Skygglappar eller inte?

evis

Trådstartare
Ja vad anser ni? Är skygglapparna en genialisk uppfinning eller är det bara dumt med skygglappar?

Jag TROR att åsikterna går lite isär i olika "läger" och inställning/åsikter, är därför nyfiken på vad ni på Körforumet tycker.

Sv: Skygglappar eller inte?

Jag kör inte med skyddlappar då min häst inte tycker om det :smirk:.
Tycker det ser snygg och stilrent ut när man har skydds lappar.. :D

De i mitt stall har bara skyddlpaapr på sina hingstar eftersom här är mycket sto häromkring och att de konsentrera sig bättre med dem.

Mvh
Eran Emma

Genialisk vet jag inte, men en god hjälp vid fler än en häst i vagn.
klassisk look och för mig ett måste vid tävlad dressyr då det är klassiskt och passar mig då hästen blir mera skärpt på pisk och röst.

I trafik vill jag inte ha det då hästen blir bakskygg av dem. de två hästarna jag haft det på.

Hemma har vi aldrig skygglappar men när vi tävlar i dressyr och precision har vi det då det sitter på finhuvudlaget. Jag tycker det ser stilrent ut med skugglappar och det ger helt klart ett bättre intryck på tävling, men hemma förstår jag inte varför man ska ha det.

Att använda skygglappar går emot min livssyn och image :cool: hehe..
Personligen tror jag på att ju mindre utrustning och krimskrams desto bättre. Visst går säkert vissa hästar bättre med skygglappar (skulle antagligen min galning till häst också göra... haha :p ), men är inte det en sån där genväg som latmaskar använder sig av när de inte orkar träna hästen tillräckligt? ;) :devil:

Sen finns de väl folk som tycker att vissa selar ser mer traditionella och kompletta ut med skygglappar på huvudlaget. Ja... smaken är som baken ;)

Inte skygglappar, gillar inte de, men det ser ju snyggt ut men jag tycker inte de är så schysst mot hästen.

Nej till skygglappar här i alla fall.
Om vi får tävlingsambitioner ändras det nog men ser ingen anledning till att ha det här hemma.

Jag kör utan skygglappar, har provat en gång och min häst tyckte inte om det.

Tävlingsambitioner har jag inga så det behöver jag inte tänka på:D

man kan inte prova något en gång, och absolut inte i vagn första gången, det kan vara farligt.

Ser heller inte varför det skulle vara ochysst mot hästen, är det oschysst att de inte har snigelögon som kan se 360 grader? :) Vissa hästar har pannluggen i fejan alltid.

jag tycker det är rätt mycket fördomar om skygglappar, själv får jag många nybörjarfrågor om just skygglappar - är det inte synd om hästen med skygglappar osv, och så hänvisar man till black beauty och stuptygeln :)

Nu ska jag till högvakten och hovstallet på uppvisning!

Ser heller inte varför det skulle vara ochysst mot hästen, är det oschysst att de inte har snigelögon som kan se 360 grader? :) Vissa hästar har pannluggen i fejan alltid.

Jag tycker att det är oschysst bara för den kan inte se bakåt, när det kommer bilar, något annat hemskt där bak, vad som helst.

Om alla hästälskare ursäktar, men hästar är ganska dumma djur. Som när man lägger på en handduk över ögonen och de kan gå förbi läskiga saker. Som små barn som gråter när de håller för sina ögon, för mamma försvann :) Hästar är mentalt som en 1 åring och det är väl inte synd om dem när de ligger i barnvagnen och inte kan se annat än pappas ansikte... förlåt, långsökta liknelser..men jag reagerar på när man förmänskligar hästar.

Tycker mera synd om galoppörer., travare och ridskoleponnyer.

Jag ansävnder inte skygglappar i trafik, för min reagerar på ljuden han inte ser, tex en lastbil. Jag tror det har med hur tidigt man vänjer in hästarna på skygglappar. Min har aldrig haft på sig förrän jag kom in i hans liv och då var han 16.

Jag tycker att det är oschysst bara för den kan inte se bakåt, när det kommer bilar, något annat hemskt där bak, vad som helst.

Vi måste nästa köra utan i skogen så hästen ser terrängen. Det skulle nästan bli lite farligt med skyggisar i detta fallet anser jag.

Jag kör både med och utan skygglappar beroende på häst. Många hästar blir stabilare och lugnare med skygglappar på. En del hästar gillar inte att se pisken och då är skygglappar ett måste då pisken är en säkerhets grej oavsett om man behöver den vardagligt el ej. Just nu har jag skygglappar på 4 av 5 ponnier som vi kör regelbundet. Oavsett om vi kör i trafik, dressyr el terräng. De behöver inte se bakåt för att gå säkert i terrängen.

Ja, där håller jag absolut med. Det krävs så mycket av mig som kusk om jag ska köra i skogen med skygglappar, hästen kan fastna i grenar med huvudet, och den ser inte hela synfältet, träd o dylikt. Trots att jag sitter högt över hästen.
Jag har inte skygglappar i maratonkörning eller konkörning, för jag vill att hästen ska sikta själv litegrann.

Nja nu menar jag alltså inte vid ett tillfälle:)

Då jag köpte min nya sele var det huvudlag med skygglappar med, och det är klart att jag provade det!

Alltså inte framför vagn:)

Men min häst tyckte inte om det, hon har headshaking syndrom som blir värre vid tryck bakom öronen/på nacken.
Skygglapparna gjorde dessutom att hennes pannlugg blev så ful:angel: och "trycket" från skygglapparna tyckte hon inte om, hon fick ju bara massa pannlugg i ögonen.

Provade några gånger vid promenader sen tog jag bort skygglapparna, tränset i sig gillar hon dock skarpt då det är extra paddat på nackstycket:)

Japp! Håller med dig!
Det beror helt på vad man har för individ framför vagnen! Men jag föredrar att köra utan.

Tycker mera synd om galoppörer., travare och ridskoleponnyer.

.

Tycker inte synd om hästar som har skygglappr, skulle inte sätta på det på min pålle i alla fall, fast det ser snygg och fint ut. Tycker inte om dom bara. Varför e det synd om galoppörer och travare ?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 680
Senast: Capybara
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 540
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025