Skydda ögat men utan 'lapp för ögat'??

Sv: Skydda ögat men utan 'lapp för ögat'??

Vad står hon på nu?

Halm är mindre vasst än en spånflinga och spån är deffinitivt fullt med damm, speciellt med tanke på att de som gör spånpellets för eldning måste ha andningsskydd...

Kanske du använder kutterspån?

Vad står hon på nu?

Halm är mindre vasst än en spånflinga och spån är deffinitivt fullt med damm, speciellt med tanke på att de som gör spånpellets för eldning måste ha andningsskydd...

Kanske du använder kutterspån?

Jag har dammfritt kutterspån ja (om det är exakt dammfritt kan man kanske diskutera, men det är dammavskiljt flera ggr, dammfritt är tillv garanti att det är). Annars är det dammig med sågspån ja, men hon står på kutter. Och det är tyvärr belagt att halm är det värsta för en hosthäst/dammkänslig häst, inte så mkt för rent damm utan för alla de sporer som finns.

Och vad som är vassast vet jag faktiskt inte, men det är större risk och lättare att ett halmstrå petar ett hornhinnesår i ögat än att en spånflinga gör det. Halm innehåller ju dessutom små boss med ofta, och ffa mer sporer.

Så halm - större risk för hornhinneskada, men mindre risk för sak i ögat. Stor risk för hosta.

Spån - mindre risk (men inte eliminerad) för hornhinneskada men större risk för sak i ögat och inflammation. Ingen risk för hosta.

Så halm är tyvärr dubbelt uteslutet, både ögat och luftrören. Och om inte pappersströ fungerar är det bara mekaniskt skydd kvar.. =/

Du kunde kanske prova torv, men det smular ju rätt mycket, så det kanske inte heller är så bra för ögonen. Men det är garanterat det enda som man kan använda utan att vara rädd för att dammkänsliga hästar ska bli sjuka. Prova en sån där huva, där hästen har bubblor över ögonen. Finns som hårdplasbubbla och metallbubbla med nät. Det går säkert att montera isär, så man kan slippa den ena bubblan, eller att montera i hopa bubblan med nån grimma eller nåt annat som hästen accepterar. Min hästgubbe lyckas också få spån i ögonen, så vi har vart tvugna att tillkalla farbror doktorn, för att få penicillinsmörja. Kanske du kan tillverka en jättestor krage, en sån som man har åt hundar som inte får slicka på sina operationssår och sätta runt halsen. Kanske inte i nåt jättestelt material, utan i nåt halvhårt plast, som ger efter lite. Kragen skulle kunna skydda ögonen när pålle ligger ner. Fast det kanske blir krångligt för pålle att röra sej i boxen med en jätteanordning runt huvudet.:banana:
Det var bara en idé som flimrade förbi i huvet, du vet!

varför inte ha henne ute, dygnet runt?
I en hage som inte är så kletig. Då slipper du iaf ströproblemet, och kanske hon har huva på sig lättare ute? Alltså att hon har mer att göra och på så vis inte ägnar lika mkt tid åt att försöka ta av sig huva....

Gummimatta med tidningspapper?

Jag har gummimatta i 2 boxar.
Det gör att jag kan ha mycket mindre spån i boxarna än vanligtvis.
Det borde hjälpa din häst något.

varför inte ha henne ute, dygnet runt?
I en hage som inte är så kletig. Då slipper du iaf ströproblemet, och kanske hon har huva på sig lättare ute? Alltså att hon har mer att göra och på så vis inte ägnar lika mkt tid åt att försöka ta av sig huva....

jag har inte en häst ute dygnet om utan ligghall, och i ligghallen måste jag ju ströa med.. Sen tycker jag det är lite för kallt och blött fö r de ska ligga på backen ute.

Det är alltså UTE hon plockar av sig huvor, har ju varit så sen hon var liten, jag har ju aldrig haft huva inne förrän jag provat nu. Men plockat huvor ute har hon gjort sen hon var ett tyvärr.

Så hon gillar nog helt enkelt inte huvor är jag rädd.. Och det var ju okej med ett normalt öga då hon kunde få ha flyweil istället då

Gummimatta med tidningspapper?

Jag har gummimatta i 2 boxar.
Det gör att jag kan ha mycket mindre spån i boxarna än vanligtvis.
Det borde hjälpa din häst något.

Jag tror jag svarat på det i tråden, eller så var det en annan tråd... Jag har ganska ojämnt stallgolv, så vet inte omd et går med matta, men man kanske kan ha sand under mattan typ. Dock så somd e ofta har i England dvs där de har minimalt med strö och hästen ligger på mattan, det vill jag inte ha. Damen pissar och skiter som en smärre elefant, och det skulle bli väldigt vidrigt när ströet låg längs väggarna och hon låg i gegg på mattan.

Men om pappersströ fungerar, men inte med spån under, och det inte går att göra permanentbädd med papper, så är ju det nästa sak att fundera på att försöka.

Du kunde kanske prova torv, men det smular ju rätt mycket, så det kanske inte heller är så bra för ögonen. Men det är garanterat det enda som man kan använda utan att vara rädd för att dammkänsliga hästar ska bli sjuka

Torven torkar och då blir den dammig, hade helvetiska problem med det i somras när jag bottnade med torv i bäddarna. Sen, precis som du skriver, torv lär inte vara bra i ögat det heller tyvärr..

Prova en sån där huva, där hästen har bubblor över ögonen. Finns som hårdplasbubbla och metallbubbla med nät. Det går säkert att montera isär, så man kan slippa den ena bubblan, eller att montera i hopa bubblan med nån grimma eller nåt annat som hästen accepterar.

Det står längre ner i tråden om just sådan, och att jag beställt en sån. Den har inte kommit än dock, så vet ju inte omd et fungerar (dvs om hon får av den med, eller riskerar skada ögat i försöken att ta av den)

Kanske du kan tillverka en jättestor krage, en sån som man har åt hundar som inte får slicka på sina operationssår och sätta runt halsen. Kanske inte i nåt jättestelt material, utan i nåt halvhårt plast, som ger efter lite. Kragen skulle kunna skydda ögonen när pålle ligger ner. Fast det kanske blir krångligt för pålle att röra sej i boxen med en jätteanordning runt huvudet.:banana:
Det var bara en idé som flimrade förbi i huvet, du vet

Samma ide har flimrat här med, men den kändes inte riktigt genomförbar i mina varianter? För det räcker hon rör lite på huvudet när hon ligger ner så kan hon ju ösa IN spån i själva kragen? Det problemet jag inte kom runt, annat än med typ en glasbubbla runt hela huvudet ;)

/Alexandra - snart klippt tillräckligt med papper för att ströa boxen, och har ont ändå upp i axeln och massor med blåsor

Köp färdigstrimlat istället. Finns i balat i välsorterade butiker.

Det finns inte att få tag i på 15 mils avstånd. Och då jag bara vill ha några balar att prova med är jag inte så intresserad att åka 30 mil för det, utan då är det bättre försöka prova att klippa själv och se om det övht fungerar.

Jag såg framför mig hur du satt och slet med alla dessa tidningar;) Det måste ju bli hur många som helst.
Konstigt att det inte går att köpa hos dig. Här finns det överallt, visserligen att beställa på en del ställen som inte har det i lager.

Jag såg framför mig hur du satt och slet med alla dessa tidningar;) Det måste ju bli hur många som helst.
Konstigt att det inte går att köpa hos dig. Här finns det överallt, visserligen att beställa på en del ställen som inte har det i lager.

Jotack,d et blev X antal kassar att klippa. Får väl se om det räcker, vägrar klippa mer idag iaf.

Jag har kollat på alla ställen jag kan komma på här, men näe. Så närmaste är tyvärr väl långt att åka bara för att köpa några balar att prova (då jag inte vill köpa ett par pallar och så fungerar det iaf inte).

Ett tips om du inte använt det förut. Töm en kärra från en annan box över ditt papper.
Grannarna blev så sura när deras trädgård är full av pissigt papper. Konstiga människor.:angel:

Ett tips om du inte använt det förut. Töm en kärra från en annan box över ditt papper.
Grannarna blev så sura när deras trädgård är full av pissigt papper. Konstiga människor.:angel:

Haha, jo jag vet det flyger, men tack för tipset. Det är helt hopplöst när det far omkring från gödselstacken.

Och ja, folk är konstiga :angel: (fast här i byn är de snälla, gnäller inte ens när jag illegalt eldar ensilageplast och vinden vänder och blåser äckelröken in på byn)

jag har inte en häst ute dygnet om utan ligghall, och i ligghallen måste jag ju ströa med.. Sen tycker jag det är lite för kallt och blött fö r de ska ligga på backen ute.

Det är alltså UTE hon plockar av sig huvor, har ju varit så sen hon var liten, jag har ju aldrig haft huva inne förrän jag provat nu. Men plockat huvor ute har hon gjort sen hon var ett tyvärr.

Så hon gillar nog helt enkelt inte huvor är jag rädd.. Och det var ju okej med ett normalt öga då hon kunde få ha flyweil istället då

Nej, jag menar inte utan ligghall. Men hon kanske skulle vara där MINDRE så att säga.
Att hästarna ligger ute på backen är ju tyvärr inget man kan styra över. Det gör dom ju ändå, även om de har ligghall. Våra ligger hellre ute iaf, och det är ju inte bara att gå dit och säga "Hallå här kan ni inte ligga för ni blir kalla":angel: Då skulle jag ju få lov att ha dom inne dygnet runt då, för att den risken inte ska finnas....

Nej, jag menar inte utan ligghall. Men hon kanske skulle vara där MINDRE så att säga.
Att hästarna ligger ute på backen är ju tyvärr inget man kan styra över. Det gör dom ju ändå, även om de har ligghall. Våra ligger hellre ute iaf, och det är ju inte bara att gå dit och säga "Hallå här kan ni inte ligga för ni blir kalla":angel: Då skulle jag ju få lov att ha dom inne dygnet runt då, för att den risken inte ska finnas....

Mina lägger sig inte ute dagtid, alltså inte och sover.

Damen i fråga har åkt på däng i ligghallen för några år sen och är inte så pigg på att gå in där, dessutom är hon fin i kanten och rullar inte på annat än gräs eller i boxen. Så hon skulle inte ens lägga sig ute nu heller, det är ju BLÖTT ju, hualigen :angel: (Med tanke på att hon är skimmel är jag dock ÖVERLYCKLIG över att hon inte ens rullar i jord... valacken är ju rulloman och 50% gris eller nåt för han dyrkar lera).

Däremot så när det fungerar med lösdrift är min erf att de faktiskt ligger där under kalla/blöta perioden. Men den lär ju dels ströas och även om de är där mindre är ju risken ändå att det räcker. Och så finns det grenar och sånt att lalla in i när det är mörkt, så det blir fler timmar den risken och mindre timmar strörisk. Och med tanke på att hon då inte anv lösdriften och jag VILL ha inne nattetid (det är därför jag inte har dem på lösdrift) så blev det inte mkt bättre alt tyvärr.

Hon tyckte pappersströet var hhögintressant när hon kom in förresten ;) Provsmakade, stampade för att se om det ville leka, och när det varken gick att äta eller ville leka beslöt hon sig för att pissa på det och ignorera det *s* Får se om det var tillräckligt med strö för att funka dock, det dras j runt en del så risken är spånet kommer i dagern ändå.

Mina lägger sig inte ute dagtid, alltså inte och sover.

Damen i fråga har åkt på däng i ligghallen för några år sen och är inte så pigg på att gå in där, dessutom är hon fin i kanten och rullar inte på annat än gräs eller i boxen. Så hon skulle inte ens lägga sig ute nu heller, det är ju BLÖTT ju, hualigen :angel: (Med tanke på att hon är skimmel är jag dock ÖVERLYCKLIG över att hon inte ens rullar i jord... valacken är ju rulloman och 50% gris eller nåt för han dyrkar lera).

Däremot så när det fungerar med lösdrift är min erf att de faktiskt ligger där under kalla/blöta perioden. Men den lär ju dels ströas och även om de är där mindre är ju risken ändå att det räcker. Och så finns det grenar och sånt att lalla in i när det är mörkt, så det blir fler timmar den risken och mindre timmar strörisk. Och med tanke på att hon då inte anv lösdriften och jag VILL ha inne nattetid (det är därför jag inte har dem på lösdrift) så blev det inte mkt bättre alt tyvärr.

Hon tyckte pappersströet var hhögintressant när hon kom in förresten ;) Provsmakade, stampade för att se om det ville leka, och när det varken gick att äta eller ville leka beslöt hon sig för att pissa på det och ignorera det *s* Får se om det var tillräckligt med strö för att funka dock, det dras j runt en del så risken är spånet kommer i dagern ändå.

Okej, jag förstår...
hoppas det fungerar bra med papperströet nu iaf!;)

Fungerar det ej så kan du kanske byta till halm.. Kommer ju inte in lika lätt som spån...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka