Skvättskydd

Jozze

Trådstartare
Någon här som använder det till sin hane?

Varför?

Fungerar det bra?

Kissar hunden fortfarande, men urinen hamnar i skyddet istället för på det hunden lyfte på benet mot, eller slutar hunden att skvätta med skyddet på?

Hur reagerade hunden när du satte på skyddet i början? Många hundar kan ju "skämmas" och inte alls trivas om man klär på dem tröjor och täcken - samma sak här?

Tacksam för svar!

Sv: Skvättskydd

Vi hade nåt sånt för x antal år sen på vår hane och det funkade inte. Hunden kissar fortfarande ja och meningen är att kisset ska hamna i skyddet men det höll inte tätt på vår han ialla fall. Kanske det funkar bättre på mindre jyckar (vi hade en keshound) och kansek de senare modelerna är bättre.

Vår hane reagerade inte när skyddet kom på tror inte han märkte det ens. Men det kan man ju inte säga generellt utan det är nog från hund till hund.

Det tog lång tid att svara, för SKK's hunraslänk funkade inte när jag var inne här senast och jag kunde för mitt liv inte komma på vad en keshond var ;)

Detta gäller två DP-hanar, eller framförallt en. Tillhör nog kategorin mindre jycke ;)

För hur länge sedan använde ni skyddet då?

I övrigt puttar jag på denna tråden och hoppas att någon mer kan/vill svara! :)

Nu har ju inte jag nån hanhund själv men har bekanta med små hanhundar som markerar inhomhus. De använder skvättskydd. 2 st markerar fortfarande inhomhus även fastän de har skyddet på sig men det kommer ju i skvättskyddet istället för på golvet, däremot måste ilägget bytas ut 1 ggr per dag annars går det igenom. Den andra hanen markerar också inomhus men med honom så räcker det att sätta på skvättskyddet och dra åt det lite runt midjan/snoppen så försöker han inte ens kissa inne för då tycker han att då kissar han ju på sig själv (=äckligt) :angel:

De två första hanarna bor tillsammans och ska markera revir när det kommer nån annan hund på besök, de bryr sig inte om skvättskyddet.
Den andra hanen kan också markera inne hos andra eller hos sig själv om det kommer andra på besök, han HATAR att ha skvättskydd på sig och har svårt att ligga ner och slappna av. Oftast så "steppar" han runt en stol för att försöka gnida av sig skyddet...

Senast ändrad:

Att hanar markerar med urin är väll något man inte ska tolerera? Det är ändå flockledaren som ska pinka in lägenheten och inte den längst ner i rang.

Ja, tyvärr kan inte jag göra så mycket eftersom det inte är mina hundar. Ägaren har testat att "fya", nypa tag i dem just när de gör det, spruta vatten på dem osv. men de blir tyvärr inte avskräckta.

Att hanar markerar med urin är väll något man inte ska tolerera? Det är ändå flockledaren som ska pinka in lägenheten och inte den längst ner i rang.

inga hundar ska pinka inne!! de ska lära sig från början att det är ute som är toaletten. gör man inte det bör man göra det så fort som möjligt sedan.

lycka till;)

Ja, tyvärr kan inte jag göra så mycket eftersom det inte är mina hundar. Ägaren har testat att "fya", nypa tag i dem just när de gör det, spruta vatten på dem osv. men de blir tyvärr inte avskräckta.
I princip samma sak gäller för mig. Inte mina hundar, men less på att behöva ställa skor och väskor på upphöjda ställen för att inte få dem nerpinkade när jag är på besök.

Nu tycker säkert någon att jag ska skita i vad mina värdars hundar gör och bara anpassa mig, men även värdarna är trötta på det och får inte bukt på det, så åtminstone en i familjen har ställt sig positiv till att jag tar reda på mer om skvättskydd.

Måste bara fråga om det bara är jag som tycker detta är en fråga om ledarskap, eller är de så att hunden på grund av sjukdom inte kan hålla tätt...?

Troligtvis ingen sjukdom, för då är den smittsam... ;)

Jag tänker inte analysera djupare på vad det beror på, för det är inte mitt problem så länge det inte är mina skor och väskor de pinkar på. Jag hjälper till att gå ut med hundarna när jag är där och har ifrågasatt pinkandet - mer tänker jag inte göra.

Någon här som använder det till sin hane?

Varför?

Fungerar det bra?

Kissar hunden fortfarande, men urinen hamnar i skyddet istället för på det hunden lyfte på benet mot, eller slutar hunden att skvätta med skyddet på?

Hur reagerade hunden när du satte på skyddet i början? Många hundar kan ju "skämmas" och inte alls trivas om man klär på dem tröjor och täcken - samma sak här?

Tacksam för svar!
*puttar på detta*

Har läst denna tråd och kan berätta att jag har samma problem med min hund. Han började markera eller skvätta innen när vi skaffade en tik för 9 år sedan. Trots att han redan var kastrerad sedan innan.

Och det var till en början, de första åren endast i samband med att hon löpte som han skvätte inomhus. Efter några år så började han att även skvätta mellan hennes löpperioder. Under några år hade min bror hanhunden och då hände det inga små "olyckor" så länge inte min tik var hemma hos han och hälsade på.

Han är nu 13 år och har hållt på med skvättandet största delen av sitt liv. Mycket möjligt att det är en ledarskapsfråga som många tror. Men jag vet inte. Han är för övrigt mycket lydig och lugn. Vi har inga direkta andra problem med honom. Han har dock alltid krävt en sträng och konsekvent hand då han alltid letat efter möjlighet att dominera. Kanske tyckte han att det där med att skvätta inne var en situation där vi inte lyckades vara ledare över honom. Andra situationer har vi ju kunnat kontrollera honom fysiskt eller med ord men när han är ensam hemma eller i ett rum vi inte är i så kan han ju skvätta utan att vi "märker" det.

Tyck gärna till för vi har inte fått någon bra lösning på problemet nån gång. Funderar nu därför på att skaffa skvättskydd eftersom jag måste ha dem båda hemma hos mig framöver.

På hunddagiset där min hund går har dom gjort egna skvättskydd för hanar som tenderar att lyfta på benet och markera där det luktar massa annan hund. Dom har bara klippt ut remsor av tyg, i det här fallet ett fleecetyg. Sedan har dom sådana tjocka bindor i, eller nåt sånt, och så knyter dom fast det runt magen på hunden. Fast tja.. Jag antar att det kan vara lätt att pilla bort det om hunden skulle vilja. På dagis kanske dom är upptagna av annat, men tydligen fungerar det för dom iaf.

Så har jag gjort med skvätthannar jag varit tillfälligt hundvakt åt och det har funkat kanon.
Bl.a. Dollys Gand, hans skvättskydd åkte dock av ganska snabbt då han int evisade något som helst intresse för att blöta ner min soffa:D
Image_00000.jpg

knapp

Tycker det verkar ganska rasbundet hur benägna de är, aldrig stött på det på iaf hyfsat fostrade stora hundar, men bland chihuahuas är det supervanligt. Jag har skvättskydd till mina när vi ska bort nånstans dit där jag vet att andra hanhundar varit, för då är det en risk att de pinkar och jag tycker det e jobbigt springa och jaga dem hela tiden för att vakta..

Däremot är det nolltolerans här hemma så här händer inget.

Har skydden på så sällan så vet inte riktigt hur det funkar på sikt, men den ene kissar iaf inte bara skyddet e på, den andra kissar ändå.

Nja rasbenäget är det nog inte så. Vi har aldrig haft problem när vi hade stora hundar. Våra schäfrar gjorde aldrig något. Men nu när vi har små så är det jättevanligt. Vi kan knappt åka bort till någon annan utan att de skvätter. Det handlar om revirmärkning, inte att det är kissnödiga. En hund ska aldrig behöva kissa inne för att den är nödig då är den inte rastad nog.

Vi säljer egna skydd. Dessaa finns i olika modeller för att de ska passa olika hundar. Dem som tex själv har förmågan att ta av sig skyddet till de som inte bryr sig om det direkt.

Vi tycker att våra fungerar superbra och de som köper av oss är också nöjda.

Är det bara jag som tycker detta är fruktansvärt äckligt? Ett skvättskydd? För att hanhunden inte ska pissa inomhus? Vart är världen på väg? :crazy:

Jag använde ett tag på min hane.
Tycker det fungerade bra slapp ju pölarna på golvet o på stolsben o sån..
Han kissar inte inne längre. oerhört skönt!
Han tyckte väl att det känndes konstigt i början men det gick bra efter ett tag =)

Är det bara jag som tycker detta är fruktansvärt äckligt? Ett skvättskydd? För att hanhunden inte ska pissa inomhus? Vart är världen på väg? :crazy:

Vad är det som är så fruktansvärt äckligt? Visst, det bästa är naturligtvis om de kan ge fan i att skvätta inne ändå men har man en hund som t.ex. gärna revirkissar när man är hemma hos någon så hellre på med en blöja än att inte vara välkommen bort.

Kl.

När jag var hundvakt åt en hane så gjorde han alltid revirpinkande de två första dagarna.
Och som några säger att det handlar om ledarskap. Vad ska man göra om man inte ser det då och hunden bara gör det nån dag för den är på besök?

Jag började iallafall sätta på kisskydd i 2 dagar, tills han inte behövde göra sitt revirpinkande mer, sen kunde jag ta bort det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 310
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 616
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 538
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka