Skyldigheter som bilsäljare

Felet är ett missljud precis vid starttillfället. Det skrapar till under nån sekund. Låter som starten hänger sig lite. Jag har bytt startmotor, vilket troligen var i onödan då det kom igen. Jag har bytt batteri, vilket inte hjälpte. Det nån föreslog var att smörja upp tändningslåset, vilket jag gjort med visst resultat. Den startar på en gång, inga missljud vid körning, inget utöver skrapet precis vid starten. Men det är bara vid kallstart, aldrig när den gått en stund. Därför märkte de troligen inget vid testet, men kommer märka när de kallstartar den. Och det skulle de göra innan den gått ut till kund. Om jag inte skulle sagt nått vill säga.

Felet är flera år gammalt som sagt och har aldrig vållat problem.
Skulle säga att det "felet" faller inom vad bilfirman normalt kan vänta sig på en åtta år gammal inbytesbil. Tror inte de brytt sig om du berättat, de går efter sin egen besiktning av bilen.
 
Skulle säga att det "felet" faller inom vad bilfirman normalt kan vänta sig på en åtta år gammal inbytesbil. Tror inte de brytt sig ens om du berättat, de går efter sin egen besiktning av bilen.

Jag berättade att bakluckan är omlackad 3 ggr pga rost, det lyssnade han knappt på. Jag berättade också att bromsarna bak behöver bytas, inte heller det verkade han bry sig om. Eller dra av nått för.
Jag vill inte ha den kvar just pga bakluckan och det sade jag när jag skulle provköra den bilen jag nu köpt. Det förstod han. Mer än så var det inte.
 
Felet är ett missljud precis vid starttillfället. Det skrapar till under nån sekund. Låter som starten hänger sig lite. Jag har bytt startmotor, vilket troligen var i onödan då det kom igen. Jag har bytt batteri, vilket inte hjälpte. Det nån föreslog var att smörja upp tändningslåset, vilket jag gjort med visst resultat. Den startar på en gång, inga missljud vid körning, inget utöver skrapet precis vid starten. Men det är bara vid kallstart, aldrig när den gått en stund. Därför märkte de troligen inget vid testet, men kommer märka när de kallstartar den. Och det skulle de göra innan den gått ut till kund. Om jag inte skulle sagt nått vill säga.

Felet är flera år gammalt som sagt och har aldrig vållat problem.

Jag skulle nog säga i det fallet att om inte bilfirman frågar direkta frågor; så är det något som de som bransch-experter kan förväntas bedöma undersöka och fånga i deras undersökning - utan att du ska behöva gå in på detaljer som du inte är expert på. Eller att de helt enkelt får räkna med som risk för en inbytesbil med ett antal år på nacken om de inte undersöker den hyfsat noga.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: julgrisen
·
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Jeffery
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 734
Senast: Kirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp