Skydda hö från mögel

T

Triax

Vad kan man lägga runt om höt förutom halm för att skydda det från mögel på skullen?

Sv: Skydda hö från mögel

Har ni en fuktig skulle?
För själv har jag aldrig haft det problemet
Lyckos...här har det varit urjobbigt med dessa milda fuktiga vintrar och hö de senaste sju åtta åren. Enda som verkar fungera är höfläkt...och det har man ju inte. Samma problem i fyra olika stall faktist. Fukten äter sig in på skullen under den fuktiga hösten, och sen torkar höet under kalla vintern och sen har man dammigt hö...

Jag läste i tidningen Land om någon som täckte höet med presenning, men jag är lite rädd det blir kondens då. Salt har jag också hört talas om. Hm.

när vi använde hö förvarat på rännet, så grovsaltade vi mellan lagrena och täckte med dubbla lager halm. fungerade bra.

Lyckos...här har det varit urjobbigt med dessa milda fuktiga vintrar och hö de senaste sju åtta åren. Enda som verkar fungera är höfläkt...och det har man ju inte. Samma problem i fyra olika stall faktist. Fukten äter sig in på skullen under den fuktiga hösten, och sen torkar höet under kalla vintern och sen har man dammigt hö...

Jag läste i tidningen Land om någon som täckte höet med presenning, men jag är lite rädd det blir kondens då. Salt har jag också hört talas om. Hm.

I know:D

Nåt ska man ha tur med:D:p

Vad är det för slags fiberduk, nått som man har till trädgården/växter?

Fiberduk har vi använt.
Fiberduk använder jag i trädgårdslandet. det fungerar jättebra. Men den släpper igenom fukt. Man kan ju vattna ovanpå den. Mina jordgubbar och annat vissnade inte i alla fall. Jag hade inte lagt det ovanpå höet.
Jag gör som hillevie, fungerar utmärkt.

Vi lägger höet en bra bit från väggarna för att undvika blåst utifrån och sedan täcker vi kanterna med typ växthusväv. Den andas men hjälper mot värsta fukten. På golvet har vi byggpapp under höet för att undvika fukt underifrån från stallet. Det har funkat bra och vi har endast behövt kassera en mindre mängd hö efter vintern.

Jag har lagt halm längs ytterväggarna och sedan lagt fiberduk ovanpå. Förra vinterns hö klarade sig bra trots mild och blöt höst/vinter. Fiberduken har jag köpt på Granngården och den finns även på stormarknad typ Maxi och Coop. Fiberduken är dock väldigt skör, i alla fall den jag har och det blir lätt revor i den.

gammalt fjolårshö, har vi, fast vi har inte på skulle, utan i ett skjul..På golvet har vi lastpallar för luftningens skull

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 620
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII