Skygglappar eller inte?

Sv: Skygglappar eller inte?

Ang skygglapparna. Kan ni skicka in lite bilder på era hästar i huvudlag. Vill nämligen se hur ni gör med luggen på era hårfagra kusar.

MVH

Utan skygglappar:
8015223.jpg

Med skygglappar:
8072622.jpg

Hmmm, undrar om han inte ser mer med skygglappar än utan :rofl:.

Otroligt snygg bild den översta. Vet inte vad det är som gör det men allt ser så maffigt och fartigt ut på något sätt.

Mvh

Tora

Haha, jo det gör han säkert, iaf framåt ;)

Fast i dressyren behöver han ju inte se så mycket, i precision och maraton ser han betydligt bättre då det blir lite fart:
9388959.jpg

:)

Ja där ser det ut som om han faktiskt kan se var han går någonstans :D.

Mvh

Tora

*knapplån*

En följdfråga till er som inte använder skygglapparna hemma men använder dem på tävling! :)

Använder ni dem även vid maraton & precisionsdelen?
Jag spekulerar - kan inte en del hästar bli mer tveksamma för konstiga hinder, till exempel vatten eller broar eller stora höjdskillnader, om man skymmer deras "sikt" såpass som skygglapparna?
(å andra sidan är ju djupsynen kanske inte direkt påverkas av skygglapparna)

Upplever ni inte att hästarna kan "hjälpa till" sämre? Eller är det så att det hästarna hjälper till, mer är av ondo? En häst räknar väl ofta inte med vagnens vidd utan bara sin egen kropp, det har man ju ofta märkt ute i skogen när man rider i alla fall :D - Men jag tänker att vissa hästar i alla fall är så erfarna att de, om de har fri sikt, kan hjälpa till att parera? (min äldre valack gör ju det i skogen, dvs "tar hänsyn" till mina knän när jag rider, när vi är ute off road i skogen och snurrar - visserligen är han ovanligt klok men ändå... :P)

Senast ändrad:

Vid precision använder vi skygglappar eftersom man ska använda samma vagn och sele i precision som i dressyren. I maraton används det inte. Vet inte om dom "hjälper till" så mycket men en erfaren maratonhäst fattar ju att den ska in mellan stolparna, men ibland kan den ju tro att det är fel stoplar så det viktigaste är ju att den lyssnar på kusken till 110% för det går snabbt i vändningarna :)

Tack för de fina bilderna. Men Bukisar.. jag vill ha fler bilder..
:angel:

*KL*
Jag kan förstå att skygglappar behövs om man kör flera hästar, gissar att hästarna annars kan reagera när man korrigerar en av dom andra.
Men kör man bara en kan jag inte se någon egentlig nytta. Hästen ska lyssna på kusken även med störande moment runt sig.
Ni som har det på tävling. Är det för att ni ska enligt TR, eller är det för att det ska se snyggt ut?
Jag verkar vara mycket ensam om att tycka att det är ruskigt fult, men vi har alla olika tycke och smak.

För att det är snyggt, vet faktiskt inte vad det står i TR om det... Men du kan nästan inte få tag på en bra finsele som inte har skygglappar på huvudlaget (om man inte specialbeställer), det "ska bara vara så". Det är väl lite en tradition precis som med bruna tömmar, bruna handskar, förkläde mm. Jag tycker det är jätte tjusigt med skygglappar, men nödvändigt är det ju deffenitivt inte, hemma används det aldrig.

Jag tycker, som flera andra, att det är snyggt och klassiskt med skygglappar.

Men jag använder inte det på min ponny för han blir så ledsen,
jag vet det låter konstigt, men jag kan inte beskriva det på ngt annat sätt.
så fort skygglapparna åker på försvinner all han utstrålning och
han "hänger" med öronen (tänk Ior i Nalle Puh):rofl:

I TR står det inget om skygglappar. Jag tror som många andra här att det mest är av tradition. Det började nog som ett skydd för ögonen på stånghästarna när man kör (fler)spann. Så att stånghästarna skulle slippa få tömmen till förlöparna i ögonen. Sen kom man på att man kunde använda pisken lite mera individuellt på en enskild häst om inte alla hästarna i spannet kunde se pisken. Sen hängde lapparna med huvudlaget när man skulle köra enbett också. Obs detta är bara en teori men den är fullt möjlig. Eller hur?
Jag sprätter bort dem när jag köper nya körhuvudlag i alla fall. Kanske får man en mera focuserad häst med skyggisar, vad vet jag? Men de som tävlar på elitnivå i dressyr behöver dem ju inte och de hästarna ser ganska focuserade ut ändå tycker jag.

Jag kör inte med skygglappar då jag inte tror att min häst skulle tycka om det.

Jag upplever att många tittiga hästar blir mer fokuserade i trafiken om de har skygglappar. Vid tävling har jag haft skygglappar på de hästar som varit vana vid det sedan tidigare. Mest för att hästen är van vid detta huvudlag och jag vill inte ändra något inför en tävling.
Vår lillhingst som är lite rädd för pisken funkar mkt bättre med skygglappar än utan. NU kan vi använda pisken som man ska utan att han försöker springa fortare för att han ser den.

*Knapp lån*

Jag tror jag skall försöka vänta min polle om jag köper ett set med skyddslappar. Hon stirar gärna up sig om pisken :smirk:, sedan måste vi passera hingsthagen varje gång om man skall köra en tur och hon gillar inte killar :angel:!
Utom kompisen ihagen brevid, han är rolig att mobba :p.

Mvh
Emma

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 680
Senast: Capybara
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 540
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025