skydd-djunglen

B

Blekingecowgirl

Hejsan allihopa..
jag är total novis på detta med skydd, men jag har en 5 åring som jag har börjat träna lite hårdare. Detta innebär stopp, spinn byten mm och då undrar jag vilka skydd som är bäst att investera i behöver ju inte vara svindyra, det viktigaste är att dom håller och fyller sin funktion.

Vad använder ni??

Sv: skydd-djunglen

Jag har inte börjat träna så pass hårt ännu att det behövs skydd.
Men ville ändå ha eftersom jag rider en del på hårda grusvägar och hästen ifråga inte riktigt har koll på benen.
Hade tänkt mig typ strykskydd bara och inte fullskydd.

Jag letade runt efter något som skulle kunna funka utan att behöva vara det dyra alternativet.

Men jag tittade och letade och kom till slut framtill att det var lika bra att köpa de dyra med fullt skydd från början :)

Så jag köpte ett set med Professionals Choice SMB3 Ventech iallafall, fick med boots på köpet !

Ärligt talat så vet jag inte om det är så superstor skillnad mellan dessa och typ de skydd som Hööks eller nån annan säljer som ser liknande ut.
Men min erfarenhet av de olika skydden är att det ÄR betydligt bättre kvalitet på PC skydden.

De skydd jag köpte på Hööks för några år sedan förlorade kardborrets funktion redan efter nån månad. PC skydden som vänninan hade höll i flera år.....
Sen är väl PC skydden formsydda oxå om jag inte tar helt fel.

Det finns säkert andra märken som är i ungefär samma prisklass som PC med samma funktion men jag känner bara till PC och därför valde jag dem :)

PC-skydden är gjorda i ett speciellt material som dämpar stötar och hårda islag mycket effektivt. Tror inte det går att jämföra med skydd från hööks :)

Till TS: Jag rider, precis som Cowgirl med Proffecionals Choice (SMB Elite). Jag har hela setet med skydd på alla 4+ boots och knässkydd. Har även ett par från pegasus som jag gillar, och ett par vanliga splint boots från Classis Equine(?).

Snåla inte när det gäller benskydd till din häst, det är en billig försäkring om man tänker på de skador de kan dra på sig av att utföra reiningmoment. Det är inte kul när de trampar på sig själva eller bränner kotorna... Men till att börja med, innan ni börjar spinna ordentligt så kan du ha ett par splint boots och ett par bell boots, även här tycker jag att PC's bell boots är bäst.

Fasen va svamligt mitt inlägg blev.... sorry :angel:

Nej, det går säkert inte jämföra på samma dag ens :)

Jag skulle oxå vilja ha ett par splintboots när vi rider i skogen, så hon har lite skydd men ändå så att hon lär sig att se sig för och lyfta på benen.
Jag tycker det är svårt att hitta just splintboots på de webshoppar där jag varit......

Var har du köpt dina ?
Equine är ju oxå ett erkänt märke om jag inte tar helt fel......

Hos Per Larsson på Rocking B, men de är ju även de modell dyrare, om man ska ha dem som "slit och släng"-skydd. LillMalin har ett par från Hööks som jag avgudar, men de finns inte kvar där längre, och på min lokala hästaffär finns det bara hoppskydd :mad:

Kapar tråden med någon fråga

Det här med skydd..
Varför har man det? Är det för att hästen slår i sig själv, eller nån slags belastningsgrej?
Hur vet man om det behövs?

Jag har aldrig ägt ett par skydd. Men å andra sidan har ju inte tävlat speciellt heller.
Så, berätta allt som benskydd :D

Du har skydd för att hästen inte ska skada sig när den, som du säger, slår i benen eller trampar på sig själv. Till exempel fick vårt sto ett balltramp fram i förrgår. Hade inte hänt om jag haft boots...
Jag har som sagt skydd runt om + knäskydd på min häst när vi tränar, eftersom jag vill skydda hennes ben när vi spinner. Om hon slår i benen hårt mot varandra och får ont kommer hon minnas det nästa gång vi spinner, och inte våga ta i lika mycket. Knäskydd räcker det med att ha på ett knä, då dämpar det smällen om knäna slår emot.

Samma bak. Min häst behöver rejäla skydd bak för att hon ska våga spinna fort. Det skyddar även när du stoppar, så att du inte bränner kotorna mot sanden. Profecionals Choice sägs ge visst skydd mot belastning av kotorna, men hurvida det fungerar låter jag vara osagt.

Slänger in lite bilder på olika sorters skydd(de som jag har)

SMB II, går inte att sätta boots till så jag anväder dom inte så mycket längre, syrran har tagit över dem.
25259182.jpg

SMB Elite, these i like! Har köpt ett 4-pack turkosa också :love:
26433584.jpg

Samma som ovan, fast här med knäskyddet (höger fram)
31283004.jpg

Pegasus! Dessa gillar jag också, men önskar man "fick plats" med boots... (ursäkta bilden :rofl:)
31270730.jpg

Sen har jag en hög skydd till, men inga bilder tyvärr. :D

Aah, de röda pegasus-skydden, tycker fortfarande jättemycket om mina:D. Men håller med om att det är lite klurigt att få på bootsen, men det brukar funka fint om man sätter på skydden först... Upplever du att PC-skydden ger mer plats åt bootsen? Jag äger ju bara pegasus-skydd, så jag har inte tänkt på att de var så olika utformade... Ska införskaffa ytterligare en uppsättning skydd (lite mer neutrala i färgen:angel:) och man kanske borde kika på PC istället?

Om man köper PC SMB Elite, ja!

Som du ser sitter Pegasus och SMB II ända ner i karledern, medans SMB Elite slutar precis under kotan och ger plats till bootsen!

31509616.jpg

31509614.jpg

31509650.jpg

25259184.jpg

Men jag gillar verligen Pegasus'erna med, speciellt färgen :love:
ps. de orangea är inte mina, tillhör LillMalin :D

Det har jag faktiskt inte tänkt på att de gör...

Gillar dock knäppningen bättre på pegasus-skydden... Gud vilket I-landsproblem, vilka ska man välja:angel:

Haha! Verkligen, I-landsproblem så det skriker om det... Det är lite svårt att knäppa PC, det håller jag med om, men jag kan inte sluta gilla dem ändå :angel:

Har lite olika skydd och boots

ProChoice SMB Elite i både brunt och grönt, används flitigt. Har PC boots till.

Under vintern när hästen har mycket brodd brukar vi använda PC SMB Combo, känns lite "klumpigare" men skyddar väldigt bra.

Sen har vi även Splint boots och bell boots från Classic Equine (rockingb.se)
Väldigt fina och smidiga

Knäskydd vid spinnträning från professional choice

Utöver det har vi splint boots från shire som funkar väldigt bra till vardagsträning om man inte vill skita ner dom andra, 120 kr paret tror jag vi betalade för dom, så vi har en hel uppsättning :D

Jag hittade några typ strykskydd från shire i härliga färger bla lila och blå, som jag gärna ville köpa.
Priset var inte så farligt men tyvärr fanns de inte i rätt storlek hemma i den färg jag ville ha :(

Men det är ju dock ett alternativ om jag nu vill ha något bara för att....

Tycker du alltså de funkar bra och skyddar som de skall ?

Hittade den :)
Hade visst lagt den under favoriter iallafall !

http://sadelpia.dinstudio.se/

Här hittade jag dem.
När jag mailade så fanns inte lila ellr blå i rätt sotrlek, hon rekommenderade ponny för häst på ca 150-154 cm.
Sa att de var stora i storleken.....

SadelPias butik ligger i min lilla by så det är där jag har köpt våra Shireskydd =)

På våran quarter har vi ponny fram och cob bak. Han har ganska spinkiga ben men dom är ändå rätt stora i storleken. Tror det finns två olika ponnystorlekar en mindre ponny och en större.

Jag kan ta en bild och lägga ut så du får se =)

Man ber någon kolla ;) Eller så slänger man på skydd i förebyggande syfte. Min vet jag slår i och trampar på sig själv när hon slarvar, det hörs när skon skrapas mot bootsen!

Tja, hittills har ingen tränare sagt något (jag har visserligen inte frågat) så det är nog lugnt :D

Fast vi har ju inget enormt tempo heller direkt.. Han håller fast vid sina körhästvändningar (det får han gärna fortsätta med, i körningen.), långsamma och rejäla :D

Hehe, min lilla skrutt skulle se rolig ut i benskydd! Kanske ska köpa ett par bara därför :p

Liknande trådar

Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 424
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 913
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar