Skygglappar eller ej

a1agnlju

Trådstartare
Ska börja köra varmblodet nu (som inte är körd sedan hon kom till mig för snart 4 år sedan) Hon har tidigare gått på travet så ordentligt inkörd är hon. Vi ska ta det försiktigt ändå i början förstås... Men nu är frågan: Ska jag ha huvudlag med eller utan skygglappar? Jag vet inte hur förra ägaren/tränaren gjorde, men jag antar att de hade skygglappar (är väl vanligast även inom travet vid träning eller??) Om någon vet lite olika anledningar till att man har skygglappar vid körning så får gärna den personen dela med sig av den kunskapen till mig så jag kan sluta vela i mitt beslut;)

Sv: Skygglappar eller ej

Mest använding för skygglappar har du om du har flera hästar framför vagnen, så att du kan använda pisken på en häst i taget utan att påverka de(n) andra.

Annars är det mest om du har en väldigt "tittig" häst eller en häst som är väldigt spörädd som det finns behov av skygglappar - det är mao ingen självklarhet att det skulle krävas skygglappar.

På arbetshästar har man ytterst sällan skygglappar... dom lär man jobbet istället.

Mest använding för skygglappar har du om du har flera hästar framför vagnen, så att du kan använda pisken på en häst i taget utan att påverka de(n) andra.

Annars är det mest om du har en väldigt "tittig" häst eller en häst som är väldigt spörädd som det finns behov av skygglappar - det är mao ingen självklarhet att det skulle krävas skygglappar.

På arbetshästar har man ytterst sällan skygglappar... dom lär man jobbet istället.
Stort tack, då börjar vi utan och ser hur det går :) (Jag vet inte varför jag är så nojjig när det gäller skygglappar egentligen:o)

Se bara till att gå lugnt och metodiskt tillväga, är hon inte körd på 4 år så får du börja om lite grann från början - alltså inte slänga på vagnen och iväg bara.

Se till att du har gott om medhjälpare första gången och gärna någon som har erfarenhet av inkörning.

Det är den tiden och mödan som du lägger ner i början som avgör om du har en säker körhäst längre fram, går man för fort fram så är risken att man får en sprättig häst som inte har "lärt sig jobbet" ordentligt.

Tyvärr är det många travtränare som har alldeles för bråttom vid inkörning, men börja gärna lite lätt med att bara lägga på selen och träna på att hon ska backa in mellan skaklarna och stå stilla.

Mycket travfolk har den mycket märkliga egenheten att spänna för vagnen i stallgången medan hästen sitter fast i kedjor istället för det naturliga att hästen kommer till vagnen - man kan ju bara spekulera i hur travfolket skulle göra om dom skulle sätta en harv bakom hästen :D man kan liksom se framför sig hur alla stalldrängarna febrilt försöker att dra harven över betonggolvet...

Jag har precis börjat köra min travare som inte blivit körd på 7 år, hoppas ni får lika roligt som vi har! Min häst kom ihåg det mesta som hade med körning att göra och började svänga med bredsidan före redan när jag tömkörde med selen på. :p Han gick dock som travhäst länge och stod i travträning ända tills han var 11 år. Första gången vi spände för vagnen så höll vi till på inhägnat område och tömkörde några varv med kusken gåendes bredvid. Min medhjälpare har kört travhästar i träning förr, så jag kände mig rätt lugn att hon skulle kunna hantera eventuella energiutbrott. Pållen taktade lite de första 100 metrarna men sen gick han som om han inte gjort annat på de här sju åren över huvud taget. :D

Min tittiga häst blev halvt hysterisk när han fick på sig ett huvudlag med skygglappar. Det är möjligt att han hade lugnat sig när han vant sig, men jag lade ner idén och kör utan.

Jag har precis börjat köra min travare som inte blivit körd på 7 år, hoppas ni får lika roligt som vi har! Min häst kom ihåg det mesta som hade med körning att göra och började svänga med bredsidan före redan när jag tömkörde med selen på. :p Han gick dock som travhäst länge och stod i travträning ända tills han var 11 år. Första gången vi spände för vagnen så höll vi till på inhägnat område och tömkörde några varv med kusken gåendes bredvid. Min medhjälpare har kört travhästar i träning förr, så jag kände mig rätt lugn att hon skulle kunna hantera eventuella energiutbrott. Pållen taktade lite de första 100 metrarna men sen gick han som om han inte gjort annat på de här sju åren över huvud taget. :D

Min tittiga häst blev halvt hysterisk när han fick på sig ett huvudlag med skygglappar. Det är möjligt att han hade lugnat sig när han vant sig, men jag lade ner idén och kör utan.
Jo, min tar bredsidan först också. Jag provade nu ikväll att tömköra med bröstselen (inklusive baksele) Det gick bra, men det var många spöken ute så det blev lite svajigt. Det blir inhägnat första gångerna med vagn här med :)

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: Pegasus63
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 777
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar