Skydd till skadad tass?

Yrja

Trådstartare
Min 10 veckor gamla valp har skadat tassen och såret ska nu skyddas från smuts och väta tills stygnen tas om 10 dgr. Utanför vårt hus badar tomten i lera pga att gräsmattan blev förstörd förra sommaren och snön har smält. Jag har provat lite olika egentillverkade lösningar men det sitter inte kvar, håller inte torrt eller är omöjligt att få på. Idag har han fått kissa inne, vilket han turligt nog gör på den fina toaletten min man gjort i ordning för honom. Men han måste ju få komma ut.

Är det ngn som har ngt tips på vad man kan sätta på tassen som inte går sönder eller ramlar av? Han springer mkt när han är ute och vi har bara grusvägar och skog så det blir ganska mkt friktion.

Sv: Skydd till skadad tass?

Jag köpte en jättebra "stövel" på djurkliniken när våran bröt av en klo, den har suttit på ordentligt trots hopp i snöhögar och annat roligt... :crazy:

Den heter Medipaw och finns i massor av storlekar så det borde även passa en valp! :D

När Ixi skadade tassen så fick vi (eller ja, vi fick köpa) en gummiliknande "sko" (ser ut som en ballong typ). Satt jättebra trots henne studsande fram och tillbaka och höll väta och smuts ute.

En sån här
dog-in-pawz.jpg

Ska tillägga att det egentligen är engångsskor, men jag upptäckte rätt fort att de håller iaf 5-10 normala promenader utan problem.

Senast ändrad:

Beroende på hur stora tassar valpen/hunden har så kan man göra lite olika.

Det finns hundskor i olika storlekar som bl a skyddar mot kyla/väta. De är avsedda att använda vintertid vid stark kyla.
Till stor hund: Man kan använda minsta storleken sockiplast (barnstorlek) och sätta kirurgtejp runt precis ovanför själva tassen.
Till liten hund: En bit plastunderlägg med frottébaksida (madrasskydd för barnsäng) och tejpa precis ovanför själva tassen.
Är tassen riktigt liten bör man kunna använda ett vattentätt stort plåster.

Jag gjorde en gång en sockiplast till en av mina dvärgpinschrar. Klippte av en bit strumpskaft och sydde fast det på en bit plastunderlägg/madrasskydd. Snurrade kirurgtejp om precis ovanför tassen. Det satt kvar och det höll tills tassen var läkt, i det fallet tog det tid eftersom det satt glassplitter i ena trampdynan. Det höll säkert i mer än 1 månad. Plasten ska vara utåt o frottén inåt, den ska vara såpass stor att den inte klämmer ihop tassen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka