Skygglappar

P

PowerPinglan

Jag har aldrig kört mina egna hästar med skygglappar, bara andras och jag har faktiskt inte frågat varför. Nu har jag köpt en ny sele och fick med ett huvudlag med skygglappar. Det är till unghästen som ska köras in.
Jag undrar nu, ska jag använda skygglapparna och varför i sånna fall?
Ska jag kanske kasta dom eller spara till framtiden?

Sv: Skygglappar

Skygglappar är en säkerhets åtgärd, egentligen, att hästen inte ska vara skrämd av något som händer på vagnen i första hand men även i omgivningen. I parkörning har de också betydelse för att den ena hästen inte ska agera för pisken när den används på den andra.
De kräver mer tillit från hästen så (i min åsikt) ska inkörning ske utan skygglappar då förstår hästen vad som finns runt om sig. Sedan kan man ta itu med skygglappar som ett eget moment innan man börjar köra mer allmänt.
Det blir intressant att höra andras åsikt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag ser också skygglappar som en säkerhetsfråga vid inkörning. Reagera hästen för något så blir det att den hoppar eller springer på det håll som den ser och håller kusken jämt i båda tömmarna så blir det frammåt. Det man brukar vara rädd för med ovana hästar är att de ska hoppa ner i diket så att vagnen välter osv och det underviker man ju på detta sätt.

Dock har vi alltid kört in utan skygglappar då vi tävlar brukskörning och skogskörning också och då får man ju inte köra med skygglappar.

Vid tävling har vi märkt att det är en väldigt stor skillnad att köra med skygglappar då man få en mycket mer koncentration framåt från hästen och tex i maraton så är det bara styra och hästen springer på det håll den ser och det sparar sekunder eller i dressyr där det är viktigt att hästen kan gå rakt fram.

De som tävlar har ju oftast ingen nytta av att vänja hästen vid att gå utan skygglappar så därför finns det många hästar som endast är körda med skygglappar.

Tycker absolut inte att du ska slänga dem även om du väljer att köra in hästen utan skygglappar. Ska du tävla i framtiden så tror jag att kommer att vilja använda dem. Till många huvudlag så brukar man kunna köpa till andra sidostycken utan skygglappar så kan du ju bara skifta mellan för att vänja hästen vid både och.

Kom på en sak som vi har "problem" med. När man ska skritta av på tex ett stort fält med skygglappar och lång töm så ska hästen alltid kolla på andra hästar osv och då går hon alltid på det håll som hon tittar på så vi ser alltid ut som värsta vingel Pellarna. På vägarna blir det inte lika påtagligt då hon alltid kollar längs vägen.

Svarar båda

Jag är också inne på att han ska se vad vi sysslar med och vad han har bakom sig. När han har mer körvana kan jag ju testa med skygglappar och se vad han tycker om det. Kanske vi ska tävla också och då kan jag tänka mig att dom är bra att ha.
Jag sparar dom då:D

Jag håller med de övriga, med tillägget att det också beror på hästen. Jag har en ponny som är 6 år som de senaste åren har varit väldigt tittig och lättskrämd i perioder. När jag körde in henne som 3-åring var det inga problem, då körde jag utan skygglappar och hade manen hängande fritt. Men på senare tid måste jag antingen fläta både pannlugg och man för att hon ska se allting, eller använda skygglappar så att hon bara ser rakt framåt, annars går hon som en orm med förstoppning och tittar till på allt, allt, allt! :crazy: Hon ogillar skarpt när man kör utan skygglappar och t.ex. pisken rör sig över hennes rygg eller dylikt, så på tävling och nästan alltid på träning har jag skygglappar numera. Då fokuserar hon mycket bättre på det hon ska och är inte hälften så tittig som utan skyggisar.

Tidigare har jag aldrig känt ett behov av skygglappar på någon häst men har ändå haft det i situationer där det ska vara lite "snyggt" eller se "klassisk" ut. (T.ex. i dressyrkörning, där tycker jag att det är mycket snyggare med skyggisar än utan - en smaksak! ;) )

Usch ja man vill ju inte ha en häst som ser ut som en orm med förstoppning :rofl::rofl::rofl: Men jag förstår precis vd du menar.

Du skulle se våra hjulspår när vi tar oss fram på vägarna... :angel: Inte undra på att hon är så klockren i precision, så bra som hon kan svänga!

Jag gillar inte alls skygglappar eftersom de försämrar hästens seende, det är ju meningen att de ska vara med på vad som finns i dess omgivning och ser vad som händer, man skulle ju aldrig rida med skygglappar så varför använda det när man kör?:)
Man vill ju ha en trygg körhäst som inte är rädd av sig, har man skygglappar så är det ju precis som att lära hästen att det är farligt att se vad som händer bredvid och bakom........ Hästen hör en massa ljud men kan inte se vad det är, vem skulle inte tycka att det var obehagligt?

Jag gillar inte alls skygglappar eftersom de försämrar hästens seende, det är ju meningen att de ska vara med på vad som finns i dess omgivning och ser vad som händer, man skulle ju aldrig rida med skygglappar så varför använda det när man kör?:)
Man vill ju ha en trygg körhäst som inte är rädd av sig, har man skygglappar så är det ju precis som att lära hästen att det är farligt att se vad som händer bredvid och bakom........ Hästen hör en massa ljud men kan inte se vad det är, vem skulle inte tycka att det var obehagligt?

Men meningen är väl inte att man ska ha skygglappar på från första början? Jag kommer ta på mina skygglappar efter att han körts in och känns trygg. Sen kommer jag sätta på skygglapparna för att få mer fokus framåt, inte för att han kanske blir rädd för vagnen. Sen kommer vi nog tävla, och då blir det ju skygglappar ändå.

Skygglappar är bra vid tex parkörning för att kunna påverka en häst i taget med pisken.

Det är också bra att ha för att påverka hästen att fokusera framåt tex när den håller på att köras in. En häst som blir rädd för något springer på det håll den ser och med skygglappar på så blir det ju att den springer på det håll som man styr (eftersom det är det håll den ser). Utan skygglappar så kan den lätt ta ett skutt rakt ner i diket och välta vagn osv. Detta problem har man ju inte när man rider eftersom man då sitter på hästen och det händer inte mer än att ryttaren trillar av.

När man tävlar i sportkörning så finns det också många fördelar med skygglappar som tex i dressyr för att få mer koncentration frammåt från hästen och i maraton och precision att man får den att gå dit kusken styr. En del hästar har ju förmågan att välja väg själv annars tex i maraton.

Om man nu tänkt att använda sin häst för sport tävlingar så är det ofta de börjar med skygglappar direkt vid inkörning för att få den säkerheten skygglapparna ger (inga hopp åt sidan) eftersom man ändå inte tänker köra utan skygglappar. Ska man hålla på med lite olika typer av körning så är det nog lugnast att köra in dem utan skygglappar och sedan därefter vänja dem vid skygglappar.

Vi som håller på med alla typer av körning kör in våra hästar utan skygglappar men vänjer dem vid skygglappar när de ska börja tävla. Tänk på att det krävs att man vänjer dem oavsett vilket håll man väljer (utan <-> med skygglappar). Alltså en häst som alltid har gått utan skygglappar kan reagera precis lika mycket med skygglappar innan den har fått vänja sig.

*kl*

När jag köpte mitt huvudlag så var det skygglappar på. Jag testade dom på min häst och han blev jätte spattig, reagerade för alla små ljud som han inte helt plötsligt kunde se vart dom kom ifrån så det blev till att beställa nya sidostycken. Sidostyckena med skygglappar hänger uppe på loftet och samlar damm, men man vet ju aldrig om dom kommer till användning någon gång.
Fabian ska iaf slippa dom. Han är nog inkörd utan och körd hos mej i 7 år utan och han spattar inte runt i vagnen när han ser.

*KL*

Vår kursledare berättade om en skola som köpt in välmeriterad körhäst som tävlat massa osv. När läraren skulle köra iväg med ekipaget så blev hästen vettskrämd, för den hade aldrig sett vagnen bakom sig förut. Läraren föll, blev hängande under vagnen och dog. Hästen hade aldrig blivit körd utan skygglappar och på skolan körde de inte med sådana huvudlag.

Jag har hört historien i andrahand så allt kanske inte är exakt rätt, men hästen var iallafall inte van vid att se sakerna bakom sig.

Men hästarna reagerar ju olika. Endel blir rädda för det de ser, endel för det de hör osv... Jaja det där vet ni nog, men tänkte bara bidraga med den där historien så fler inte gör det misstaget de gjorde på den skolan. Alltså kolla om häst är körd utan skygglappar.

För övrigt tycker jag att det är riktigt fint. :)

Jag har alltid tyckta att man kan träna sig till det mesta, därför tycker jag att det är onödigt med skygglappar. Jag har kört min häst i 10år utan skygglappar i alla olika sorters miljöer, i stan, i skogen, på ridbana och han var lite "tittig" i börjar men träning ger fördigthet. Nu är han en ängel att köra, bättre än att rida, när jag rider är han rädd för stenar, men när jag kör är han aldrig rädd för något. Man ska ju inte gå omvägar för att man inte vill ha "bråk" med sin häst, det bästa är att utsätta den för allt "farligt" och sån´t som den tycker är lite jobbigt och träna på det, då får man en riktig körhäst.

Jo man måste öva vilket håll man än går. Om man har en häst som alltid gått med skygglappar så är sannolikheten rätt hög att den skall tycka att allt blir konstigt när man helt plötsligt spänner för den utan skygglappar. På samma sätt är det om en häst alltid har blivit körd utan skygglappar så är det stor sannolikhet att den reagera om man sätter på skygglappar och sedan spänner för vagnen direkt.

Var snälla vid era hästar och vänj dem försiktigt när ni ska byta utrustning genom att tömköra och leda dem så de kan få tycka att saker och ting inte är som det brukar.

Vi hade en häst som alltid hade blivit körd med loksele och första gången vi körde med bröstsele så tyckte den att allt var konstigt och tvärnitade och vägrade att dra. Att vänja en häst vid nya saker brukar gå fort om man tar det lugnt!

Jo man måste öva vilket håll man än går. Om man har en häst som alltid gått med skygglappar så är sannolikheten rätt hög att den skall tycka att allt blir konstigt när man helt plötsligt spänner för den utan skygglappar. På samma sätt är det om en häst alltid har blivit körd utan skygglappar så är det stor sannolikhet att den reagera om man sätter på skygglappar och sedan spänner för vagnen direkt.

Var snälla vid era hästar och vänj dem försiktigt när ni ska byta utrustning genom att tömköra och leda dem så de kan få tycka att saker och ting inte är som det brukar.

Vi hade en häst som alltid hade blivit körd med loksele och första gången vi körde med bröstsele så tyckte den att allt var konstigt och tvärnitade och vägrade att dra. Att vänja en häst vid nya saker brukar gå fort om man tar det lugnt!

Drömmer om att kunna köra min fjording men jag vet inte.....Han är bakskygg och reagerar för det mesta,- en hund som skäller, en fågel som är lite "högröstad", en cykel som kommer bakifrån mm mm. Har tömkört en del ( både i och utanför paddocken) och är det ngt otäckt, ja då drar han....
Detta sker även vid ridning så jag försöker alltid göra honom uppmärksam på det som kommer bakifrån. Vad tycker ni, ska jag fortsätta tömköra och hoppas på att han vänjer sig el ska jag lägga kördrömmen åt sidan. Han är 14 år.

Drömmer om att kunna köra min fjording men jag vet inte.....Han är bakskygg och reagerar för det mesta,- en hund som skäller, en fågel som är lite "högröstad", en cykel som kommer bakifrån mm mm. Har tömkört en del ( både i och utanför paddocken) och är det ngt otäckt, ja då drar han....
Detta sker även vid ridning så jag försöker alltid göra honom uppmärksam på det som kommer bakifrån. Vad tycker ni, ska jag fortsätta tömköra och hoppas på att han vänjer sig el ska jag lägga kördrömmen åt sidan. Han är 14 år.

Jag personligen skulle inte göra det. Men, jag är en feg jäkel och gillar när det är skittryggt.

Min erfarenhet säger mig att det är så mycket farligare när det händer något med vagn, än när man sitter på.

Men jag vet hästar som inte klarar tömkörning och tolkning men körning och precis tvärtom, vilket verkar vanligare.
Om jag nu skulle bestämma mig för att köra in en häst som din skulle det förutsätta en duktig inkörare och fullständigt ärlig kommunikation oss mellan.
Dvs trots att jag kört in tre hästar själv skulle jag inte göra det i den här situationen.

Du kan ju prova att tömköra med skygglappar ett tag och funkar det bättre så kan du väl köra in den med skygglappar.

Vår ena körhäst är faktiskt bakskygg när man rider eller den går i hagen och det kommer något plötsligt bakifrån. Dock när man kör henne (både med och utan skygglappar) så känner hon sig trygg och reagerar aldrig på något. Tror faktiskt det är en vanesak för både människa och häst så jag tror inte det behöver betyda att du inte kan köra den. Var dock noga att det inte är din reaktion som förs över på hästen alltså att du förväntar dig att den ska bli. Tänk tvärtom att min häst hoppar inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 281
Senast: Squie
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska röja lite idag, i morgon och på onsdag, så får städtjejen trolla på torsdag... Varit en sväng förbi rehab och testat en "moto...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka