Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad står hon på nu?
Halm är mindre vasst än en spånflinga och spån är deffinitivt fullt med damm, speciellt med tanke på att de som gör spånpellets för eldning måste ha andningsskydd...
Kanske du använder kutterspån?
varför inte ha henne ute, dygnet runt?
I en hage som inte är så kletig. Då slipper du iaf ströproblemet, och kanske hon har huva på sig lättare ute? Alltså att hon har mer att göra och på så vis inte ägnar lika mkt tid åt att försöka ta av sig huva....
Gummimatta med tidningspapper?
Jag har gummimatta i 2 boxar.
Det gör att jag kan ha mycket mindre spån i boxarna än vanligtvis.
Det borde hjälpa din häst något.
Du kunde kanske prova torv, men det smular ju rätt mycket, så det kanske inte heller är så bra för ögonen. Men det är garanterat det enda som man kan använda utan att vara rädd för att dammkänsliga hästar ska bli sjuka
Prova en sån där huva, där hästen har bubblor över ögonen. Finns som hårdplasbubbla och metallbubbla med nät. Det går säkert att montera isär, så man kan slippa den ena bubblan, eller att montera i hopa bubblan med nån grimma eller nåt annat som hästen accepterar.
Kanske du kan tillverka en jättestor krage, en sån som man har åt hundar som inte får slicka på sina operationssår och sätta runt halsen. Kanske inte i nåt jättestelt material, utan i nåt halvhårt plast, som ger efter lite. Kragen skulle kunna skydda ögonen när pålle ligger ner. Fast det kanske blir krångligt för pålle att röra sej i boxen med en jätteanordning runt huvudet.
Det var bara en idé som flimrade förbi i huvet, du vet
Jag har dock roat mig med att klippa dagstidningar till pappersströ. Man får väldigt ont i händerna efter ett tag kan jag meddela.. =/
Köp färdigstrimlat istället. Finns i balat i välsorterade butiker.
Jag såg framför mig hur du satt och slet med alla dessa tidningar Det måste ju bli hur många som helst.
Konstigt att det inte går att köpa hos dig. Här finns det överallt, visserligen att beställa på en del ställen som inte har det i lager.
Ett tips om du inte använt det förut. Töm en kärra från en annan box över ditt papper.
Grannarna blev så sura när deras trädgård är full av pissigt papper. Konstiga människor.
jag har inte en häst ute dygnet om utan ligghall, och i ligghallen måste jag ju ströa med.. Sen tycker jag det är lite för kallt och blött fö r de ska ligga på backen ute.
Det är alltså UTE hon plockar av sig huvor, har ju varit så sen hon var liten, jag har ju aldrig haft huva inne förrän jag provat nu. Men plockat huvor ute har hon gjort sen hon var ett tyvärr.
Så hon gillar nog helt enkelt inte huvor är jag rädd.. Och det var ju okej med ett normalt öga då hon kunde få ha flyweil istället då
Nej, jag menar inte utan ligghall. Men hon kanske skulle vara där MINDRE så att säga.
Att hästarna ligger ute på backen är ju tyvärr inget man kan styra över. Det gör dom ju ändå, även om de har ligghall. Våra ligger hellre ute iaf, och det är ju inte bara att gå dit och säga "Hallå här kan ni inte ligga för ni blir kalla" Då skulle jag ju få lov att ha dom inne dygnet runt då, för att den risken inte ska finnas....
Mina lägger sig inte ute dagtid, alltså inte och sover.
Damen i fråga har åkt på däng i ligghallen för några år sen och är inte så pigg på att gå in där, dessutom är hon fin i kanten och rullar inte på annat än gräs eller i boxen. Så hon skulle inte ens lägga sig ute nu heller, det är ju BLÖTT ju, hualigen (Med tanke på att hon är skimmel är jag dock ÖVERLYCKLIG över att hon inte ens rullar i jord... valacken är ju rulloman och 50% gris eller nåt för han dyrkar lera).
Däremot så när det fungerar med lösdrift är min erf att de faktiskt ligger där under kalla/blöta perioden. Men den lär ju dels ströas och även om de är där mindre är ju risken ändå att det räcker. Och så finns det grenar och sånt att lalla in i när det är mörkt, så det blir fler timmar den risken och mindre timmar strörisk. Och med tanke på att hon då inte anv lösdriften och jag VILL ha inne nattetid (det är därför jag inte har dem på lösdrift) så blev det inte mkt bättre alt tyvärr.
Hon tyckte pappersströet var hhögintressant när hon kom in förresten Provsmakade, stampade för att se om det ville leka, och när det varken gick att äta eller ville leka beslöt hon sig för att pissa på det och ignorera det *s* Får se om det var tillräckligt med strö för att funka dock, det dras j runt en del så risken är spånet kommer i dagern ändå.