skyddsväst på hopptävling?

P

Pontiac

hejsan!

Använder ni skyddsväst på hopptävling?? jag måste det för mina föräldrar men jag tkr det är fult! jag vet att det är för ens bästa å bla bla bla..... men det är inte presis fint... om i använder skyddsväst har ni den över eller under kavajen då?
vilket är finast? köpte en kavaj idag, å vet inte om jag ska ha skyddsvästen över eller under kavajen på tävling.:confused:

tacksam för svar!

Sv: skyddsväst på hopptävling?

Jag måste oxå ha ridväst på tävlingar :S
Jag tycker det är snyggast att ha västen över kavajen, för annars blir det så tjockt å man får så konstiga axlar..

Jag har en väst, men använder typ aldrig. Även fast jag ridit omkull ett antal gånger och borde veta bättre än att strunta i den :p
Om jag nu skulle använda den skulle jag ha den över kavajen. Det är snyggast.

Över kavajen är snyggast..

Och när du väl ligger där, har gått om kull och har fått hästen på dig, krossat hjälmen och fått en spark i ryggen så kommer du tacka din lyckliga stjärna för att dina föräldrar tvingade dig att ha västen på och alla andra som ser dig tävla kommer tycka att du är ett stort föredöme som har det självförtroendet att strunta i hur "snyggt" det är eller inte...

Nu tävlar jag inte hoppning längre eftersom jag blev rädd efter ett brutet ben i samband med hoppträning, så jag hoppar bara lite, och smått, hemma.
Har däremot alltid säkerhetsväst när jag hoppar (allt över 30 cm), oavsett om det är träning eller tävling. Hade alltid västen under kavajen, vet inte varför, men det blev så att vi köpte en större kavaj till hoppning och så, det funkade bra.
Eftersom jag använt väst när jag hoppat i så många år så känns det nästan konstigt om jag skulle få för mig att ta nåt skutt utan, som när jag för några veckor sedan tävlade bruks och där var hinder. Jag har lärt mig uppskatta västen, den ger mig "trygghet" på nåt vis när jag hoppar, även om jag inte har den alltid när jag rider annars. Jag hatade den också när jag började använda den, precis som alla andra, men det räcker med att jag tittat på min gamla väst.. De hacken den har framtill, hade inte västen tagit dem, så hade de istället suttit i mina revben..
Att inte vilja ha västen på tävling för att det är fult är att tänka alldeles för kortsiktigt, nuförtiden har ju många, i alla fall på ponny, väst. Och den är ingen som direkt står och tänker "gud vilket snyggt ekipage det hade varit - om hon inte hade haft väst".. De tänker snarare när hon trillar av "vilken himla tur att hon hade väst!"

Snyggast med västen under kavajen tycker jag !

Pontiac skrev:
hejsan!

Använder ni skyddsväst på hopptävling?? jag måste det för mina föräldrar men jag tkr det är fult! jag vet att det är för ens bästa å bla bla bla..... men det är inte presis fint... om i använder skyddsväst har ni den över eller under kavajen då?
vilket är finast? köpte en kavaj idag, å vet inte om jag ska ha skyddsvästen över eller under kavajen på tävling.:confused:

tacksam för svar!

du måste inte ha skyddsväst enligt "lag", men det är somsagt väldigt bra..

min mamma & pappa tvingar mig och ha det och det är okej tycker jag, men då måste de också köpa en snygg, smidig och skön väst.

jag tycker personligen att det är fult att ha under kavajen eftersom man ser ut som en grottmänniska.. :rofl:

ett tips är ju att ha samma färg på kavajen som på västen..
jag har svart kavaj och svart väst, och jag har hellre en lagom stor kavaj än köper två storlekar större för att kunna få in en väst under!

dessutom om ma har samma färg så är inte västen så "iögonfallande" ;)

mitt svar(detta inlägg blev långt): jag skulle ha västen över.

jag var tvungen o ha det förut men sen så när det var tävlingar under vinterhalvåren så var det så kallt så den frös o blev stel o då var jag envis o använde den inte:p O nu har jag slutat använda den helt, men när jag hade det så hade jag olika, men snyggast är ju nästan o ha över kvaja eller snyggast o snyggast men är ju kanske bekvämast för kavajer kan ju vara lite trånga oså ska man ha en stor säkertsväst under.

Jag har alltid västen på mig när jag hoppar. Jag köpte en ny i slutet förra året så jag känner mig onödig ifall jag inte använder den:smirk: .
Igentligen har jag tänkt o använda den när jag rider ut också men man är inte så duktig tyvärr o sätter på sig den, speciellt inte nu när värmen kommer o man rider i bara T-shirt:crazy: . Jaja, Man borde skärpa till sig...

Det är snyggast och ha den utanpå kavajen tycker jag, man ser så konstig ut annars. Sen så är inte en väst så ätte ful igentligen, om man nu inte har en från 1800-talet, he he.

Jag gör och jag får inte rida utan väst. Förutom på dressyrtävling. Vill inte heller rida utan, det är billig försäkring. Jag gillar min väst trivs jättebra men den, rider alltid med väst.

Jag har den över min kavaj eftersom den ej för plats under. Tycker det är lika snyggt att ha den ovanpå eller under kavajen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid säkerhetsväst när jag hoppar. Över kavajen är helt klart snyggast, när man har den under så ser man ut som en michelingubbe... :crazy:

Tyvärr så har jag grön säkerhetsväst och grå kavaj, så det är allt annat än snyggt men det viktigaste är ju att det är så säkert som möjligt!

Ibland, men inte jämt.. Snyggast med västen över kavajen tycker jag ;)

Varför bara väst vid hoppning??? De flesta olyckor sker enligt undersökningar faktiskt vid skritt ute...då slappnar både häst och ryttare till och om hästen blir rädd är ryttaren inte riktigt med. Om det nu tagits fram skyddsmedel till världens farligaste sport så är det URDUMT att inte använda dem.

jag har en blå rutig väst o en svart kavaj. kan man ha västen untanpå kavajen då?
jag ska prova vilket som e snyggast, under eller över kavajen. min kavaj e ganska stor så jag får nog under västen under kavajen.

tack för alla svar! :rofl:

Rider alltid med väst, på tävling (hopp) som hemma. Skulle aldrig våga rida utan idag. :smirk:

Snyggt är det INTE, men fåfängan får stå tillbaka för säkerheten. Jag har den över tävlingjackan (då jag inte tävlar nationellt ser jag ingen anledning att ha kavaj...) då det är snyggast och mest praktist.

//Alice

jag har en väst här hemma, men jag annvänder den aldrig, efter alla omkullridningar och avfallningar borde jag veta bättre...men tydligen så struntar jag i det, så jag väljer själv om jag vill ridas med väst elelr inte... det blir kanske bättre när jag får min nya väst, som är svart och väldigt bekväm, figursyd. men då blir det väl att ha när man rider/hoppar/tränar fältävlan.

Jag har inte.... tkr eg inte att det är speciellt fult men det är hemskt obekvämt. Om man har väst o klubbjacka tkr jag absolut att man ska ha västen under den men om man har kavaj beror det på... kan se väldigt tjockt o klumpigt ut....

Självklart har jag väst på mig! det kan ju hända saker så att man inte nånsin kan rida igen, å då är det bra surt att ångra sig kan ja tro..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
457
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka