skyddsväst på hopptävling?

Sv: skyddsväst på hopptävling?

Jag har alltid väst när jag hoppar.
Även på tävling.
Har inte tävlat i kavaj nu utan i jacka, så jag har haft den under jackan.

jag använder min väst nästan varje dag. Visst jag hade den inte dumt nog när jag hoppade min ponny, där kunde jag sitta i jeans och gympaskor och hoppa 1,20, men på min stora häst har jag nästan alltid väst.

Jag tycker att du ska ha västen under kavajen om det inte ser fult ut.:rofl:

SJÄLVKLART har jag västen på mej när jag tävlar/tränar hoppning, strunt samma om det ser fult ut men alla vet att man har det för att det är bra, inte för att man tkr d är snyggt!
Skulle ifs inte tävla dressyr med väst men hoppning, absolut!

Över kavajen! det är absolut snyggast, ser bara konstigt ut annars..

Japp, efter att jag gick omkull med min stora häst o efter diverse andra avfallningar (även om det inte sker så ofta;) ) så har jag alltid min väst både när jag rider ut o tränar/tävlar hoppning. Iof slarvar jag ibland när jag rider ut med ponnyn, eftersom hon oftast är snäll:rofl: Men jag försöker påminna mig själv så jag inte glömmer den. Västen är bra att ha, om man skulle ramla av!:banana:

jag gör det på min stor häst! men inte på ponnierna..
mamma vill att jag har det, mina vilkor va att den va fin och bekväm och att hon köpte den:P så då gjorde hon de...:)

Det finns ju sådana "sköldpadds västar" :p Som är tunna och formar sig efter ryggen. Men dem är ganska dyra också 3200 såg jag en för. Men bra är dem nog.
Har ingen väst själv men skulle jag ha en skulle ja ha "sköldpaddsvästen".- Snygga och bekväma :D

Enligt min mening är skyddsväst bland det fulaste man kan ha på tävling (överallt annars också för den delen) men om du nu måste ha på dig den så skall du ha den utanför kavajen. Annars ser man ut som en uppstoppad gris. ;)

okej.. tack för alla svaren!:rofl:

//Pontiac

tycker som dom flesta, ha den över har du den under ser man helt uppstoppad ut och man får typ världens största axlar.
har alltid väst, (inte dressyr tävling, men träning) det är som sagt en bllig försäkring ..

Jag använder inte skyddsväst på tävlingar. Det är bra vid fall på hinder och om man råkar bli trampad. Men risken för att skada nacken ökar. Men däremot när jag tömmkör min häst så tar jag på den. Min häst är nämligen lite lurig och man går ju bakom hästen (inte skönt om han kickar till).
men jag tycker självklart att det är en sån sak man ska välja sj. En del kan inte rida med västen för de får en obalaserad sits och då är det ju bättre utan..

okej.. jag har min under kavajen. för min kavaj är ganska stor o min skyddsväst ganska smidig "liten", så det syntes knappt att jag hade skyddsväst på mej! :)

tack för alla svaren! :rofl:

Jag har inte det, men det är ju väldigt bra om man ramlar av. Det finns en väst som jag skulle kunna tänka mig att använda om jag hade varit tvungen, den är formad precis efter kroppen å är uppdelad i rutor typ, haha låter helknas men den är snygg, kostar dock nåra tusen :/ :cool:

Har inte väst när jag hoppar.

Klart snyggast när västen är över kavajen.. annars ser det ju lite konstigt ut? :crazy:

*kl*
jag har alltid väst när jag hoppar och alltid över kavajen på tävlingar det är klart snyggast!

Jag använder alltid skyddsväst och det gör mina medryttare med. Hellre vara skyddad än att se "fin" ut.

juhanna skrev:
Enligt min mening är skyddsväst bland det fulaste man kan ha på tävling (överallt annars också för den delen) men om du nu måste ha på dig den så skall du ha den utanför kavajen. Annars ser man ut som en uppstoppad gris. ;)

Enligt min mening är det fulaste jag har sett ett par ungdomar som red utan väst (och hjälm) av enda anledningen att de tyckte att de var snyggare utan.. Ena tjejen skulle sitta upp på sin häst, men så fort hon hade haft foten i stigbygeln började den bocka iväg. Hästen sköt henne upp i luften, hon spetsades på en staketpinne och hästen sparkade henne i huvudet.

Tjejen blev inte helt återställd.

Ridsport är en av världens farligaste sporter, jag förstår bara inte hur en sådan farlig sport ha utövare med så dåligt säkerhetstänkande. Det är som att spela hockey utan skydd, som att klättra utan linor. Idrottare i andra grenar kan bara inte fatta hur korkade vi är i den här sporten som inte använder skyddsutrustning.

Jag rider alltid med väst trots att jag är dressyrryttare och vuxen...Det gjorde jag aldrig förr men fick mig en rejäl tankeställare när grannen ramlade av sin coola stillaståeende häst och fick men för livet. Hon är stelopererad i ryggen och kan inte rida mer och har en otrolig värk varje dag. Livet kan förändras på ett ögonblick! Hade hon haft väst skulle hon varit frisk i dag. det är bättre att tänka efter före och inte efter det händer.....

Det såldes sk. sköldpaddsvästar för 1490-1790kr i ungdomsstorlek och 1990kr i vuxen storlek på SM i Varberg. De är fina om ni vill ha dem under västen. De som sålde dem hette Feed n Race Galopp & Monté AB.

Min instruktör i Ungdomen sa alltid "att den som inte rider med hjälm har inget att skydda heller". Det tycker jag är ett bra citat.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har det inte. Nu är jag ju iofs myndig och bestämmer själv, men jag hade inte förr heller. Mina föräldrar tvingade mig inte till skyddsväst vilket jag är glad för. Skyddsvästarna kom inte till gemene man förrän jag hade ridit i flera år. Jag provade men fastnade aldrig för det.
Men visst, superbra om man har det och är van med det :)

Har under alla år enbart skadat mig i skyddsväst-området en gång. Men då hoppade jag inte utan red ut på en unghäst som blev rädd i traven och for iväg i sisådär hundra knyck. Jag drösade ner i en lämpligt placerad vedhög i skogen. Därför har jag nu lite knasiga revben som lägger sig över varann ibland :angel:

Om jag skulle ha väst skulle jag ha den utanpå kavajen. Och jag skulle isf gärna ha en rutig väst över enfärgad kavaj :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
457
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka