Skumpar i kort trav

K

Kirr

Hallå!

Har ett litet problem, som det säkert finns fler där ute som behöver hjälp med.
Går direkt till saken! ;)

Min häst är en stor herre med väldigt stora steg, vilket tyvärr har bidragit till att han är väldigt skumpig att sitta på.. Har nu lyckats att få sitsen bra i galoppen MEN lyckas bannemej inte i kort trav. :mad: Jag gör verkligen allt jag kan för att trycka ner my big behind i sadeln och lyckas trots det att skumpa upp i luften igen efter några steg. Det går lite bättre om jag låter honom gå riiiiktigt långsamt i traven och sedan öka takten efter hand som jag finner sitsen.

Så nu undrar jag om det finns någon där ute som har lite tips eller övningar till mig och andra personer med detta problem?

(P.s. Fick sluta hos min instruktör pga. ekonomisk kriiiis, så att skaffa någon ny kommer inte på tal... inte för tillfället :) )

Sv: Skumpar i kort trav

jag har haft samma problem, men det jag gjorde var att
rida barbacka mycket.. sen så red jag med hackamore ifrån
början för att hästens huvud skulle vara sänkt, vilket bidrar
till att det blir lite stadigare..
Bara att öva och öva, och när man känner sig riktigt säker så
sadlar man och börjar med helskodda ridbyxor (med mocka i sitsen)
som gör också att man "klistras" fast lite extra i sadeln..
Det tar tid, men det blir väldigt bra till slut :P

Som Carismagirl säger är det väldigt, väldigt bra att rida mycket barbacka. Man lär sig att sitta stadigare och bättre öht på det sättet tycker jag.

Och sen skulle jag vilja säga att det snarare stjälper än hjälper att verkligen försöka "trycka ner sig själv" i sadeln för att sitta ner, det gör mest att man spänner sig och då är det kört. Försök istället att öppna upp i knäna och höften och verkligen slappna av - blunda en stund och försök bara känna takten och följa med, utan att göra något särskilt. Tänk dig att du "cyklar baklänges" (alltså trampar cykeln baklänges, som när man bromsar cykeln fast att du fortsätter i den rörelsen) i höft och bäcken - inte med benen såklart - så blir det lättare att hitta rörelsen i traven!

Lycka till!

Vilka utmärkta tips jag fick! : )

Har faktiskt inte alls tänkt på det där med barbacka... :grin: Men det verkar ju jättebra! Ska jag absolut testa :)

Han är ju väldigt hög i huvudet så kan ju försöka få honom att gå lite lägre också. ;)

sen så red jag med hackamore ifrån
början för att hästens huvud skulle vara sänkt, vilket bidrar
till att det blir lite stadigare..

Att rida hästen i en form där den blir mindre skumpig och arbetar med bakdelen tror jag absolut underlättar nedsittning då många hästar blir mindre skumpiga (kan man rida en häst i piaff- och passage och hög samlad form antar jag att man också hängt med i sitsträningen för att orka sitta där, för då skumpar det ju, men på ett annat sätt). Men att enbart sänka hästens huvud med ett bett gör ju inte att den arbetar bra. Tillslut måste man ju ändå lära sig sitta i den form hästen har när det arbetar på rätt sätt.

Situps och andra övningar som stärker bålmuskulaturen underlättar massor. För det krävs muskler för att sitta ner på en häst. Avslappning under ridningen, tänk mindre på att sitta, tänk mer på att följa hästen i rörelsen och slappna av, det har hjälp mig.

Vanlig, hederlig sitsträning där du blir longerad av en vän som är kunnig och kan hjälpa dig med sitsen är perfekt! Vännen behöver inte vara tränare eller jättekunnig, det kan räcka med att denne kan longera en häst och att den ibland kan påminna dig om saker du sagt att du behöver öva på. Möjligheten att endast behöva koncentrera sig på sig själv och sin sits utan att styra hästen, tänka på form osv är jättebra. När man hittar det lite bättre där kan man sedan försöka få ihop det med ridningen i övrigt.

Eftersom du inte beskriver hur långt ni kommit i ridningen i övrigt, ifall hästen går i form eller inte, är det svårt att veta på vilket sätt det "skumpar". Att hitta rätt tempo, en bra balans och en bra arbetsform för hästen är nr.1, och en enorm underlättning för ryttaren. En häst som inte går i form och en ryttare som har svårt att sitta ner är ingen bra kombination. Jag övade mycket på att få hästen att arbeta innan jag satte mig ner längre stunder. Innan jag lärde mig rida hästen i någorlunda form (nyligen) hade jag väldigt små möjligheter att kunna verkligen rida honom under nedsittning. Har man ingen balans påverkas inverkan från samtliga hjälper negativt, kan man inte sitta ner blir det väldigt svårt att rida med sätet vid nedsittning - den kanske mest betydande hjälpen vid ridning som många glömmer bort. Då kan det vara bättre med lättridning då man får en chans att sitta till och använda sätet just det ögonblick man sitter, utan att behöva göra det varje steg.

Jag menar inte att du enbart ska rida under lättridning, men träna mage och rygg på annat sätt än på hästryggen också, samtidigt som du tränar på att rida hästen i en form som är behaglig och ändamålsenlig och träna sedan på att sitta ner i den traven. Under passet kan du sätta dej ner kortare stunder, många gånger beror det ju på fel teknik, att man spänner sig och/eller för lite muskler för att lyckas sitta, och det blir tillslut för jobbigt för att man ska orka om man har ambitionen att sitta ner ett helt pass innan man vant sig.

Jag har själv fått sitta ner liten del av passet och sedan utökat tiden för att jag inte haft tillräckligt med muskler. Jag orkar inte sitta hela nu heller och gör flera övningar under lättridning för att hästen ska få en chans till ändamålsenlig träning.

Man sitter ju inte som Jan Brink från början, det krävs maaaassor av träning och förmodligen är inte ens hans sits helt perfekt - även om mitt mer ovana öga tycker att det ser så ut;)

/E

tack för svaret!

Det är en välutbildad herre, msv dressyr, och han går jättefint i form. Jag har testat att sitta ner i traven då jag ridit andra hästar och det är inga problem. Har aldrig stött på problemet förrän jag köpte denna hästen.

Det ligger liksom i hans natur att vara såhär skumpig. Blir inte riktigt klok på vad jag ska göra

Att rida utan stigbyglar kan du ju också testa :)

Ah vad bra! Det ska jag göra ^^ Då får jag ju lite balansträning på köpet

Rida barbacka o utan stigbyglar är jättebra. Då finns det inget du kan trama ner i och spänna dig. Det har funkat jättebra för mig då herren också är skumpig. Nu älskar jag hans trav, bara föör att jag lärt mig hur jag ska sitta i den! :love:

tack för svaret!

Det är en välutbildad herre, msv dressyr, och han går jättefint i form. Jag har testat att sitta ner i traven då jag ridit andra hästar och det är inga problem. Har aldrig stött på problemet förrän jag köpte denna hästen.

Det ligger liksom i hans natur att vara såhär skumpig. Blir inte riktigt klok på vad jag ska göra

Eftersom du får till det på andra, mindre skumpiga, hästar är det kanske bara lite muskler som saknas. Det är ju när man börjar med något "nytt" som man upptäcker vilka som inte är lika tränade som andra. När jag nu började rida efter något års uppehåll insåg jag vilka usla magmuskler jag fått. Så träning på och utan hästen för att stärka muskulaturen är nog vad som behövs.

Och sitsträning för att lära sig just hans trav :) Hoppas att det går bra.

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama