T

trolli

Har en liten ponny som när han blir svettig blir han väldigt skummig,vitt skum. Helst mellan bakbenen men även frampå bringan/bogen. Har hört nån gång att det vita skummet är en hint om att hästen har brist på någonting? Något som vet något om det här skummet??

Sv: Skummig

och jag fick lära mig när jag va liten att hästen skummar mellan bakbenen när den jobbat bra bakifrån ;)

min blir med sån efter hårdare pass, vitlöddrig..svettas gör han allmänt mycket.

bara hästen dricker bra så är de inte farligt om den svettas.

Ja men han kan bli så redan efter en halvtimme av mellan hårt arbete.

När det skummar brukar ju vara när det "gnids". Mellan bakbenen blir de svettiga; de gnids mot varandra = skummigt. Bogen/bringan oftast om man har martingal eller något annat som ligger emot?

Det är inget som ligger an mot bogen/framdelen. Men väldigt mycket skum kommer det mellan bakbenen.

det gör det på mitt halvblod med. han har väldigt mkt. påskjut/bakbensaktivitet. han svettas (läs skummar) både mkt. och lätt utan någon form av extrautrustning.

hade en tävlingshäst på 80 talet som hade väldigt mkt. nerv. h*n kunde börja svettas ordentligt redan då jag sadlade ;) tävlade msv i flera år på h*n med fina resultat utan en skada/hälta eller sjukdom, så för svettningens skull så är det nog ingen fara ;) jag tror på det jag lärde mig som liten ;)

kanske ska klippa hästen då? om den inte redan är de, så torkar dom lite fortare iallafall.

annars är de inget farligt att dom svettas mycke, jag svettas hysteriskt redan i början när ja tränar.
vissa svettar helt enkelt mycke.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
700
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023