Lejonelle

Trådstartare
Behöver lite feedback när det gäller skvallerträningen av min unghund. Vi har inte kommit särskilt långt, jag belönar när han stannar upp och tittar. Det jag vill åt med träningen är att han bergsäkert ska stanna och markera och få belöning istället för att jaga efter t ex en hare som hoppar upp. Det är alltså framför allt djur jag vill att han ska skvallra på men i det här läget är jag rätt nöjd bara han stannar och kommunicerar med mig.

Nu till problem nr 1: Rätt ofta händer det att han skvallrar utan att jag ser vad han skvallrar på (t ex för att det är mörkt ute). Ska jag belöna då? Hur ska jag då veta att han verkligen skvallrar så att han blir belönad för rätt beteende? Ska jag bara belöna när jag också ser vad det är?

Problem nr 2: Rätt ofta händer det att han skvallrar, får belöning men har kvar objektet i sitt fokus, skvallrar igen. Hur ska jag göra då? Han gör ju rätt som tar kontakt med mig istället för att t ex rusa iväg efter objektet men samtidigt finns det väl en gräns för hur många gånger man kan upptäcka samma lilla hare.

Tacksam för lite bollplankande, hur ska jag tänka?

Sv: Skvaller

Jag brukar belöna kontakt också, så skvallrar hundarna på något jag inte ser så får ändå belöning.

Sen att hunden skvallrar flera gånger är ju en naturlig utveckling. Belöna varje skvaller tills du känner att hunden har koll på läget, och sedan börjar du öka tiden innan du ger signal - belönar sakta. Först direkt, sedan efter ett steg, två steg osv. Jag har kommit så pass långt att unghunden ser något -skvallrar och väntar in tills hon är vid min sida - går vid min sida med kontakt (och verbalt beröm) och sedan får hon belöning vid eller direkt efter mötet.

Om du bor någonstans där ni träffar på ex kaninen ofta så kan du istället klicka/tjoa/ropa eller vad du nu gör precis vid skvallret och sedan belöna bakåt, för att sedan utveckla det till att bara visa godiset/bollen och när hunden är på väg mot dig kasta, för att i slutändan ha en hund som ser - vänder och springer tillbaka till dig.

Kl
Visst klickar man när hunden ser haren till en början, inte väntar på att den ska kontakt med mih?

Kl
Visst klickar man när hunden ser haren till en början, inte väntar på att den ska kontakt med mih?

Absolut. Om hunden inte är skvallertränad sedan tidigare så är ju chansen att den ska ta kontakt av sig själv ganska liten. Sen är det ju bra om man kan träna på lätta saker först så att beteendet blir befäst.

Med Wahidah så belönar jag alla gånger när hon tar kontakt med mig. När hon skvallrar på vilt eller andra hundar så belönar jag med godis, likadant om det är mörkt och jag inte ser vad hon skvallrar på, men där det är tydligt att hon faktiskt skvallrar. Ibland tittar hon på mig lite då och då i alla fall, eller när hon fått syn på barn som åker pulka osv, då belönar jag bara med rösten istället.

När hon ser hare så gör hon så att hon tittar på haren, tittar på mig, tittar på haren, tittar på mig osv. Hon får då godis varje gång hon tittar på mig, oavsett hur många gånger det blir. Det behöver hon, för annars skulle hon tröttna och dra på haren istället ;) Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att hon INTE skulle få godis varje gång hon tar kontakt. Sedan när haren försvunnit och hon ändå går med bra kontakt, då får hon en avslutande godis och jag säger "varsågod att gå", typ.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 649
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka