Skvallerträning

Stollan

Trådstartare
Jag ha nu när orken börjat vända mer bestämt mig att det där med att skita i andra hundar, oavsätt om dom ser läskiga ut eller ej, skall ta slut.
Det underlätta inte att maken inte är så konsekvens samtidigt så är hunden så att är något satt så är det satt för alla, tack och lov.

Jag har ju förstått att skvallerträning inte börjar med att gå ut och möta hundar utan att hunden skall få en bra bild av vad jag vill ha. Bli förbannad hjälper dålig då han tidigare i sitt liv blivit misshandlad och reagaera starkat. Det sitter dessutom ingen längre sträcka utan försvinner rätt snart igen på samma spår trots att han minst dog för att krypa länge efter en sådan åthuttning.
Så då kom jag på den otroliga braiga idén idén att testa skvallerträning.
Frågan är hur jag bäst går till väga för att få fram skvallranadet så hunden förstår själva idén med det hela och vad som är lagom nivå i början.

Sv: Skvallerträning

Gå ut med kopplad hund, klickern redo för inklickad hund. Pipleksak eller vad som helst som får hunden att reagera, för den icke-inklickade.

Gå.
Så fort hunden spetsar öronen mot exakt vad som helst, utom mot någonting du gör. Pip eller klicka. Pipet/klicket får hunden att vända sig om efter dig, typ "Va?!" Varvid du belönar. Du behöver inte veta vad hunden såg, utan principen är: "Spana", signal som lär hunden att den ska vända sig om efter dig.

Sen bestämmer du dig för vad du vill att hunden ska göra efter att den har skvallrat.
Du kan belöna vid din sida = inkallning
Du kan kasta belöningen fram till hunden=stå still där du är
Du kan kasta belöningen tex ner i diket= Hunden hoppar ner i diket istället för att kasta sig efter den andra hunden.

Min har aldrig brytt sig i andra hundar, men en dag kom en liten ulltuss pa mindre an tva kilo "rytade":angel: emot mig. Min rottis var bakom mig pa promenad for ett tag sedan och kom pa att hon skulle "forsvara" och kastade sig fram med ett vral och stod over den lilla nar jag rot att hon skulle lamna den ifred. Agaren tog bort den lilla, satte inte pa koppel men satte ner den 3 meter langre fram sa den kom i retur. Den gangen satt min lydigt dar jag sa medan jag foste bort den lilla med foten.

Efter det kunde vi plotsligt inte passera hundar som visade mista tecken pa aggressivitet utan att Mandy svarade med samma mynt, morr och starka varningar. De forsta gangerna forsokte jag fa henne att sluta, det gick inte alls. Da gick jag over till att saga till henne att ga (formell for tavling dar hunden tittar pa foraren) fot. Moter vi nagon aggressiv hund nu faller hon naturligt in i att ga fot utan att jag sager till ... det kan ju betyda att hon far en godis:p ... och bryr sig inte om motande hundar alls.

Han är inklickad men en aningens blodinaktig så jag antar att jag får skaffa en till klicker av samma sort. Dom går att ändra ljud på så dom låter därför inte lika. En för varje ljud så att säga och i olika färger för matte är blond hon också. Visselpipa har jag och vi skall börja träna in vissel = massa korvar och bollar i mattes ficka. Frågan är om visselpipa låter högre än hundpipa?
Boll finns inget som slår som belöning (krov går rätt bra annars också):

n612069018_1226282_8546.jpg

Det skulle vara snöboll då men det är så besvärligt att hantera.

17249_285429464018_612069018_3300562_957186_n.jpg

Tittar gör han ju om jag har något roligt nog så jag får väl konsekvent ha med mig godis och framförallt boll.
Så om jag fattat det hela rätt.
Nero ser hund, jag klickar med klickern som betyder boll (på snöre vore nog bra så jag kan kampa lite för det gillar han) och även en stund efter gärna och sedan återgår vi till vårat?
Godis tar slut fort. Bör jag i det läget varje gång han vänder huvudet igen för att titta klicka och mata på med godis som en godisautomat?
Han ignorerar hundar som inte är intresserade av honom och glr lekinviter med dom hundar som visar att dom vill leka men låtsas vara Rambo (Världens fegaste Rambo) om han blir osäker och rätt för den andra hunden. Han är rädd för aggressioner helt enkelt.

Nero ser hund, jag klickar med klickern som betyder boll (på snöre vore nog bra så jag kan kampa lite för det gillar han) och även en stund efter gärna och sedan återgår vi till vårat?

Inte riktigt så, utan:
Nero ser; grön plastpåse, barnvagn, folksamling, ett knippe fåglar what ever, men absolut inte en hund. Hund är överkurs, först lär vi oss skvallra på enkla saker, för att sedan göra det svårare och svårare.

Alltså, Nero skvallar på vad tusan som helst. Dvs Nero ser en grön plastpåse som fladdrar i vinden, öronen spetsas. "klick". Nero vänder sig om, och se: Matte har världens roligaste boll, jag får kampa och livet leker.

Nero ser en barnvagn, "Klick". Aha tänker Nero, vänder jag mig om kanske jag får kampa, bäst att skvallra. Nero vänder sig om, matte rycker upp bollen och livet leker.
Nero skvallar på en bofink, klick och kampa med bollen.
Nero märker att "Det här var lönsamt, vad kan jag skvallra på mer?"

Se där en hund, Nero spetsar öronen, klick. "Jaaa, jag såg hunden och nu får jag kampa, för det har jag lärt mig!"

Ett halvår senare:
Nero; "Matte där borta står en hund, tittar på matte"
Matte: Ah vad du är duktigt som kan skvallra, Duuuuktig Nero. (Dvs du kan överleva alldeles utmärkt utan godis och kamptrasa om hunden kan det)

Sen tycker jag det kan vara på sin plats att kampa lite om han skvallrat på nåt alldeles jätteviktig, även om han sas kan det.

Fast Nero är en hund som ser allt och gilllar att upptäcka allt så klicka varje gång han skvallrar skulle resultera att han inte pinkade alls och/eller letade upp allt han kunde hitta och lite till. Allt för att få bolll/korv.
Jag mste redan vid klicker tänka mig för ibland för han blir lätt förvirrad i sin iver att utlösa godisapparaten så jag tror lagom är bäst.
Undra om jag alltså få lov att fundera ut på några saker jag väljer konsekvent och jag vet att han reagerar på. När det fungerar utöka med fler saker att skvallra på för att till sist göra med alla slags hundar.
Tack för svaret. Då har jag nog fått ett hum om hur jag skall göra med min hund inför skvallerträning.

Nero lever bra även utan kamptrasa och godis men då andra hundars kagsiga osäker så tycker jag det är rätt bra att försärka yttre motivationen så upplevelsen blir mer trevlig. Boll däremot, det tror jag han anser lite oumbärligt och kan inte förstå att andra ser på samma sätt.

Senast ändrad:

Det är inte riktigt det du vill göra kanske men jag lyckades skvallerträna min hund utan att det var meningen :p

Han jagade bilar, så jag satte mig på lagom avstånd frånen väg med väldigt lite bilar för att det inte skulle bli totalstress, så att han klarade att sitta kvar men det var lite svårt. Vare gång han inte jagade bil fick han korv. Ganska snart började han titta på mig och då fick han korv. Nästa dag satte vi oss lite närmre och gjorde samma sak. Han skvallrar på bilar idag. Det var inte meningen, jag ville bara få honom att förstå att man ska inte jaga bilar :D

Nu är det kanske lite svårare med hundar om du inte har någonstans där du vet att det rör sig mycket hundar. Eller om du vill lära honom att skvallra på något annat, fåglar eller nåt kanske till en början. Så sätt dig där det finns mycket fåglar och sitt där en stund. Jag tyckte det funka skitbra. Det känns som en evighetsuppgift att lära in skvaller annars. Polletten trillar ner rätt fort om man bara sitter och matar korv :d Så hade jag börjat och sen gått över till lite mer regelrätt skvallerträning.

Men jag kan inte detta med skvaller, jag vet bara att det funkade väldigt bra på min. Sen får du avgöra resten själv.

Där hänger jag inte med riktigt. Hunden kan ju inte skvallra på allt, eller?? Då får hon ju inte göra annat än att ge godis oavbrutet.
Jag förstår hur du tänker, men är det inte bättre att börja med en skvallerträning på hund men på långt avstånd? Sitta nånstans där hundar passerar långt bort, och klicka för hundarna? Om nu TS har den möjligheten att hitta en sån plats, En park kanske?

Hunden kan ju inte skvallra på allt, eller?? Då får hon ju inte göra annat än att ge godis oavbrutet.

Jo och Ja, i ett inlärningsskede.

Att belöna allt skvaller utan någon som helst sortering, ger en hund som håller reda på omgivningen själv. Du behvöer aldrig mer scanna omgivningen efter hanhundar, rådjur, stallkatter eller vad det må vara.

Jag har varit med om många gånger då jag betalat min hund för skvaller utan att veta vad det har varit som han skvallrat för. Vilket också innebär att jag har fått ett klockrent skvaller på tex alla jäkla rådjur som springer runt vårt hus.

Att hunden sedan skvallrar på flygplan ser jag som ett lyxproblem.

Sen kan jag ju välja att sortera bland utbetalningarna för hunden, men då är risken att hunden tex ser en hare, skvallrar och inte får betalt bara för att jag inte sett haren.

Sen vad det gäller avstånd, så spelar det mindre roll. Vill du att hunden bara ska skvallra på andra hundar, så visst. Gör så. Börja med en mindre störning och öka störningsgraden. Fast själv ser jag det bara som en fördel med en hund som inte jagar stallkatter heller.

Senast ändrad:

Största problemet är att min hund inte svarar konsekvent på andra hundar eller snarare han svarar väldigt konsekvent då han svara på den andras hundens kroppsspråk. Det gör att det är svårt att förutse och vara konsekvent i handlandet tycker jag.
Sedan vill jag inte ha en hund som skvallrar på allt. Jag vill att den skvallrar på specifika saker jag anser är viktiga. Antar dock att själva förfarandet är likvärdigt men kan ta lite längre tid. I detta fallet, tala om att där är en hund och nöja sig med att matte också sett det och ansett, det var bra men just nu den har ingen betydelse för oss.

Jag har fått tips om att skvaller träning kan få min hund att sluta "låsa" sig på mötande hundar under promenader och sluta skälla som en galning på dem. så jag följer nu denna tråd för att lära mig mer om detta för detta lät vettigt.!

Gå ut med kopplad hund, klickern redo för inklickad hund. Pipleksak eller vad som helst som får hunden att reagera, för den icke-inklickade.

Gå.
Så fort hunden spetsar öronen mot exakt vad som helst, utom mot någonting du gör. Pip eller klicka. Pipet/klicket får hunden att vända sig om efter dig, typ "Va?!" Varvid du belönar. Du behöver inte veta vad hunden såg, utan principen är: "Spana", signal som lär hunden att den ska vända sig om efter dig.

Sen bestämmer du dig för vad du vill att hunden ska göra efter att den har skvallrat.
Du kan belöna vid din sida = inkallning
Du kan kasta belöningen fram till hunden=stå still där du är
Du kan kasta belöningen tex ner i diket= Hunden hoppar ner i diket istället för att kasta sig efter den andra hunden.

Jag håller inte alls med det fetmarkerade :eek: Klicket ska vara "belöning", inte uppmärksamhetskallande. Om hunden nu då är inklickad så belönar man ju att hunden spetsar öronen mot någonting??

TS: när jag lärde vovvan skvallerträning så började jag inomhus i lugn och ro. Jag lärde henne att när jag säger "här" ska hon söka ögonkontakt. Detta började jag använda i mer och mer påfrestande situationer innan jag började använda det på hundar. 90% av gångerna springer min vovve numera och söker kontakt med mig istället för att skälla på vovve. Detta är framsteg då hon haft svåra problem med hundmöten. Jag trodde först godis skulle vara det bästa för min, men nu använder jag en boll som hon BARA får kastad till sig vid korrekta hundmöten. Hon ÄLSKAR den :D

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Du blandrastik som verkar kunnig eller någon annan:

Kan man skvallerträna en hund på ljud? Hur tänker man då? Man hör ju sällan något före hunden, och rätt ofta ser/märker man inte att hon spetsar öronen/spanar...

Jag har en hund som gärna talar om för mig när grannarna kommer och går eller liknande med ljud, oftast ett lite moff vilket är ok men ibland med rejäla skall, vilket jag inte uppskattar.

Det lönar sig inte att ignorera då skallet är så pass självbelönande för henne.

Vakten i sig ser jag inte som ett problem utan en rätt trevlig egenskap men hon kan ju gärna vakta och tala om för mig att det händer nånting tyst.

Det är absolut ingen skillnad, du skvallertränar hemma helt enkelt.
Eklast blir ju med nån sorts figurant, låt din kompis gå utanför ditt hus. Du befinner dig bakom hunden som du i det här fallet vet kommer att spetsa öronen mot ljudet.
Spetsade öron= klick och belöning. Du kan också rikta belöningen. T ex:
Spetsade öron, klick, hunden vänder sig om, kamptrasan åker upp. Jag skulle också i samma ögonblick förflytta mig från platsen, men släpp inte trasan.

Utan du lär hunden att hör den något spännande så gäller kamplek hos matte som belöning. Under förutsättning att hunden gillar kamplekar, annars så tar du till det som din hund gillar.

Du kan även lära hunden att varje gång den hör nåt spännande så ska den springa till en särskild plats i huset, där får den beröm.

Jag håller inte alls med det fetmarkerade :eek: Klicket ska vara "belöning", inte uppmärksamhetskallande. Om hunden nu då är inklickad så belönar man ju att hunden spetsar öronen mot någonting??

TS: när jag lärde vovvan skvallerträning så började jag inomhus i lugn och ro. Jag lärde henne att när jag säger "här" ska hon söka ögonkontakt. Detta började jag använda i mer och mer påfrestande situationer innan jag började använda det på hundar. 90% av gångerna springer min vovve numera och söker kontakt med mig istället för att skälla på vovve. Detta är framsteg då hon haft svåra problem med hundmöten. Jag trodde först godis skulle vara det bästa för min, men nu använder jag en boll som hon BARA får kastad till sig vid korrekta hundmöten. Hon ÄLSKAR den :D

För det första så är klickerljudet är inte en belöning i sig, det är en sk sekundärförstärkare. En anvisning om ett korrekt beteende, inget mer. Och "ja" jag belönar att hunden spetsar öronen mot något och jag lär hunden vad konsekvensen blir om den väljer att ändra fokuset från det den hittat till mig. Att skvallra helt enkelt.
Det du lärt din hund är inte skvaller, då det går ut på att hunden ska upptäcka det som är intressant, inte du.
Du har lärt din hund kommandot "här", varken mer eller mindre.

Min hund är 1 år, han är världens underbaraste, MEN han skäller alltid på mötande hundar på våra promenader vilket är rätt jobbigt.
Hur kan jag träna bort det? har hört att skvaller träning ska gå men har aldrig hållt på med skvaller träning så hur kan jag gå till väga?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 290
Senast: Liran
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka