Skydda ögat men utan 'lapp för ögat'??

Alexandra_W

Trådstartare
Kele får spån i det opererade ögat när hon sover. TYcks knasigt nog vara helt obekymrad av själva spånet, eller att matte försöker pilla ut det. Gillar dock inte när jag spolar ögat (salva går bra) så det känns lite risky när jag varje morgon ska ha ut det förbenade spånet därifrån. Inte så nyttigt heller med spån i ögat varje natt antar jag.. :crazy:

Problemet är att hon vägrar konsekvent ha huva, hon kliar av sig den. Så har hon varit redan innan OP. Spelar ingen roll vad det är för typ av huva, de ska bort. Försökt sätta lapp för ögat nattetid, men då kliar hon också. Går att tejpa lappen så hon inte kan klia bort den, men jag är rädd att hon skadar ögat då då ju lappen går in mot ögat när hon kliar, och iom att ögat inte går atts tänga ordentligt är jag rädd för skador.

Så frågan är hur fasiken man skyddar ögat mot spånet, utan att riskera att ev kliande gör det värre? Cyklop? *s* SKämt åsido, jag har inga förslag, men har aldrig behövt fundera så mycket på problemet.

Byta strö ser jag inte hur det skulle lösa det hela, då hon inte bör stå på halm, och halmstrån ju är vassa och kan nog orsaka än värre skador än spån. Torv kan ju också hamna i ögat, och dammar ju med (hur fan man än blöter och har sig så lyckas de alltid bli torvdammiga).

Så, tips?

Sv: Skydda ögat men utan 'lapp för ögat'??

Vad har du provat för huvor?
Jag funderar på om du ska testa en blinkers, som man har på galoppörerna. De finns ju i olika utförande, jag tror att det med finmaskigt nät över ögonen skulle passa bäst, sk flisblinkers.

Vad har du provat för huvor?
Jag funderar på om du ska testa en blinkers, som man har på galoppörerna. De finns ju i olika utförande, jag tror att det med finmaskigt nät över ögonen skulle passa bäst, sk flisblinkers.

Har provat alla flughuvor jag kommit över. Med öron, utan öron, de med mjukt nät, de med hårdare nät, de som sitter löst, de som sitter hårdare, de med elastik runt käken och de med vanligt kardborre (med eller utan elastiskt).

Det hon accepterat är vanlig flyweil (flugpannband) och så accepterade hon faktiskt när jag slaktade en huva och satte som ett pannband med ett stort nätstycke ner. (Som hängde löst alltså).

Vet inte riktigt VAD det är hon inte gillar med huvorna, men tror att det är att de sitter 'runt' huvudet/ögonen mer? Hon har notoriskt klätt av sig huvor sen hon var liten så jag gav upp, men har efter OP ruinerat mig på diverse flughuvor men inte hittat nån hon gillat.

Har du någon länk till hur blinkers ser ut, var de finsn och vad kostar de?

och så accepterade hon faktiskt när jag slaktade en huva och satte som ett pannband med ett stort nätstycke ner. (Som hängde löst alltså).

Vet inte men kanske kan du försöka "tejpa fast" den lösa underdelen på den accepterade huvan på något sätt...:confused: Bara en tanke! Lycka till!!!

och så accepterade hon faktiskt när jag slaktade en huva och satte som ett pannband med ett stort nätstycke ner. (Som hängde löst alltså).

Vet inte men kanske kan du försöka "tejpa fast" den lösa underdelen på den accepterade huvan på något sätt...:confused: Bara en tanke! Lycka till!!!

Jo fast då kommer det ju ändå in spån på sidorna där det är öppet. Tejpar jag fast de med (provat tejpa fast i grimman, så det blev som en 'huva' bara över ansiktet) så kliar hon av sig =/

Hon är inte minsta upprörd när man klär på henne huva eller så, och tycks inte stöas av den. Men inom en timme så är den avplockad.. När hon var mindre påstod hon att hon blev BLIND med huva och vägrade röra sig ur fläcken, men sen flera år tycks hon inte bry sig alls, man är glad i hågen att det fungerar, och efter en timme kan man gå ut och hämta den då avklädda huvan.

Hur hårt/mjukt är nätbubblan över ögat där? Alltså om de kliar mot bubblan, kan nätet böja/vika sig så det kommer i kontakt med ögat då?

Kan man ta bort den ena bubblan? (Den över friska ögat?)

Finns såna där nånstans att få tag på i andra storlekar? Det där 'en storlek' antar jag är full, och Kele har ju litet bararbhuvud...

Hmm, det är ju mycket pengar om hon efter en dag visar att 'nej, tänker jag inte heller ha'?

Du har antagligen provat en sån där lycramössa med stort mjukt nät.

Jo det är klart! Usch, stackars dig...

*KL*

Hittade den här med, lite trevligare pris att kasta i sjön om det inte fungerar. Frågan är ju dock hur tålig själva nätbubbland över ögat är?

Nu har jag beställt en KNALLBLÅ (mördarflugorna anfaller!) som CK tipsade om (fast från ett annat ställe där den var liite billigare iaf). Bubblorna är av ståltrådsnät, och de sålde tydligen en del sådana till hästar med ögonproblem.

be en bön att den passar OCH fungerar, då det blir dyrt skit annars..

Byta strö ser jag inte hur det skulle lösa det hela, då hon inte bör stå på halm, och halmstrån ju är vassa och kan nog orsaka än värre skador än spån. Torv kan ju också hamna i ögat, och dammar ju med (hur fan man än blöter och har sig så lyckas de alltid bli torvdammiga).

Så, tips?

Om det inte fungerar med dom nya "bubblorna", så pröva att strö med tidningspapper.
Det är ju dammfritt och sticker inte i ögonen.

Har du provat textillim att fästa en lapp över ögat med? Har hört/läst att det ska funka istället för tejp om man vill fästa en kompress eller dylikt över ett sår. Kanske hon är mindre irriterad av det, och det blir ju inget vasst (som tejpen) som kan skada ögat.

*KL*

Textillim känns inte som ett alternativ. En lapp över ögat och hon kliar ögat så går lappen emot själva 'ögongloben' och det lär tyvärr kunna ge lika mycket sår och irritation på hornhinnan som spån.

Jag har dock roat mig med att klippa dagstidningar till pappersströ. Man får väldigt ont i händerna efter ett tag kan jag meddela.. =/

Men du klipp inte!!

Det blir lättare att riva för hand, lite större remsor.

"mimus som även får ont i käkarna av att klippa för hand"

Hoppas det ordnar sig för er.

Hoppas att det funkar med blinkers, annars är mitt råd att fortsätta plocka spån, eller strö med papper. Om du har en häst som har bestämt sig för att den inte ska ha saker för ögat, så lär du inte få något att sitta, utan att riskera ögat. Vi har en sådan totto i stallet,
och han har skaffat sig hornhinnesår , gåendes på ett höfält utan träd, TVÅ gånger, för att han promt ska ha av sig det som sitter för ögonen. Numer får han vara utan flugskydd, och smörjs med skillingarydsalva runt ögonen bara.
(OT: Samme pålle har även lyckats med konststycket att slita sönder ena näsborren i boxen, utan att där finns något att fastna i.)

Byt till halm medans ögat läker.

Eh, hur tänker du nu? Halm är strån, och har vassa ändar = kan peta in i ögat och skapa hornhinnesår.

Sen skrev jag som sagt i ursprungsinlägget att hästen inte bör stå på halm, hon är dammkänslig. Men halmen faller ju redan iom skaderisken.

Ögat läker aldrig.

Hoppas att det funkar med blinkers, annars är mitt råd att fortsätta plocka spån, eller strö med papper. Om du har en häst som har bestämt sig för att den inte ska ha saker för ögat, så lär du inte få något att sitta, utan att riskera ögat. Vi har en sådan totto i stallet,
och han har skaffat sig hornhinnesår , gåendes på ett höfält utan träd, TVÅ gånger, för att han promt ska ha av sig det som sitter för ögonen. Numer får han vara utan flugskydd, och smörjs med skillingarydsalva runt ögonen bara.
(OT: Samme pålle har även lyckats med konststycket att slita sönder ena näsborren i boxen, utan att där finns något att fastna i.)

Att jag valt blinkers är ju för att se omd et skyddar (= inte riskerar) ögat om/när honf örsöker plocka av. Får hon AV sig den är det ju kört ändå, men om hon försöker klia av den men den sitter still så skyddar ju metallbubblan ögat.

Hornhinnesår har hon ju fått av att ha ögat oskyddat så det hjälper ju inte heller :crazy:

Plocka spån går ju, men det är ju inte nyttigt alls med spån i ögonen hela nätterna, och hon riskerar ju hornhinnesår och inflammationer av det med. Så något måste jag göra för att försöka skydda det, och även om papper fungerar inne så var det det här med att skydda ute. Hur knepig sits som helst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka