skyddsväst på hopptävling?

Sv: skyddsväst på hopptävling?

Om det är en sån där skitsnygg och svindyr väst som matchar kavajen (samma färg) så tycker inte jag att det ens syns hur man än har den.

jag brukar ja ett linne, skjorta och sedan kavajen, det blir lika tjockt som en lite tjockare tröja. sen är det skitfult att ha västen över kavajen, och det måste bli väldigt skrynkligt och obekvämt..

Så tjockt blir det ju inte.
Det är ju ännu fulare att ha den under kvajen, man får ju skitbreda axlar och konstig figur. Men med dagens säkerthetsvästar (racesafe och kopier) så syns det ju inte att man har väst över förrens man typ står bredvid någon, dom sitter ju ändå rätt slimade.

Jag använder inte väst av den anledningen att jag tycker att det förstör känslan när jag rider. När jag var mindre hade jag alltid väst. Jag borde ha väst nu också, det skulle ha hindrat ett par benbrott.. :crazy: Jag vet att man vänjer sig med känslan också, men hursomhelst, jag tycker att det blir lite stelare och mindre flexibelt.

Men jag håller med de allra flesta, snyggast att ha västen över kavajen.

jag tycker det är finast med västen över kavajen...
Fast ja tycker nästan att det är finare att om man har skjorta och västen utanpå. KAn skippa kavajen...

Jag har väst ibland när jag tränar, men inte på tävling..

Vid tanke på att en person dagligen skadas allvarligt vid ridning och hästhantering och behöver intensivvård tycker jag faktiskt att det vore dumt att inte använda en väst för att den är stel/ful/varm whatever...
Den skyddar ju faktiskt revbenen, som skyddar hjärtat och lungorna mm. Faktiskt de delar som är nödvändiga för din framtida existens.

Senast ändrad:

Visst kan jag hålla med om att säkerhetsvästen förstör lite av "tävlings-elegansen", men den är trots allt en väldigt billig och bra försäkring. Jag tävlar alltid med väst på (dock inte i dressyr) med tanke på skaderisken. Man behöver inte utsätta sig för skador man skulle kunna undvika med hjälp av en väst. Det är min mening. :smirk:

Ja, jag rider alltid med väst. så gott som alltid iaf. ibland händer det att jag får bannor av killen när jag försöker glömma den.. att han ser å tänker på de..:crazy: aja pappa å mamma vill å att ja har den på mig:angel:
alltid när jag tränar och tävlar hoppning så är västen med.
när jag rider med klubb jackan så brukar västen hamna under och med kavaj hamnar dej över.. annars skulle det nog se väldigt knas ut.. som en michellingubbe eller dyl :p

Säkerheten MÅSTE gå före det estetiska!
Har själv alltid säkerhetsväst då jag hoppar eller rider ut samt då jag rider "busiga" hästar!
Hoppar över den när jag dressyrar!

Har alltid väst när jag tävlar hoppning:D
har den över kavajen
Tycker faktiskt inte det är fult med skyddsväst.

Jag rider alltid med skyddsväst. Även om jag bara ska ut och skritta en liten sväng. Jag har ridit allt för många unghästar för att rida utan den.

På tävlingar så är det snyggast att ha den utanför kavajen.

Vid tanke på att en person dagligen skadas allvarligt vid ridning och hästhantering och behöver intensivvård tycker jag faktiskt att det vore dumt att inte använda en väst för att den är stel/ful/varm whatever...
Den skyddar ju faktiskt revbenen, som skyddar hjärtat och lungorna mm. Faktiskt de delar som är nödvändiga för din framtida existens.

:bow::bow::bow: visst har jag varit lite kritisk till väst tidigare, men sen köpte mamma en ny zippa väst till mig har jag haft den varje dag, och den känns i princip inte, fjäderlätt och mjuk fast ändå ett bra skydd. Nu tycker jag det känns helskummt att rida utan, så numera finns det ju faktiskt snygga och bekväma västar.

knapp

jag har och har alltid haft säkerhets väst när ja rider, och de har räddat mig många gånger då ja gått omkull å fått hästen nästan över mig...
jag hade alltid min under förrut, men nu har ja den över och ja tycker de inte ser fult ut..
tkr de är bra att många har de å är på den säkra sidan lixom,
min mamma har sagt att ja får bestämma själv om ja vill ha den eller inte, men ja klarar faktiskt inte av att tävla utan den, hoppar alltid fram utan väst, men inte inne på bana känns så tomt och blir osäker utan den faktiskt:D så ja förederar att ha den :D ja tkr de är skönt och man sitter alltid rak i ryggen då:D
så här ser ja ut med den utanpå :

12488968.jpg

knapplånar

Så många vurpor jag sett bara i sommar så tycker jag det skulle införas västtvång på ponny. En tjej landade på kanten till banken för några veckor sen. Vill inte tänka på hur det gått med hennes rygg om hon inte haft väst.

kl

Jag orkar inte ha väst, blir så äckligt varmt. Och så är de alla fula.
Jag får bestämma själv om jag vill ha väst eller inte, absolut inget som mina föräldrar lägger sig i.

Eftersom jag är 25 år så bestämmer jag själv om jag skydda mig eller inte.
Jag väljer ATT rida med väst. Nej, det är kanske inte snyggt. Men det är en billig försäkring tycker jag. Jag rider nästan alltid unghästar och/eller "besvärliga" hästar så att rida utan väst, speciellt vid hoppning är allt annat än smart.

tkr de är en grymt dålig inställning att säga att man inte ORKAR och att de bara är fula och sånt,
tänk på din egen säkerhet före snygghet säger jag bara, en vacker dag kan nått hända och då kanske en väst hade räddat dig??

kl

Jag tycker att väst är fult och varmt, men jag har den alltid när jag hoppar. Tävlar bara lokalt och då har jag ofta en tunn bomberjacka med väst under istället för kavaj (isåfall över). Har tävlat en klass utan den en gång, jag åkte av och landade med ryggen på bommen. Det gjorde rätt ont :p Har jag hjälm kan jag lika gärna ha väst också.
(rider alltid fram utan)

Tycker också att det skulle vara tvång med väst om man är under 18. Jag har alltid väst när hoppar och tävlar (över kavajen för det är helt klart snyggast). Jag har många gånger rammlat av och blivit trampad m.m. och då är man glad att man har haft väst ;)

Här i Finland måste man ha skyddsväst om man ska tävla på region-nivå (=lokalt?). Ganska bra egentligen! :D

hejsan!

Använder ni skyddsväst på hopptävling?? jag måste det för mina föräldrar men jag tkr det är fult! jag vet att det är för ens bästa å bla bla bla..... men det är inte presis fint... om i använder skyddsväst har ni den över eller under kavajen då?
vilket är finast? köpte en kavaj idag, å vet inte om jag ska ha skyddsvästen över eller under kavajen på tävling.:confused:

tacksam för svar!

Varför tycker du att det är fult? Jag tycker att det ser ut som att man inte har råd med en säkerhets försäkring, när man hoppar utan? Iallafall på lägre nivå. Jag tycker att det borde vara krav på väst för barn upp till 15 år iallafall. Jag har min över kavajen, nu ska jag få en ny! :bump: Det är en sån himla bra och billig försäkring.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
457
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka