Skummig i munnen

Sv: Skummig i munnen

Jag skulle misstänka att hästen var spänd om det skummade i munnen på den. Men då utgår jag från min nivå av ridning, som är medelmåttig hobbyridning. Hur det förhåller sig vid ridning på riktigt hög nivå kan jag inte uttala mig om.

Hästen har jag sett varje dag i ett års tid, sett den i alla möjliga olika situationer och den får alltid lika mycket skum runt munnen, oavsett om den kutar runt i hagen med kompisar, tömkörs, rids på utebanan, rids i ridhus, rids ut, tävlas, hoppas, trimmas i dressyr...

Jag tolkar det som att den producerar väldigt mycket saliv...

Kl

Jag har en icke-skummare. Varken med bett eller utan skummar han. Hade tydligen aldrig gjort det med förra ägaren heller

Lär inte höra till ens en procent av normalitet om den skummar när den är i hagen. Seriöst .

Har den kutat runt och lekt en del så blir den skummig, också för att den frustar väldigt mycket när den galopperar...

Seriöst

Jag har aldrig trott att en häst som skummar mycket trivs med ridstil och bett form mm. Jag testade på min förra häst en kort sträcka att låta honom gå bakom lod med hackamore och han började dräggla direkt även utan bett. Det blir för trångt att andas, körtlarna kommer i kläm och det blir obehagligt.

Lite intressant det här för min häst skummar oftast inte... men när hon är väldigt pigg och framåt så skummar hon i munnen... vad skillnaden är har jag ingen aning om! Det intressanta är att hon bara skummar ibland... och då oftast när hon är pigg och alert!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 402
Senast: Sel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: cirkus
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 489
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar