skyldiga varandra det, om vi vill kunna kalla oss hederliga.

Vilket inte betyder att jag saknar kunskap och erfarenhet om motsatsen.
 
Handlar inte riktigt om ”går på”, jag tycker man har rätt att förvänta sig av även privatpersoner att de följer lagar och regler och inte medvetet lurar eller undanhåller. Jag tycker vi är skyldiga varandra det, om vi vill kunna kalla oss hederliga.

Vilket inte betyder att jag saknar kunskap och erfarenhet om motsatsen.

Nu säger ju länken ovan att det inte finns nån lag som styr just det. Så det får i så fall vara sin egen moraliska lag man vill följa.
 
De kommer att be om att få behålla bilen i några dagar för värdering.
Hänvisande till att de inte har tid på verkstaden just nu.
Sedan så kommer de att upptäcka felet själva och göra en lägre värdering från det.

De kan sina saker när det kommer till att handla med bilar.
Och de litar nog inte på någon.
Man får komma ihåg att de köper bilar av varandra också de där bilhandlarna.

Har jag aldrig varit med om, de har tittat på bilen, ibland provkört och sen har de gett ett pris.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: julgrisen
·
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Jeffery
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 734
Senast: Kirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp